Започва проектирането на първия изцяло български електрокамион, който ще се произвежда в Пловдив. Това съобщиха на пресконференция „Балканкар Рекорд“ АД, които ще създадат екологичната товарна машина. Камионът трябва да е готов през 2021, а цената за неговото разработване е около 400 000 лева.
Изработката на проекта за два вида лекотоварни електрокамиони също ще бъде осъществена в града под тепетата от екипа на компанията, като в процеса ще бъдат въвлечени и студенти от пловдивския филиал на Технически университет – София.
„Повече от 20 години разработваме машини в областта на подемната техника. Имаме и теоретичния и практическия опит, който да вложим в създаването на първите български електрокамиони“, заяви изпълнителният директор Петър Петров.
Проектът предвижда в срок до 1 година и 6 месеца да са създадени два прототипа на електрически камиони, които след това да преминат 2-годишни документални и сертификационни процедури, за да може през 2023 да се започне серийно производство.
Електрокамионите ще бъдат лекотоварни с обща маса под 3,5 тона. Предвижда се тежестта им да е около 1600-1700 кг максимум, като толкова ще бъде и товарният им капацитет. Пробегът им ще бъде между 75-120 километра с едно зареждане на батерията. Минимумът издръжливост в режим на работа пък ще бъде 8 часа. Ще се предвидят три режима – лек, среден и форсиран, а максималната скорост, която се предвижда на този етап да могат да развият камионите е 40-45 км/ч. Според първоначални изчисления едно зареждане на батерията ще възлиза на около 4 лева.
Проектът за първия български електрически камион е насочен към производството на серия от машини, специализирани за работа в градска среда. Гамата включва хладилен фургон, самосвал, цистерна за течни продукти, снегорин, електровоз за поддръжка на градски пространства. Според първоначални прогнози множеството модификации може да се прилагат в четири сектора.
Машините ще се предвидят за публичния сектор, свързан с всички обществени дейности по поддръжка на града – „Чистота“, „Паркове и градини“, но и за училища, болници и т.н. Втората сфера, в която ще се котират елкамионите, е частния сектор за целите на предприятия, летища, гари. Създателите мислят и за туристическия бранш, където камионите могат да бъдат използвани в курортни селища и комплекси. Приложение ще имат и в селскостопанския сектор, но особено впечатление прави намерението да бъдат пригодени за военни цели и за внедряване в сектора на МВР.
Желанието на екипа от 35 души, който ще се включи в създаването на идейния проект, а след това и в същинското създаване на машините, е да се създаде алтернатива на сега действащите камиони в градски условия, като така значително да се допринесе за екологията на градовете.
„Знаете редица европейски градове вече са наложили забрани за движение на транспортни средства с двигатели с вътрешно горене. Това е бъдещето и електическият транспорт ще навлиза все повече във всички сфери“, посочиха от „Балканкар Рекорд“ АД.
Фирмата има сериозен опит в създаването на електрокари и ще приложи всичките си технологии и познания и към новото начинание. Част от елементите на новите машини ще трябва да бъдат поръчани, но голяма част от тях ще се изработват в Пловдив, където ще е и сглобяването на елкамионите.
„Фабриката ни има капацитет за създаване на 100 електрически камиона на година. Изисква обаче време докато една разработка и моделите ѝ бъдат превърнати в серийно производство за масовия пазар. Ще започнем с по-малки серии и ще увеличаваме обема според търсенето“, посочи директорът.
Към момента подобни елкамиони вървят на цени от 10 000 долара за малък /до 500 кг/ базов модел и стигат до 30 000 долара. Българската компания е оптимист, че може да предложи много конкурентни цени и дори по-ниски от тези на китайските производители.
„Ако за целите на комуналните ни услуги се изисква да се разработи модификация с цистерна, при нас ще бъде много по-бързо и евтино, отколкото подобен вариант от Китай“, обясни Георги Вълков, който е зам.-директор на компанията.
Все още не е ясно дали технологиите или крайният продукт ще бъдат патентовани.
Финансирането е смесено – отчасти собствени средства /167 658/, а другите са осигурени чрез Изпълнителната агенция за насърчаване на малкия и средния бизнес, която вече е одобрила проекта и е отпуснала сумата от 242 118 лева, които ще бъдат предоставени чрез Националния инвестиционен фонд.