Това предвиждат публикуваните за обществено обсъждане промени в Наредба № 7 за правилата и нормативите за устройство на отделните видове територии и устройствени зони.
Досега се изискваше едностайните жилища да имат изложение само към юг, югоизток, югозапад, изток или запад. Предлаганите изменения ще позволят на собствениците на такива обекти да получават адресна регистрация и да използват произтичащите от нея права за достъп до социални услуги. Така ще се решат и проблемите за тези имоти при присъединяването към мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура.
Отпада изискването за помещенията в подпокривните пространства да имат най-малка височина от 1,5 м, предвижда още проектът на наредбата.
Изискването за светла височина на първия надземен етаж в нови жилищни сгради, когато е предназначен за магазини и заведения за хранене, ще се отнася и за сградите със смесено предназначение.
В областта на проектирането се премахва възможността за различно тълкуване от администрациите на изискванията за броя на комините в дневните с кухненски бокс.
Конкретното предназначение на нежилищните обекти в приземните етажи ще се определя с инвестиционния проект, а не както до момента – с вписаната сигнатура в устройствения план. Определяне на конкретното предназначение на нежилищни обекти в приземните етажи още на етапа на устройственото планиране е нецелесъобразно. То следва да се прави при инвестиционното проектиране според инвестиционните намерения на възложителя, отчитайки пазарните особености на местоположението, ориентацията и спецификата на обекта, пише в мотивите на наредбата.
Премахва се ограничението за разполагане на балкони и еркери в еднометровите ивици на фасадите, освен при сключено застрояване. Така архитектите вече ще имат по-голяма свобода при разработването на обемно-планировъчните решения.
Измененията в наредбата ще дадат възможност на общините да одобряват задания за планове и техните изменения с по-облекчени изисквания за общата структура на територията и преобладаващото предназначение на нейните части. Премахват се съществуващи неясноти и се изяснява понятието устройствен режим според това дали устройственият план е на община или на град. Към момента изискванията за общите планове на общините се задават като такива за градове. За целта се определят детайлно типове устройствени зони с техните разновидности, конкретизиращи устройствения режим с предварително зададени устройствени показатели. Това е характерно за плановете от по-ниско равнище.
Проектът на Наредба № 7 е резултат от работата на междуведомствена работна група, назначена със заповед на министъра на регионалното развитие и благоустройството. Цели се постигане на съответствие на разпоредбите в наредбата с тези на Закона за устройство на територията и другите нормативни актове, свързани с инвестиционния процес. След приемането на предложените изменения тя ще отговори на многократните промени в Закона за устройство на територията. Ще се преодолеят проблеми, свързани със субективен прочит на нормите и прекомерно удължаване на административните срокове при одобряването на проектите.