„Корабособственикът умишлено не предприема никакви адекватни действия по спасяването на кораба "Вера Су" и неговия товар и го води към затопяване, с идеята да получи сумите от застраховката“, това обяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев.

Той проведе поредица от срещи в Морска администрация - Варна във връзка с разрешаването на ситуацията около тования кораб "Вера Су". Министърът се срещна с представители на салвидж компанията, застрахователя на кораба и застрахователя на товара. По време на срещата с тях бе обяснено на министъра, че те имат готовност и дават гаранции за бързото разрешаване на ситуацията, но до момента не са получили възлагане на операция от страна на турския корабособственик.

Компаниите „Смит салдидж“ и „Мултрашип“ са сред най-добрите оператори в света по спасяването на кораби, с много висок репутационен рейтинг. Според тях съвкупността от фактори – липсата на адекватни действия от страна на турския корабособственик по възлагане на поръчка към салвидж компания и лошите атмосферни условия, могат да доведат до отлагането на акцията по спасяването на кораба.

инистър Христо Алексиев ги информира, че към момента българската държава вече предприе мерки за създаване на организация за евакуация на екипажа, което се случи преди няколко дни, мерки по източването на горивото и горивно-смазочните материали, с което ограничи на 95 % риска от разлив в Черно море и в момента предприема действия по процедурата за разтоварване на карбамида по безопасен за околната среда начин.

Министър Христо Алексиев проведе срещи и с всички представители на застрахователните компании, ангажирани с случая "Вера Су". Алексиев настоя за пълна координация между различните заинтересовани страни и своевременна информация за формалната позиция и планове по спасяването на кораба от страна на корабособственика. Министърът постави въпроса за пълното възстановяване на разходите, направени от българската държава до момента и бъдещите такива. Застрахователите на товара споделиха с министъра притеснението си от разнопосочните сигнали на корабособственика, който изпраща различни съобщения към различните страни. Според министър Алексиев това може да се интерпретира, като изкуствено забавяне на процеса по спасяване на кораба, с цел реализиране на приходи от застраховка.

„Няма да толерирам по никакъв начин такова поведение спрямо българската държава. Всички заинтересовани страни работим в пълна координация, за да се защити интереса на страната ни, да се минимизира негативното влияние върху околната среда и да не се допусне опит за застрахователна манипулация. Държавата ще претендира всички направени разходи по операцията и евентуални щети.“

В утрешния ден, представители на Изпълнителна агенция „Морска администрация“, на салвидж компанията и на застрахователите ще направят оглед на актуалното състояние на кораба и ще представят писмени предложения към министър Алексиев за по-нататъшните стъпки по спасителната акция. След огледа, приоритетно ще започне извозване на останалите опасни материали – остатъчното гориво, акумулатори (ГСМ) и др.