"Изключително тежко възприех този инцидент, тъй като аз се готвех да заминавам за Шабла. Имах покана за участие във вип деня. Настройката за това преживяване да наблюдавам ученията на нашите пилоти беше приповдигнато моето настроение и изведнъж сутринта научавам, че учението е спряно заради инцидент. Веднага беше съобщено на мен с намека, че е тежък инцидент. Може би и катастрофа. Това беше много тежко за мен". Това каза пред БНТ ген. Спас Спасов, председател на УС на Фондация "Български ВВС".
Все още не е ясна причината за инцидента, при който самолет МиГ-29 падна по време на учение край Шабла. Разследването е под ръководството на Военната прокуратура. Тече и цялостна проверка на документацията за техническото състояние и летателната годност на изтребителите в авиобаза "Граф Игнатиево".
По думите му, нощните стрелби над море се изпълняват само от опитни пилоти. Това е връх в подготовката. Изисква се зад гърба си да имат часове и тренировъчни задачи с изпълнение на тези стрелби.
Подготовката на пилота, за да изпълни тези стрелби включва тренировки на земя при възникване на особена ситуация. Но се иска и време за часове във въздуха. Това, което липса сега на нашите пилоти от години е да стоят във въздуха. Това води до компромиси в тази подготовка и най-вече една тренираност, обясни ген. Спасов.
Според него летателните часове на пилотите са малко заради логистиката.
"Имитация, че ние имаме висока бойна способност. А това са шепа пилоти, които могат да го правят. И те също имат малка нетренираност. Не е въпросът само в стрелбата. Той трябва да прави непрекъснато тренировки във въздуха, нощем пилотаж, на различни височини. И там да придобива тези способности, ако възникне ситуация, да реагира на нея адекватно", коментира ген. Спасов.
Още от категорията
Хладен и облачен ден в Пловдив, максималните температури едва ще достигнат 10 градуса