В пъти над 35 милиона евро инвестиции, разкриване на десетки работни мести, изграждането на няколко карго терминала, ежедневни пътнически полети до цяла Европа. Това са само част от инвестиционните намерения на пловдивския консорциум, който иска да придобие дейността на Летище Пловдив. В обединението участват компании и сдружения, които в последното десетилетие са основен двигател на икономическия растеж на Пловдив и региона. Едва ли Тракия икономическа зона (ТИЗ) и ПИМК имат нужда от представяне. През годините те са привлекли над 1.5 млрд. инвестиции, разкрили са хиляди работни места и са синоним на прогрес.
Летище Пловдив е регионално летище, което обслужва целия Южен Централен регион на България с население над 2 милиона души на разстояние на час и половина по шосе. Летището се намира на 12 км югоизточно от град Пловдив - втория по големина град и културна столица на страната.
Капацитетът на летището в момента позволява пътникопоток от 1 милион души на година. За съжаление, през последните години през аеропорта минават едва около 100 000 пътници.
Кое накара ТИЗ и ПИМК да се обединят в „Консорциум Летище Пловдив? Каква е визията им за развитието на аеропорта? Защо е важно той да бъде на европейско ниво и как това ще даде още по-силен тласък на икономиката не само в Пловдивския регион, но и в цяла Южна България? Отговори на тези въпроси дава инж. Владимир Зайков, Управител на „Консорциум Летище Пловдив”.
Инж. Владимир Зайков e оперативен мениджър на Тракия икономическа зона. Завършил е с отличие Образцова Математическа Гимназия "Акад. Кирил Попов”, а висшето си образование - във Висшето военновъздушно училище "Г. Бенковски". Магистърската си степен е получил във Военната академия „Г. С. Раковски“.
Повече от 10 години той е бил офицер във Военновъздушните сили на Българската армия, след това влиза в частния сектор. Има богат опит в областта на организацията на административно и оперативно управление на компании в региона.
-Господин Зайков, концесията на Летище Пловдив е от ключово значение за развитието на региона. Вие представлявате един от кандидатите, допуснати до финала на конкурса, разкажете повече за консорциума и компаниите, които участват в него?
- С ясното съзнание за особената икономическа и социална важност на развитието на Летище Пловдив, „Тракия икономическа зона” и „ПИМК Холдинг груп” АД обединиха усилията си в „Консорциум Летище Пловдив”. Той участва в концесионната процедура от свое име и за своя сметка, при първоначално запазване на организационна, икономическа и юридическа самостоятелност на участващите в него лица.
Основното предимство на консорциума са изцяло българските инвестиции и сериозният и утвърден имидж на компаниите, които са част от обединението. В него с 51% участва „Тракия икономическа зона“, която се доказа като лидер в развитието на местната икономика и в привличането на инвеститори.
До момента в Зоната са вложени над 1,5 млрд. евро, като на територията й са позиционирани повече от 120 компании и са разкрити близо 12 000 работни места. Съдружник на ТИЗ в „Консорциум Летище Пловдив” е ПИМК, която е най-голямата транспортна фирма в България и е позиционирана в Топ 10 в Европа. Фирмата се занимава с транспортна и логистична дейности в България, Европа, както и в части от Азия и Африка. "ПИМК ХОЛДИНГ ГРУП" АД спечели през август тази година и концесията на Интермодалния терминал в Пловдив. Дружеството ще стопанисва терминала за срок от 27 години, което е допълнително признание за капацитета на холдинга.
Консорциумът ни е подкрепен от община Пловдив с официално решение на Общински съвет. При гласуване на решението нямаше нито един въздържaл се съветник.
-Как се породи интересът към концесията на летището?
- Учредителите на „Консорциум Летище Пловдив” са сред основните движещи сили за развитието на региона и ние вярваме, че успешното функциониране на летището е ключов фактор за още по-засилен ръст на икономиката и туризма, както и увеличаване възвръщаемостта на инвестициите. Вярваме, че успешното развитие на летище Пловдив може да бъде един от катализаторите за създаване на условия за развитие на цялостния икономически потенциал на региона.
Летище Пловдив е определено от ЕС като регионално летище, което обслужва Южен Централен регион на България и население над 2 милиона души на разстояние от 1.5 часа по шосе.
Регионалните летища в Европа, които са над 400 на брой, работейки в рамките на строго определени правила и са създали много добри практики. Основната цел на едно такова летище е осигуряване на бърз и лесен достъп до региона.
