Извисяващата се на 96 м над земята стрела на покрива на “Нотър Дам”, на върха на която е поставен чисто нов златен петел, отново се открои в небето над Париж от края на миналата година. Хиляди жители на френската столица и туристи се събраха да наблюдават завръщането на най-емблематичните символи на френската столица, което бе възприето като окончателно възкръсване на най-прочутата катедрала в света след пожара, който едва не я изпепели до основи през 2019 г.
Над 500 души от различни сфери на занаятчийството участват в “строежа на века”, като влагат старание, знания и усилия, за да постигнат най-достойния за легендарния исторически паметник резултат.
“Вълнуващо е да видиш реставрацията на нещо с такава огромна културна стойност. При това с амбицията да бъде направено за 5 години. Напомня ми за Кенеди и неговите думи за покоряването на Луната”, казва пред Си Ен Ен турист от Швеция, дошъл в Париж заедно с дъщеря си и 80-годишния си баща. Голяма част от 860-годишната катедрала бе разрушена от огромния пожар на 15 април 2019 г.
“До настъпването на олимпийските игри (през юли) очакваме да премахнем скелето от горната част на кулата и да завършим по-голямата част от покрива, така че парижани и посетители от цял свят да могат да видят колко близо е катедралата за повторно отваряне”, каза пред френския парламент Филип Йост от Rebuilding Notre Dame de Paris (публичния орган, отговорен за консервацията и реставрацията на катедралата).
Именно тогава стрелката, която отново е на мястото си, ще се разкрие в цялата си нова прелест пред очите на всички, a фасадата ще придобие вида си отпреди пожара.
Отсега мнозина, които се възхищават на готическата постройка, изпитват огромно нетърпение да влязат отново вътре. Туристи от всички краища на планетата планират специални посещения в Париж в началото на декември за паметното събитие и вече резервират хотели. Стотици хиляди парижани се готвят за тържествената церемония като за истинско откриване, а не като за отваряне след възтановка. Според данни на туристическите агенции за 8 декември 2024 г. в Париж ще пристигнат над 14 млн. души.
Около 250 компании и ателиета за изкуство от цяла Франция участват в реставрацията на “Нотър Дам”. Сред работниците има дърводелци, каменоделци, скулптори, златари, стъклари и дори производители на органи, които възстановяват 8000-те тръби, петстепенната клавиатура и останалите елементи от органа, който е най-големият във Франция. Инструментът бе спасен по време на пожара, но получи увреждания от водата при гасенето.
След огнения ад от 2019 г. първите две години от възстановяването на катедралата бяха посветени изцяло на сигурността на архитектурната конструкция – трябваше да бъде гарантирано, че тя няма да се срути при строителните работи. На практика фазата на реставрацията започна през септември 2021 г.
През последните месеци най-видим напредък е постигнат при възстановяването на рамката на покрива, шпила (стрелата) и големите горни галерии. Паралелно в ателиетата се работи по възвръщането на оригиналния вид на скулптурите, сред които и тези на 12-те апостоли, и прочутите гаргойли – водостоци под формата на митични чудовища.
Макар че оригиналният вид на “Нотър Дам” ще бъде възстановен, президентът Еманюел Макрон изрази желание съвременността да “заеме своето място сред многото други епохи, които фигурират в творбите на тази катедрала”. През декември той обяви конкурс, за да позволи на съвременни художници да пресъздадат шест от витражите от южната страна на “Нотър Дам”, за да “отбележат XXI век”.
Идеята обаче не се възприема с единодушие от френското обществено мнение. Срещу нея бе събрана петиция, подписана от над 80 000 души, които настояват един от най-разпознаваемите паметници на Париж да бъде реконструиран във вида отпреди пожара.
В “Нотър Дам дьо Пари” има 120 витража, създадени между XII и XX век. От времето на Средновековието са само тези от северната, южната и западната розетки. Останалите са правени в периодите на различни реставрации през годините.
Във вътрешността на катедралата освен витражите вече са възстановени фреските, а стените са основно почистени от следите на дима и последиците от гасенето. През юни художествен комитет, ръководен от архиепископа на Париж, възложи на дизайнера Гийом Барде изработването на основните елементи, свързани с богослуженията – олтара, амвона, катедрата, кръщелнята, седалките за вярващите. Според запознати с концепцията той е заложил на минимализъм и много изчистени форми, като мебелировката съчетава дъб и бронз. Дизайнерът Силвен Дюбюисон пък бе натоварен да работи върху реликвария, където ще бъде поставен тръненият венец на Христос – най-ценният предмет в съкровищницата на “Нотър Дам”, който бе спасен още в първите часове от пламъците и в момента се съхранява в Лувъра.
В памет на френския генерал, който ръководеше реконструкцията на “Нотър Дам” до нелепата си смърт в планинска катастрофа през август м.г., името му бе гравирано в дървото на кулата. Жан-Луи Жоржелен “ще остане завинаги” част от катедралата, каза Макрон, който лично участваше в процеса на гравиране на 8 декември 2023 г. - деня, в който дъбовият шпил на катедралата се върна на мястото си.
Имената на другите, участвали в реконструкцията, също са превърнати в постоянен елемент на обновената готическа сграда. Запечатана тръба беше поставена вътре в златния петел, монтиран на върха на кулата стрела на 16 декември. В нея има документ, изброяващ 2000 имена на участници в огромния строеж.
Предишният петел беше открит повреден сред развалините ден след пожара. Вътре в него бяха мощите на Сен Дени и Сент Женевиев и фрагмент от трънения венец, останали непокътнати. Реликвите сега са поставени в новия петел според епархията на Париж. Предстои на покрива да бъдат поставени 1350 листа от олово.
Старият петел, който не подлежеше на реставрация, заедно с останките на шестте стъклописа, които трябва да бъдат сменени, ще бъдат поставени в музей, чието откриване беше обявено наскоро от Макрон.
“Това ще бъде музей на изкуството, музей на историята, музей, който да опише постоянната строителна площадка на “Нотър Дам дьо Пари”, обяви той.
Цената на възстановяването на “Нотър Дам” се очаква да бъде приблизително 700 милиона евро. Общо 846 милиона евро са събрани като дарения от 340 000 дарители в 150 страни. В дните след пожара някои от най-богатите хора във Франция се надпреварваха да обявяват бомбастични суми в подкрепа на възстановяването. Твърди се, че всички дарени пари, които не са били изразходвани, ще отидат за подпомагане на дейността на катедралата под различни форми. Окончателното завършване на всички детайли на проекта се очаква около 2029-2030 г.