Водата в Брестовица продължава да е кафява, въпреки намесата на институциите. Това твърдят жителите на селото, които показаха пред журналисти какво тече от чешмите им. Припомняме, че само преди седмица от ВиК информираха, че в момента се монтира филтър, който да възпре навлизането на евентуални частици от окислен манган в мрежата.

"Наличие на манган се установява само след възникване на аварии. Заради попадналия в мрежата манган, след възникване на аварии и пускането на водата след отстраняването им, тя помътнява, но след кратко оттичане се избистря.

През месец септември ВиК Пловдив възложи изготвянето на хидрогеоложко проучване, което да установи дали наличието на манган във водопроводната система на с. Брестовица се дължи на близостта на водното огледало на ВЕЦ Кадиево. В момента то достига в близост до вододайната зона. Липсата на отток от него е предпоставка за образуването на манган и проникването му в питейната вода", информираха на 1 ноември от водното дружество. 

От Сдружение "Живот за Брестовица" обаче са категорични, че течността, която тече от кранчетата им, остава негодна не само за пиене, но и за битови нужди. По думите на местните проблемът се появява почти всеки ден, като не се знае в кой момент тя ще потече мръсна. 

"ВиК твърди, че това се случва след авария. Ние няма как обаче да знаем кога има такава, защото водата ни не спира. Ако е така, това означава, че всеки ден или през ден ние имаме авария. Което пък говори, че водопреносната ни система се нуждае от много спешна подмяна. Представете си, че тази отвратителна вода потече в момента, в който детето ви влезе да симие зъбите, или да си вземе душ. Ние не знаем кога ВиК прави някакви ремонти по трасето. Факт е, че ако не всеки ден, то поне през ден, тече такава вода. Не е нормално да я плащаме като питейна, а в същото време да ходим да купуваме туби с минерална", коментира Емануела Караманова, която е председател на гражданското сдружение. Тя и други жители на селото са присъствали на среща с ВиК, ръководството на община "Родопи" и областния управител Дани Каназирева. Впоследствие е била сформирана и комисия от експерти, която да установи откъде идва проблемът.

Хората от селото разказват, че от 9 месеца насам непрекъснато им се налага да наливат вода за питейни и битови нужди от близки населени места.

"Това е непосилно, защото повечето работят. Колко вода трябва да налеем, за да можем да си измием очите, да пием, да готвим и да задоволим всичките си битови нужди? Това значи, че трябва и да купуваме. А какъв приход трябва да има човек, за да купува непрекъснато вода?", пита риторично една от местните жителки. Тя споделя, че първоначално, когато били констатирани високите нива на манган, на местните била осигурена водоноска. "Откровено казано, тя не вдъхна доверие на хората, защото поне би трябвало да има някакъв приличен вид. А тя нямаше", разказва жената. Тя е категорична, че, за да има резултат, институциите трябва да работят съвместно с местното сдружение и хората. 

В селото вече тече подписка срещу фактурирането и заплащането на водата като питейна, каквато, по думите на жителите, тя не е. 

"Искаме това, което ни се полага -  питейна вода. Искаме институциите да си свършат работата. За да бъде наистина в нормите, водата ни се нуждае от нов водоизточник и нова водопроводна система, заедно. Защото, ако се свърши само едно, проблемът няма да се реши", твърдят местните. Те канят институциите на нова среща на 28 ноември, като се очаква тогава да им бъде предоставена и подписката. 

Въпросите, на които местните ще търсят отговор, е кой е как е допуснал замърсяването от ВЕЦ Кадиево. 

"Не можем да виним инвеститора за това, че е налял огромна сума пари в нещо, което очаква да му носи печалба. Въпросът е защо се е стигнало до разрастването на водното огледало на централата с 20 пъти, което е допринесло за появата на манган. Надеждите ни са най-накрая да се разплетат нещата и да се стигне до едно единно и смислено решение - кой какво ще направи, за да получим водата, която ни се полага. Селото датира от времето на траките и винаги е имало чиста вода, а сега сме като едни опитни мишки в биохимична лаборатория", коментират местните жители. 