Летище Пловдив е регионално летище, за обществено ползване. Независимо от това кой ще бъде концесионер, то си остава публично-държавна собственост. Всички активи, създадени в резултат на направените от концесионера инвестиции, остават държавна собственост. В тази връзка, ние имаме конкретно намерение и ясното съзнание, че управлявайки летищните дейности по най-добрия начин, летищният оператор работи не само в собствен интерес, но и в защита на обществените ползи.
Вече стана ясно какви резултати постига ТИЗ в развитието на местната икономика, а в съдружие с ПИМК – най-големия превозвач с позиции не само в страната, но и ЕС, потенциалът се разширява значително. Освен това в състава на консорциума е и Комбината за цветни метали – Пловдив (КЦМ). Другият гигант в българската металургия, който все още е най-добрият пример за приватизация. През четиридесетте години на развитие КЦМ натрупа достатъчно опит и познания в областта на цветната металургия, които днес им отреждат заслужена позиция на най-голям производител на цветни метали и сплави на базата на олово и цинк в Централна и Източна Европа.
- Какви са инвестиционните планове на консорциума и как виждате развитието на аеропорта в следващите години?
- „Консорциум Летище Пловдив” предвижда да инвестира в пъти по-голяма сума от минимално изискуемите 35 млн.евро през 35-годишния концесионен договор. Над 60% от планираните инвестиции ще бъдат реализирани още през първите 5 години. В този период ще бъде изграден нов карго терминал на площ от 10 хиляди квадратни метра, включен в сега съществуващия генерален план, чийто максимален капацитет за обслужване на товари е 100 хиляди тона годишно. Предвижда се построяването на първи модул от склад за гориво-смазочни материали с обем от 1200 кубически метра, както и разширяване на паркинга пред пътническия терминал.
Консорциумът предвижда още актуализиране и изменение на съществуващия генерален план на летището. Промените в него ще включват възможността за построяването на още два карго терминала с прилежащите перони.
Сред акцентите в новия генерален план е удължаването на полосата за излитане и кацане с още 500 метра, съвместно с цялостната й рехабилитация, като една от целите е повишаване на носимостта й. След удължаването й тя ще достигне 3000 метра дължина, което ще позволи на летището да излитат и кацат самолети с по-голяма товароносимост
- Какви са плановете Ви за пътническите полети, които са от изключително значение за хората в Пловдив, а и за цяла Южна България?
- Предвиждаме проектиране и изграждане на нов пътнически терминал след достигане на капацитета от 1 милион пътници годишно на съществуващия. В контакт сме с авторитетни авиопревозвачи, в сътрудничество с които да осигурим пътнически полети от и до дестинации в цяла Европа. Тук не става дума само за редовни курсове до Лондон и Франкфурт, но и до други дестинации, чиито полети ще имат и бизнес, и туристически характер.
- Въпросът за кадрите и новите работни места винаги е ключов при толкова значима процедура. Какво предвижда „Консорциум Летище Пловдив” в тази насока?
- В концесионните условия са посочени минималните изисквания към оператора, гарантиращи наличието на необходимия опит. Летище Пловдив ЕАД покрива тези условия. В продължение, концесионерът е длъжен, съгласно концесионния договор, да приеме всички служители на Летище Пловдив ЕАД на работа в новосъздаденото проектно дружество. Същите тези специалисти, които в момента са лицензирани и работят на летището, ще продължат да го правят, но като служители на друго дружество. По този начин ще запазим персонала с опит и познания в досегашната дейност на летището, а не да „прочистим“ изцяло служителите.
Напоследък, една от най-наболелите теми е тази за кадрите. Трудно се намират квалифицирани кадри, а още по-трудно е да се задържат. Добрите кадри, търсят адекватно, добро заплащане. Когато бизнесът създава висока добавена стойност, може да си позволи и да плаща високи заплати. Въпросът е как това да се случи? Погрешно е да се разчита на внос от евтина работна ръка, целта ни би трябвало да бъдат образованите хора. Трябва да намерим начин, да задържим тези, които все още са тук, както и да мотивираме всички останали, за да се развиват и надграждат! Ако цитираме думите на един от най-успешните български предприемачи, Кирил Петков, който откри полезна бактерия в бяло кокиче: “Да вкарваме работна ръка, защото са свършили българите?! Това означава бизнесът никога да не си качва добавената стойност и да се конкурира само с бизнеси, които дават още по-малки заплати. Това е ужасна игра. Дъмпингът е безкраен – шепа ориз и си готов.” Кратко, точно и ясно казано!
