Казусът с увеличението на цените на услугите предоставяни от мобилните оператори е на път да бъде разрешен. Ако ползвате услугите на български мобилен оператор се пригответе за увеличаване на месечната такса, която плащате.

Макар индексацията на цените да засегна почти всички сектори в последните месеци, българинът изглежда най-ядосан от това, че ще трябва да заплати с около левче повече за използването на мобилна услуга – няма значение, че прекарва по-голямата част от живота си забит в екрана на телефона.

Всеки знае, че с поскъпването на горивата и тока, следва лавинообразно покачване на цените на почти всичко, това от своя страна води до по-голяма инфлация. Официалният измерител на инфлацията за България е индексът на потребителските цени - ИПЦ. Той измерва общото относително изменение на цените на стоките и услугите, които се използват от българските домакинства за лично потребление и е официално публикуван на сайта на НСИ.

Припомняме, че мобилните оператори А1 и Теленор в края на миналата година обявиха, че ще увеличат таксите по договорите на своите клиенти, на база индексацията за 2020 и 2021 година. Комисията за защита на потребителите обаче забрани на операторите да натрупват индекси на поскъпване, и припомни, че компаниите имат право да осъвременяват цените си, но само с инфлацията за предходната година.

А1 и Теленор обжалваха заповедта за забрана пред съда. В последствие, само в рамките няколко дни магистратите отхвърлиха последователно възраженията и на двете компании.

A1 и Telenor вдигат цените на всички абонаментни плановеЛипсва информация за третия мобилен оператор Vivacom

Съдът реши: Мобилните оператори не може да вдигат ценитеРешението може да се обжалва

Официално забраниха увеличението на цените от мобилните операториКЗП издаде заповеди

Според сайта на НСИ, общият ИПЦ за 2021 година е 3,3%.

Днес стана ясно, че Теленор ще увеличи цените точно с 3,3% Това е точно колкото е и средногодишният индекс на потребителските цени, който НСИ отчете за предходната 2021 г. Индексацията ще бъде отразена във всички фактури, издавани след 5 февруари, съобщиха от компанията на своите клиенти.

В общите условия в сайта на Теленор фигурира и следното съобщение:

„Операторът има право да индексира месечния абонамент веднъж годишно с размера на обявения от НСИ средногодишен индекс на потребителските цени за предходната година, като информира Потребителя в първата месечна фактура след индексирането. Индексираният месечен абонамент е основа за извършване на индексация през следваща година.”

Подобно съобщение има и в общите условия на сайта на другия мобилен оператор А1, макар клиентите още да не са получили смс с % увеличение, който ще получат:

„А1 България“ ЕАД ще индексира месечните абонаментни такси по договорите за ползване на телекомуникационни услуги с обявения от Националния статистически институт средногодишен индекс на потребителските цени за предходната година.”

Третият мобилен оператор Виваком уведоми клиентите си за увеличение миналата седмица, като в съобщението се казва, че месечният абонамент ще се повиши с до 1 лев с ДДС.

Информацията е налична и на сайта на телекомуникационната компания:

„Във връзка с увеличението на цените на основните енергоносители, оборудване и услуги планираме промени на месечните абонаменти, като те ще бъдат минимални и няма да надвишават натрупаната инфлация за 2021 г. Увеличението на месечните абонаменти се извършва на основание на Общите условия на Vivacom за съответните услуги и ще бъде не повече от 1 лв. с ДДС за всяка услуга. Промяната ще се отрази във фактурите считано от м. февруари 2022 г.”