До десетина година в София може да има въздушни таксита. Това показват оповестени планове за строителство на портове за летящи коли на новия трети терминал на летище София. Но пред Европа има още доста дълъг път дори да догони САЩ и …. Саудитска арабия и Дубай по темата.
Още тази година е можело България да дойде първият летящ автомобил, казва Тодор Иванджиков от Асоциация на българската авиационна индустрия пред БНР. Двуместната безпилотна кола, която е китайско производство вече лети в Китай, каза Тодор Иванджиков. Демонстрирана е в Бразилия, Испания и Австрия.
Но статистиката не работи в полза. Не и на България. А на Европа като цяло. Първата летяща кола беше представена през 22-ра. А обещанието е до 24- та да има вече ще има летящи таксита. Саудитският въздушен превозвач договори през юли 50 електрически вертикално излитащи самолета от германски производител.
През март китайска компания купи лиценза за успешно тестван в Европа летящ автомобил. Друга китайска компания планира да доставя си летящи коли през 2026 г.
А трета компания вече е пред сертифициране на комерсиалните си полети. В САЩ американски стартъп ще започне да продава летящи коли през 2025. За около 300 000 долара. Бразилски стартъп, контролиран от производителя на самолети Embraer очаква да продава електрически летящ автомобил през 2026 г. Защото в Европа летящите коли не си пробиват път лесно.
И в Китай сигурността също тепърва трябва да се доказва.
Тодор Иванджиков от Асоциация на българската авиационна индустрия припомни - "Европа има закони за летящите въздухоплавателни средства. Но регулациите премиват през плановете за дроновете и общото европейско дрон пространство. Работи се по новите правилата за сигурност, засягащи по-тежките дронове…"
"Докато няма сигурност няма да има и въздушни коли“, каза обаче Даниела Минчева от ГВА, господарят на безпилотните средства. И това не е българска прищявка. Става въпрос за именно за директивата за европейско небе за безпилотни средства, която все още не е регулирала въздушните таксита….
Даниела Минчева допълни, че в България е рано за пространство за безпилони системи. У нас, като и в повечето държави, няма интерес от желаещи да станат оператори на това въздушно пространство.
Именно заради липсата на интерес на оператор за безпилотни средства не работи установената обособена зона за безпилотни средства до град Раковски, край Пловдив. Тестово и в южната част на София ще има такава обособена зона, обясни Даниела Минчева от ГВА. Минчева не се ангажира за дата кога в България може да има комерсиално приложение на летяща кола.
Тодор Иванджиков сподели, че към пространството за безпилотни летящи средства освен РВД, знаел за още два оператора, които имали интерес. И допълва, че това, че от летище „София“ ще може да излети летяща кола, не е фантастика.
Идеята на инвеститора третият терминал на летище „София“ да има и три порта за летящи коли са изненада на фона на вече публично оповестените планове за 500 милиона лева.
Но според Тодор Иванджиков това е сигнал и за останалите кметове, че трябва да започнат да мислят не само за обикновените пътища в един град. А и за въздушната инфраструктура. Защото заради същия модел кола, която Тодор Иванджиков иска да покаже в България, китайският град Гуанджоу обяви програма за милиард и 400 милиона дoлapa, които да отидат за услуги, пpи ĸoитo се изпoлзвaт пилoтиpaни и бeзпилoтни (мaлĸи) лeтaтeлни средства.
Още от категорията
Орлин Горанов за размириците пред Народния театър: Недопустимо, културата е лицето на всяка една нация