Интегрирането на децата и работата със специалисти са сред основните фактори, които биха допринесли за по-малък брой на отпаднали ученици. Това стана ясно по време на днешното посещение на министъра на образованието Красимир Вълчев в Раковски. Основния акцент на срещата му с представители на РУО, градската администрация, учители и директори на местни училища бе началото на новата учебна година. 

"Тук има много представители на уязвими групи", сподели Вълчев, "За пръв път обединихме усилията на всички институции, най-вече образователни структури, министерства, кметове на общини и по-малки населени места. Сега обединяваме усилията си заедно с Инспекцията по труда и НАП в няколко направления", допълни той. 

По думите му, един от приоритетите е записването на всяко дете в учебните заведения. Дългосрочното предизвикателство, което следва, е да бъдат предприети дейнствия децата да посещават редовно образователните институции, за да усвоят ключови знания и компетенции.

Проблемът с отпадането на учениците остава на дневен ред. Вълчев не се ангажира с прогноза за броя на учениците, застрашени от отпадане през следващата учебна година, но посочи, че най-голям брой от тях са представители на ромската общност. Най-голям бил проблемът в обособените ромски квартали. 

"Картината е много различна в различните населени места. Две съседни села се справят различно с проблема - докато едното интегрира децата, най-вече с помощта на педагози и медиатори, в съседното не се взимат достатъчни мерки," разказа той.

По думите на министъра 3/4 от отпадналите тази година са в чужбина, но някои от тях са в страната. Има и много случаи на отпадане в следствие на наредовно посещение на училище. Вълчев подчерта, че тези деца могат да достигнат до 5 или 6 клас, но нямат необходимата база. "Много е важно те да изучават български език в детската градина. Ако го правят, е много вероятно след първи клас да нямат затруднения", обясни той. Добрите учители са в основата на създаването на добри специалисти във всяка сфера.

Както вече ви разказахме, сред мерките, заложени в новия Закон за предучилищното и училищното образование, е въвеждане на едногодишни обучителни курсове, чрез които специалисти в отделни сфери да могат да се преквалифицират в учители. Сред най-обсъжданите промени, свързани със закона, бе мандатността на директорите на учебни заведения. Такава обаче няма да бъде въведена.

"Надделяха аргументите, че атестацията е по-добрият механизъм. Недостатъкът на мандатноста е свързан с това, че у нас има 4500 образователни институции. Ако веднъж на 4 години се налага да избираме нови директори, това би означавало няколко месеца безвремие и несигурност и спиране на работата на дадена институция", поясни Вълчев. По думите му, стабилитетът също има предимства и недостатъци. Когато човек прекара по-дълго време на дадена позиция, той може да стане по-ефективен, но би могъл и да загуби мотивация. Атестацията ще предостави възможност да се прекрати правомощието на директора при по-ниска оценка.  Тя ще се извършва от представители общината, РУО, както и представители на обществения съвет, в който мнозинство са родителите. 

"До момента такъв механизъм нямаше. Директорът на регионалното управление не можеше да освободи директор, ако той не се справя," поясни министърът. Той допълни, че най-важно за директорите на учебните заведения е да създадат необходимия климат за интеграция на учениците.