Междувременно местните са събрали и проби от мръсната вода, които са изпратили в частна лаборатория. Очаква се резултатите от изследванията да бъдат съобщени в началото на идната седмица. 

Наш репортер потърси за коментар главния инженер на водното дружество Антоний Гълъбов, който сподели, че преди 3 дни е провел среща с представители на сдружението. Той обясни и какви мерки са предприети до момента, но бе категоричен, че окончателно решение на проблема ще има, едва след като бъде подменена водопреносната мрежа в селото.

"Още в началото направихме аериране на водата във водоема на Брестовица, за да може да сменим валентността на мангана и от разтворим той да стане неразтворим. Така той се отделя в т. нар. манганови фокули. Те попадаха в мрежата и хората виждаха, че водата тече в кафяво. Затова направихме и мъртъв обем във водоизточниците - водата престояваще по-дълго, за да могат да се отекат фокулите. След това веднага поръчахме и филтър, който да ги улавя. Той вече е монтиран. Това са първите, непосредствените мероприятия, които предприехме. Успоредно с това, преди месец и половина, назначихме експертна комисия с участието на трима видни специалисти от БАН. Комисията трябва да се произнесе по отношение на генезиса и да направи хидравличен модел за бъдещото разпространение. Освен това, те трябва да ни дадат и препоръки какво се прави, за да не се допусне това замърсяване отново", разказа Гълъбов. Той заяви, че всички мерки досега са дали положителен резултат, а в момента водата е с допустими стойности на манган. 

Веществото обаче се е натрупало по стените на тръбите през изминалата година. То не попада в мрежата, освен когато има аварии. В случай, че се наложи спиране и пуснане на водата, манганът отново се отделя в мражата.

"Това е най-неприятната част, защото взехме мерки да отделим нечистата вода от консуматорите, но не навсякъде това може да се случи на 100%. Още преди 5-6 месеца знаехме, че това ще е най-големият проблем", допълва инженерът. Затова още преди месеци се провежда съвместна среща между ВиК, община "Родопи", кметството на Брестовица и Басейнова дирекция. Темата е  предприемане на необходимите стъпки за изграждане на нова водопреносна мрежа в селото. 

"Това е един много дълъг и сложен процес, но той вече започна. Вече са отделени средства и е започнало проектирането, като ние се ангажираме по всякакъв начин за намиране на финансиране. Г-н Николов /бел. ред. - управителят на ВиК Спартак Николов/ сериозно се е заел с това и вече са водени разговори с ВиК Холдинг Авариите в този стар водопровод са много чести и те няма да намаляват. Тръбите са на 60 години - сами разбирате, че са на предела на възможностите си. Това обясних на председателя на сдружението и мисля, че срещнах разбиране", сподели още Гълъбов. Той бе категоричен, че докато нова мрежа не бъде изградена, всички останали мерки ще бъдат на вятъра. 

Междувременно, в края на месеца ще бъдат обявени и резултатите от проверката на комисията, за които ще бъдат уведомени и ресорните министерства. Вече са взети сериозни проби от водното огледало на ВЕЦ-а и помпената станция, което ще покажат точно на какво се дължи замърсяването. 

"Водата е тъмна, само когато има аварии и ние тогава предупреждаваме всички - предупреждаваме кмета, информираме на нашия сайт, апелираме хората да не пият, да не наливат, а да оставят водата да тече по мрежата. За съжаление, не всички реагират по начина, по който би трябвало", допълва инженер Гълъбов.

Той коментира и подписката, която се събира. 

"Като воден оператор ние можем да направим всичко, но не и нови цени. Тях ги определя КЕВР. На нас никой не ни е делегирал  правомощия да определяме цена за вода, която е с непитеен характер. Това тепърва го поставихме като условие в новия Закон за ВиК - когато има вода, която е с непитеен характер, да можем да определяме цена. Не знам какво време ще ни трябва, имаме нагласа да поискаме такава цена, тъй като вече индустриалните зони в Пловдив също имат претенции за подаване на промишлени води. Това обаче не е в ресора на ВиК. Докато КЕВР не определи нова цена, ние няма как да фактурираме на друга", заяви той.