Всеки четвърти бизнес у нас има спад на приходите от продажби на стоки и услуги през февруари 2022 спрямо януари. Едва при 17,8% от нефинансовите предриятия е отчетено увеличение, докато без промяна остава ситуацията в повече от половината бизнеси у нас /54,6%/. Това сочат данните от анкетното изследване на Националния статистически институт сред избрани на случаен принцип 3770 предприятия с приблизително 230 хил. наети лица. 

Изследването се провежда ежемесечно и предоставя информация за ефекта на извънредното положение и епидемичната обстановка, свързани с COVID-19, върху различните сектори на икономиката в страната.

Разпределението по икономически дейности показва, че през февруари 2022 г. единствено в сектор "Операции с недвижими имот" няма никакъв спад на приходи, увеличение пък са отчели 7,7% от фирмите. За разлика от тях обаче 33.3% от предприятията в дейност „Култура, спорт и развлечения, ремонт на домакински вещи и други дейности“ са регистрирали намаление в приходите от продажби на стоки или услуги, следвани от строителните фирми - с 29.8%, и „Търговия, транспорт и ресторантьорство“ - с 29.6%

Почти всяко четвърто индустриално предприятие пък е отчели приход, което прави секторът най-добре представящ се през февруари. 

По отношение на персонала, изследването показва, че все още дистанционната работа и пускането на служители в отпуск е практика на работодателите, но е по-малко застъпена спрямо предходната година. Около 1 на 10 фирми са пуснали служителите в платен отпуск, приблизително в една на 10 фирми се практикува "хоум офис".  Най-голяма разлика има при „неплатения отпуск“ - 7.6% от работодателите са предприели този ход при 13.5% за февруари 2021 г. Въпреки това фирмите остават сравнително неактивни по отношение на наемане на нов персонал - едва 5 на 100 от бизнесите са наели нови хора през февруари. Също 5% са предприятията, които са освободили свои кадри. 

Година по-рано, през февруари 2021 г., намаление в приходите от продажби спрямо предходния месец са посочили 34.1% от нефинансовите предприятия, 47.9% - без промяна, и 17.6% - увеличение. Най-рекорден спад обаче е отчетен през януари 2022 спрямо последния месец на 2021 година, когато цели 38% от бизнесите са посочили, че имат спад на оборотите. Януари по традиция е шоков за бизнеса заради намаленото потребление след празниците.