Наистина само трима от директорите в ДФЗ са на работа. Ситуацията е наистина шокираща. Имаме кардинален проблем, който надявам се, още днес да бъде решен. Това каза новият изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие” Васил Грудев пред Нова тв.

Той заяви, че заради специализираната акция и обвиненията във фонда служителите били в стрес. „Не забравяйте, че се намираме и в летен сезон, но аз се надявам, че и тази ситуация, която доведе до едно голямо стресиране на служителите в ДФЗ, ще бъде преодоляна. От работата на всички тези хора зависи разпределянето на целия бюджет”, добави той.

Грудев обясни, че ДФЗ получава най-големия бюджет на европейски пари в България. „Не само е най-големият, но той и кумулативно, сравнен с всички други европейски фондове, представлява около 45% от целия бюджет”, каза още той.

„Това, което е открито в дома на служителя на фонда, е било абсолютно шокиращо и аз не знам какво прави той в ДФЗ. Каква е идеята му за работа и какво кариерно развитие очаква. Говорейки си за този служител, ние не бива да обобщаваме с работата на всички служители във фонда, който има над 1500 служители”, обясни Грудев.

Той отрече да познава служителя, който е работил в оторизацията на плащанията. По думите му той е бил на ниско експертно ниво.

Грудев коментира и повдигнатото обвинение на действащия заместник-изпълнителен директор Калоян Костадинов. „Аз го познавам като един изключително добър професионалист и съвестен и честен експерт. Аз не разполагам с данни и не знам какво е конкретното обвинение”, заяви той.

Грудев отрече да има връзка между разследванията на къщите за гости и обвиненията във фонда.

600 000 лева са върнати към момента от собственици на къщи за гости, финансирани по европроекти, които обаче не ги използвали по предназначение. След многобройните проверки и констатираните нарушения, стана ясно, че общата сума, която трябва да се върне е в размер на 10 милииона лева.

Новият изпълнителен директор на ДФЗ обясни и схемите с къщите за гости. „Става дума със създаване на изкуствени условия, за да се надхвърли лимитът за даден бенефициент. Представете си, че един бенефициент е допустим да получи подпомагане по една мярка в рамките на 1,3 млн. или 3 млн., но когато имаме огромни стопанства, а тук очевидно става дума за опит за изкуствено разделяне на тези стопанства на 5 или 10 бенефициента и всеки един от тях да кандидатства за този лимит. Така се нахвърля единичният лимит на стопанство и се заобикалят правилата на различни програми. Накрая получаваш в пъти по-голяма сума”, обясни той.