- Изговори се много и за лиценза за летищен оператор. Как стоят там нещата?
- Новосъздаденото проектно дружество ще получи лиценз за летищен оператор на летище Пловдив. Такова дружество се създава задължително, съгласно законовата уредба, и няма значение дали то е собственост на субект, който има лиценз на летищен оператор на едно или няколко десетки летища някъде по света. Лиценз се издава на летищен оператор за определено летище и с този лиценз не може да се оперира на друго летище. Съгласно регламентиращите документи, за да получи лиценз за летищен оператор, новото дружество е длъжно да докаже наличието на необходимата техника, с която ще обслужва пътници, товари и самолети, както и да осигури безопасността, сигурността и всички останали дейности на летището. Освен това трябва да докаже, че разполага с необходимия управленски персонал, притежаващ съответния стаж и ценз да управлява летищни дейности. Ето това ние осигурихме, сключвайки договореност с „Летище Пловдив“ ЕАД като трета страна, изцяло съобразено със законовите разпоредби.
- До финалната процедура достигнаха двама кандидати - вие и китайското обединението Хайнан груп и „Пловдив Еърпорт Инвест”. Как виждате конкуренцията?
- Както казва един известен професор по икономика „Конкуренцията се представя добре винаги, когато е даден шанс. Монополът пък винаги се представя зле – там където някой го опита.“ В тази връзка, добре е, че за пръв път от както няколко пъти се обябяваше процедурата има реални кандидати. Не е ясно обаче какво е дяловото участие на китайската групировка. Ние сме регистрирали обединението си по законово установения ред в България и имената и дяловото разпределение на участниците са публично достъпни.
Подобна информация, за съжаление, не може да се намери за конкурентното обединение. Не се съмнявам, че са спазени изискванията, посочени в концесионната документация и въпросното обединение най-вероятно е регистрирано в държава от Европейския съюз.
Напоследък някои средства за масова информация отразиха развитието на процедурата за концесия на Летище Пловдив, други излязоха с коментари, имаше и такива, които дори направиха прогнози. Държа да отбележа, че анализът на офертите е оценка на цялостните икономически ползи от предлаганите в тях цифри и дейности и не звучат сериозно предположенията в този момент, които казват коя оферта била по-добра, коя по-лоша. Това ще определи комисията, назначена да направи тези оценки. Тук не става въпрос само за сравняване на цифри.
Правят се и опити за подценяване способността на „Консорциум Летище Пловдив” да управлява успешно, при спечелване на концесията. Посочва се, основно, липсата на опит в подобна дейност, като в противовес се подчертава богатият опит на един от участниците в конкурентното обединение. Без да навлизам в подробности, ще направя кратко съпоставяне. Консорциум Летище Пловдив залага на дългогодишния опит на държавния летищен оператор „Летище Пловдив” ЕАД, който изпълнява и в момента своите функции, работейки в условията на европейската регламентация за този вид дейност. Конкурентното обединение ще разчита на опита на един от своите участниците – Хайнан, които оперират 16 летища в Китай. Както стана ясно, ако въпросното обединение спечели концесионната процедура, от Хайнан ще изпратят свои специалисти да управляват Летище Пловдив.
Те не само ще притежават акции от едно търговско дружество, работещо на европейския пазар, а директно ще го управляват. И това би било първото европейско летище, което ще управляват. Ние планираме да управляваме Летище Пловдив, продължавайки опита на държавния летищен оператор, със същите кадри, като всъщност ще се наложи да увеличим намаления напоследък състав. Промените ще се изявяват в надграждане и развитие на целите, задачите, обема и обхвата на дейностите, както и цялостната визия за развитието на този важен обект от икономическия живот на България.
Хайнан Груп никога не е крила своите амбиции за растеж. И както много от предприемачите, които са се появили от държавния сектор, собственика Чен изглежда е обсебен от глобални класации като Fortune 500. Хайнан дебютира на този списък през 2015 г. като 464-тата най-голяма фирма по отношение на приходите. Но Чен е поставил нова цел, че компанията ще се появи в топ 10 на Fortune 500 до 2025 г. "За постигането на тази цел е необходим годишен темп на растеж от 12,8%", пише журналист от китайския портал за новини Huxiu. "Хайнан трябва лудо да купува, купува и купува."
Е, ще помогнем на някой да влезне в световни класации или искаме летище Пловдив да допринесе за развитието на региона, а оттам и на държавата?