44 литра на квадратен метър дъжд за няколко часа потопиха Пловдив, като на места гледката бе като от библейски сюжети. Редица улици, булеварди, подлези и други части на града заприличаха на водни огледала, а Пловдив изпадна в транспортен колапс.
Безспорно дъждоприемните шахти имат определен капацитет, но бяха ли готови да поемат огромното количество вода, за което синоптиците предупреждават от седмица насам? Още на 19 май TrafficNews написа, че градът е заплашен от наводнения като показа потресаващото състояние на редица шахти в града.
Още тогава предупредихме, че всяка втора шахта е затрупана с листа и боклуци, а някои дори са се превърнали в саксии и между решетките се подават най-различни плевели. „Чистота“ реагираха единствено, като пратиха график за почистването на шахтите по основните направления, но уви, повечето от тях си останаха затлачени. Резултата го видяха всички пловдивчани.
Поддръжката на шахтите от няколко години е работа на ОП „Чистота“. Вместо външен изпълнител, със задачата се зае общинското предприятие. Всяка година то получава по близо 1 млн. лева, за да поддържа шахтите. Обикновено може да се видят няколко екипа, които обикалят 19 000 шахти на територията на града. Те обаче се чистят под график и по сигнали, като липсва гъвкавостта при предполагаеми извънредни ситуации.
Към това трябва да се добави и работата на ВиК. От водното дружество трябва да се грижат за ревизионните шахтите и канализационната мрежа, а при нужда от отпушват улици. Пловдив повече от 10 години чака Водния цикъл,в който включва и модернизация на пречиствателната станция и ВиК мрежата. Двойно повече е чакането за южния обходен колектор. Макар за част от Водния цикъл да има пуснати обществени поръчки, цялата сага с обжалванията и прекратените поръчки, навежда до мисълта, че в близките години тези мерки няма да се изпълнят.
Безспорно най-голямо възмущение в пловдивчани предизвика наводненият подлез на „Гладстон“, за който бяха платени над 7 млн. лева. Голяма част от мерките бяха за отводняването на подлеза и недопускането на големи наводнения. Разбира се, невъзможно е при толкова вода подлезът да не се наводни. Проблемът бе, че той стоя така часове, а заради извиращите шахти, подлеза още повече се наводняваше. Нормално бе за толкова пари да се изгради помпена система, която да отводнява подлеза, при положение, че се знае, че той ще събира вода при проливни дъждове.
Това се касае и за всички други скъпи ремонти в Пловдив, при които отводняването не е решено по най-адекватния начин, а резултат – отново е видим при по-обилен дъжд.