„Подготвяме екшън план, с който да вземем най-доброто решение, което да бъде адаптирано към нашия транспортен проект”, това заяви зам.-кметът по транспорт Тодор Чонов след демонстрацията на тестовите модели за нова ел билетна система. Днес от ОКТ направиха показно как може да имаме модерна система за таксуване, а не овехтели монетници, които имат нулева ефективност и ефикасност.

Презентацията показа нормални устройства, които вече от години се внедряват в градския транспорт в редица европейски градове, а дори ги виждаме и по касите на фаст фууди и магазини. За никого не е тайна, че те съществуват, а вероятно част от оборудването на „Индра” може и да се интегрира с тези системи и новия софтуер.

Варна от месеци е на 100% електронно таксуване, Стара Загора от няколко дни също. В момента се работи в София, Русе, Плевен и Бургас.  Вероятно скоро и там ще тръгне, но в Пловдив надали…

Проблемът е най-вече подходът, който си е избрал зам.-кметът по транспорт Тодор Чонов, ОКТ, които е твърде възможно да са продиктувани и от възможностите на бюджета.  След като бяха изхарчени 20 млн. лева за оборудване на „Индра” в момента то стои из автобусите като паметник на абсурда. Прокуратурата вече разследва, Община Пловдив съди фирмата – дали ще има наказани и виновни, предстои да разберем, въпросът обаче е друг – какво ще направи Община Пловдив?

Харесаха модерни системи с много възможности за ел таксуването в Пловдив, засега обаче пари нямаНадграждат системата на „Индра” с нови валидатори и мултифункционално приложение

Надграждането

За „надграждане” на система едва ли може да се говори, тъй като нещо се надгражда, когато то е изградено, а друго се съживява, когато някога е живяло. И в двата случая подобно нещо в Пловдив няма.

За да тръгне системата на градския транспорт трябва да се сложат  поне 285 нови валидатора, свързани с нов софтуер и мобилно приложение.  Те ще могат да обслужват всички пътници през приложението на телефона, смартгривна или дебитна карта. Старите валидатори на „Индра” могат да бъдат монтирани като втори и трети устройства, които да  се използват само са четене на карти, издадени от ОКТ.  Освен тези 285 валидатора, трябват 285 конзоли и толкова устройства за шофьорите, които да издават билети на хора, които нямат възможност да си вземат билети през смат технологии.  Отделно трябва да се ремонтират и свържат всичките автомати, които са разположени по спирките на градския транспорт и институциите.  Това е план минимум, с който да тръгне новата ел билетна система.  Като тук не се говори дори за „глезотии” като датчици за пътници, нови TFT табла в автобусите,  рамкови камери и други.

Планът на Община Пловдив

Чонов заяви, че ще се направи пазарно проучване и есента ще се пусне обществена поръчка, която да обхване поне „минимума” за тази система. Община Пловдив разполага с 600 000 лева за това в бюджета, като по всичко личи, че тези средства са задържаните пари от гаранцията на „Индра”. С 600 000 лева Община Пловдив надали ще успее да оборудва и нищожен процент от автобусите, както и да се направят всички тези дейности да работи системата.

Пълен носенс ще бъде Община Пловдив да оборудва автобуси до там, докъдето й стигнат парите. За да работи системата всеки един автобус трябва да бъде оборудван, за да може да стартира ел таксуването. Това с тези 600 000 лева в никакъв случай не може да стане. Тук говорим поне за няколко милиона, като точната сума ще стане ясна след пазарното проучване. Това, което разбрахме, че „системата” е скъпа, но без да се знае единичната цена на всички тези устройства.

Парите от Европа

Вариант две е да се търсят пари от Европа за всички тези дейности. Самият зам.-кмет каза, че с надежда очаква новия програмен период, в който е предвидено финансиране за такъв тип системи и екологичен градски транспорт.

 В действителност в новия програмен период 2021- 2027 година са предвидени доста средства за това, но изглежда Пловдив не попада в критериите, за да бъде бенефициент.  Видно от Националният план за възстановяване и устойчивост, който е основният двигател на европейските програми в следващите години, един от 49-те проекта на България е за „Подкрепа за устойчива градска мобилност чрез мерки за развитие на екологични, безопасни, функционални и енергийно ефективни транспортни системи”.  Във втория вариант на плана е разгърната и възможността за кандидатстване по нея. Вътре много ясно обаче е записано, че Пловдив не попада в списъка с потенциални бенефициенти.

В проекта ясно е записано, че всяка подобна билетна система може да се надгражда във всички градове над 10 000 души, независимо с какво финансиране е направена, но е направено едно уточнение:

„Настоящата схема предвижда подкрепа за всички градски общини с изключение на 10 те най-големи (Видин, Плевен, Русе, Велико Търново, Варна, Бургас, Стара Загора, Пловдив, София и Благоевград)”.  Причината е, че те вече са развили своите транспортни проекти в предишния програмен период, като в момента акцентът е в другите градски общини.

Ако не се направи корекция на този проект през Националния план за възстановяване и развитие, то през този механизъм Община Пловдив няма да може да получи финансиране.

Какво ще се случи с градски транспорт?

На въпрос кога може да се реализира електронно-билетната система Тодор Чонов заяви, че реалистично тя да тръгне до две години. Кметът Здравко Димитров попита вицето си дали ще обещае, но Чонов не се реши да даде подобни заявки.

Плановете на Община Пловдив за пускането на тази система изглеждат напълно нереалистични, колкото и добро желание да имат те. Вероятно и самите те осъзнават, че това е така. Цялото показно днес бе по две причини – да се покаже, че уж нещо се прави. Втората - да се даде заявки, че евентуално някои ден Община Пловдив ще си вземе билетите, а превозвачите ще получават пари на изминат километър.

Вероятността това да се случи в този мандат е по-скоро илюзорна, а сериозната реформа в целия обществен транспорт ще бъде прехвърлена за следващия мандат. Дотогава – ще се опитваме да слагаме нови системи, но без да имаме пари за тях.