Плащана в градския транспорт на Пловдив със смартфони, смартгривни и часовници, както и директно с дебитна карта. Това са възможностите на новите валидатори, които днес бяха показани на кмета Здравко Димитров от ОКТ.

През последните месеци три български фирми са сложили различно оборудване на три автобуса по линия 12, за да се направи тест за възможностите му.

През този т.нар тестови период са се видели възможностите за таксуване, броене на пътниците и друг хардуер, имащ всички възможности, които трябваше да притежава системата на „Индра”.

В трите автобуса са били поставени три различни валидатора с почти идентични възможности. Те работят с приложение, което чрез акаунт може да се разплаща в градския транспорт. С него може да се купуват различните билети и карти. Също така може да се разплаща директно с дебитна карта, като не е необходима предварителна регистрация или създаването на акаунт. В някои от автобусите е било внедрено и част о оборудването на „Индра”.

Именно това е идеята на Община Пловдив – всичко да мине на безкасово обслужване чрез новите валидатори и софтуер, който предлагат фирмите. Хората, които нямат възможност да използват подобна технология, ще си купуват карти, а в краен случай шофьорът ще може да издава билети – с целия му набор от възможности – еднодневен, с прекачване и други.

Зам.-кметът Тодор Чонов каза, че вече Община Пловдив е наясно какво трябва да се направи след този технологичен тест, като вече е въпрос на пазарно проучване, обществена поръчка и намиране не финансиране. Последното обаче е проблем. В Бюджет 2021 има едва 600 000 лева за надграждането на системата на „Индра”.

„В гражданите остана неудовлетворение от старата система, за това не искаме да повтаряме стари грешки. Надяваме  се да вземем най-доброто решение, което да бъде адаптирано към нашия транспортен проект. Другите градове работят с много милиони, но ние разполагаме с малко средства,  като ще ползваме всичко, което може да се ползва от „Индра”, каза Чонов. Той каза, че предстои през есента да се пусне обществена поръчка за средствата, с които разполага Община Пловдив за това, за да се въведе минимума за модернизацията на системата. След това вече щели да се търсят възможности за европейско финансиране .

„Тестват се максимално всички възможности за надграждането на системата, имах притеснения, че  не всеки има смарт телефо. Но след като може от шофьора, то всеки може да се качи и да бъде таксуван”, каза Здравко Димитров. Той коментира и ситуацията с „Индра”, към която Община Пловдив е предявила иска за 1,5 млн. лева.

„Направихме две-три срещи с тях и накрая избягаха. Взехме им депозита. Какво да ги направя? Да отидем да са бием с тях, да ги докараме тук? Така е направено всичко, че да се откраднат тези пари”, каза кметът.