
Започва проектирането на първия изцяло български електрокамион, който ще се произвежда в Пловдив. Това съобщиха на пресконференция „Балканкар Рекорд“ АД, които ще създадат екологичната товарна машина. Камионът трябва да е готов през 2021, а цената за неговото разработване е около 400 000 лева.
Изработката на проекта за два вида лекотоварни електрокамиони също ще бъде осъществена в града под тепетата от екипа на компанията, като в процеса ще бъдат въвлечени и студенти от пловдивския филиал на Технически университет – София.
„Повече от 20 години разработваме машини в областта на подемната техника. Имаме и теоретичния и практическия опит, който да вложим в създаването на първите български електрокамиони“, заяви изпълнителният директор Петър Петров.
Проектът предвижда в срок до 1 година и 6 месеца да са създадени два прототипа на електрически камиони, които след това да преминат 2-годишни документални и сертификационни процедури, за да може през 2023 да се започне серийно производство.
Електрокамионите ще бъдат лекотоварни с обща маса под 3,5 тона. Предвижда се тежестта им да е около 1600-1700 кг максимум, като толкова ще бъде и товарният им капацитет. Пробегът им ще бъде между 75-120 километра с едно зареждане на батерията. Минимумът издръжливост в режим на работа пък ще бъде 8 часа. Ще се предвидят три режима – лек, среден и форсиран, а максималната скорост, която се предвижда на този етап да могат да развият камионите е 40-45 км/ч. Според първоначални изчисления едно зареждане на батерията ще възлиза на около 4 лева.
Проектът за първия български електрически камион е насочен към производството на серия от машини, специализирани за работа в градска среда. Гамата включва хладилен фургон, самосвал, цистерна за течни продукти, снегорин, електровоз за поддръжка на градски пространства. Според първоначални прогнози множеството модификации може да се прилагат в четири сектора.
Машините ще се предвидят за публичния сектор, свързан с всички обществени дейности по поддръжка на града – „Чистота“, „Паркове и градини“, но и за училища, болници и т.н. Втората сфера, в която ще се котират елкамионите, е частния сектор за целите на предприятия, летища, гари. Създателите мислят и за туристическия бранш, където камионите могат да бъдат използвани в курортни селища и комплекси. Приложение ще имат и в селскостопанския сектор, но особено впечатление прави намерението да бъдат пригодени за военни цели и за внедряване в сектора на МВР.
Желанието на екипа от 35 души, който ще се включи в създаването на идейния проект, а след това и в същинското създаване на машините, е да се създаде алтернатива на сега действащите камиони в градски условия, като така значително да се допринесе за екологията на градовете.
„Знаете редица европейски градове вече са наложили забрани за движение на транспортни средства с двигатели с вътрешно горене. Това е бъдещето и електическият транспорт ще навлиза все повече във всички сфери“, посочиха от „Балканкар Рекорд“ АД.
Фирмата има сериозен опит в създаването на електрокари и ще приложи всичките си технологии и познания и към новото начинание. Част от елементите на новите машини ще трябва да бъдат поръчани, но голяма част от тях ще се изработват в Пловдив, където ще е и сглобяването на елкамионите.
„Фабриката ни има капацитет за създаване на 100 електрически камиона на година. Изисква обаче време докато една разработка и моделите ѝ бъдат превърнати в серийно производство за масовия пазар. Ще започнем с по-малки серии и ще увеличаваме обема според търсенето“, посочи директорът.
Към момента подобни елкамиони вървят на цени от 10 000 долара за малък /до 500 кг/ базов модел и стигат до 30 000 долара. Българската компания е оптимист, че може да предложи много конкурентни цени и дори по-ниски от тези на китайските производители.
„Ако за целите на комуналните ни услуги се изисква да се разработи модификация с цистерна, при нас ще бъде много по-бързо и евтино, отколкото подобен вариант от Китай“, обясни Георги Вълков, който е зам.-директор на компанията.
Все още не е ясно дали технологиите или крайният продукт ще бъдат патентовани.
Финансирането е смесено – отчасти собствени средства /167 658/, а другите са осигурени чрез Изпълнителната агенция за насърчаване на малкия и средния бизнес, която вече е одобрила проекта и е отпуснала сумата от 242 118 лева, които ще бъдат предоставени чрез Националния инвестиционен фонд.
Още от категорията

ЧСИ разпродава базите на фирма за пластмаса край Асеновград за близо 700 хил. лева


Акценти





Бившият кмет на Пазарджик Тодор Попов катастрофира



Кола блъсна Коко Тайсъна, в тежко състояние е
