„Изживейте неповторими футболни емоции в уникалните за България ВИП салони – Skyboxes!”. Така е озаглавена секцията в сайта на Ботев Пловдив, в която презентират своите най-скъпи места на Колежа. В нея е изброено, че притежателите на скайбоксовете имат кетъринг и обслужване на най-високо ниво, безплатен паркинг и неограничен достъп в немачови дни. Те се описват като перфектно решение и за корпоративни събития и бизнес срещи.
Какво обаче представляват скайбоксовете и кой е съдържател на тези помещения?
Според договора между Община Пловдив и ПФК "Ботев Пловдив" за стадион „Христо Ботев”, подписан в началото на 2023 година, клубът заплаща 5549,54 лева на месец за ползването на стадиона . В споразумението са упоменати параметрите: празен терен с площ 31 549.80 кв.м. и застроена площта, съставляваща Сектор А, Б, В, и Г с РЗП от 26480.30 кв. м. Сумата е определена според Закона за спорта, като за терена и откритата площ се заплаща по 0,05 лева на квадратен метър, а за застроената площ – 0,15 лева на квадратен метър.
И до ден днешен не е ясно, коя част от построеното е във владение на футболния клуб и кое се стопанисва от Община Пловдив. По презумпция скайбоксовете са отделни помещения, които са предвидени за търговски площи и нямат общо с отдаването на стадиона по Закона за спорта.
След като те бяха въведени в експлоатация, то Община Пловдив трябваше да проведе търгове за отдаването на всички помещения - според наредбите за общинска собственост. Въпреки това тези търгове така и не се правят, а от футболния клуб продължават да завземат нови помещения, без да плащат полагащия се наем на градската управа. Последният от тях е фенмагазин от 250 квадратни метра.
Търговете на стадион „Локомотив”
На последната сесия на Общинския съвет се взе решение за пускането на търгове по наредбите на Община Пловдив за две помещения под трибуна „Бесика”. Инициативата за тях дойде от Локомотив Пловдив, като искането им да се вземат две помещения – ресторант с големина от 432 кв.м и фенмагазин от 261 кв.м.
Администрацията изготви документацията, като предложението, гласувано от Общинския съвет бе, че началната тръжна цена на ресторанта е 2724 лева на месец без ДДС със 100 лева стъпка за наддаване. Победителят взима обекта с 10-годишен договор за наем.
За фенмагазина началната цена е от 2303 лева на квадратен метър със 100 лева стъпка за наддаване и 10-годишен договор. Впрочем, ако Локомотив Пловдив бе взела двата обекта, то от клуба щяха да плащат по-висок наем за тях отколкото за целия стадион. Към днешна дата „черно-белите” плащат по 4853,99 лева на месец, отново по Закона за спорта.
Трусовете в клуба и оттеглянето на собственика Христо Крушарски вероятно ще провалят двата търга, но не е невъзможно и друг да вземе двата обекта за стопанисване.
Колко взима Ботев за скайбоксовете и колко (не)плаща за тях?
В централната трибуна на стадион „Христо Ботев” има 26 изградени скайбокса с различни размери. Най-големият от тях е т.нар. „президентски” с размер от 100 кв.м, големите са 11 по 40 кв.м. и има 15 малки с размер от близо 20 кв.м.
В момента за тях клубът заплаща по 0,15 лева на квадратен метър, според онзи договор от 2023 година, който представлява две страници формат А4.
Сумите, които клубът прибира обаче се внушителни. Понеже взети помещения по Закона за спорта не могат да се преотдават или пускат под наем със съдържателите на скайбоксовете се сключват „договори за реклама”.
TrafficNews разполага с въпросния спонсорски договор, срещу който от клуба смятат, че заобикалят закона и наредбите на Община Пловдив, и го отдават на заможни фенове на „канарчетата”.
Малките скайбоксове се отдават по 40 000 лева на сезон, или 600 000 лева за 15-те. За големите сумата е от 87 000 лева на сезон или 957 000 лева. Всички тези суми са без ДДС, а общо клубът взима близо 1,5 млн. лева за тях.
На последната сесия на Общинския съвет таксите за ползване на общински помещения се вдигнаха с около 20%, като се приравниха и част от сумите за отделните категории имоти. Стадион „Христо Ботев” се намира в I зона, където цените не са толкова високи, отколкото в Централна градска част.
Според наредбата, ако Ботев Пловдив поиска да вземе скайбоксовете на търг с 10-годишни договори, то началните им тръжни цени ще бъдат около 13 000 лева на месец - 6565 лева за големите( по 590 лева без ДДС на скайбокс) и 6420 лева за малките( 428 лева без ДДС на скайбокс). За президентския скайбокс сумата ще е около 700 лева, а за фенмагазина до касите – 2300 лева на месец.
Сумарно това прави 16 000 лева на месец или 192 хиляди лева на година. Тази сума е в пъти по-малка, отколкото клубът прибира на сезон от „спонсорските договори”.
Бъдещето на стадионите
В момента на практика градската управа прибира „смешни” пари за двата стадиона, а освен това тя дава повече, отколкото прибира като наем. Данък сгради и такса смет на стадиона, който се дължи от наемодателя – Община Пловдив е няколко пъти по-висок на година, отколкото прибирания наем от Ботев. Същото се отнася и за стадион „Локомотив”.
Узурпирането на търговските площи от клуба пък са особен проблем за бъдещето функциониране на Колежа. Така в един момент ще се окаже, че освен че те са построени с пари на данъкоплатците, те ще трябва да „доплащат” за налозите на стадиона, въпреки че е даден на частен футболен клуб. Всичко това пък се случва с мълчаливото съгласие на градската управа.
Този казус е особено актуален, предвид предстоящия втори етап на стадион „Христо Ботев”, в който са включени още хиляди квадратни метри търговски площи.
Община Пловдив пусна и директно договаряне за препроектирането на стадиона за 500 000 лева за втори етап. В тях е залегнала и промяна на централната трибуна и помещенията, включително и скайбоксовете.
Вариантите за стопанисването на стадиона са два. Единият е Ботев и Локо да ги взимат на концесия, с което ще заплащат всяка година такса на Община Пловдив. Тогава двата клуба ще имат пълното право да се разпореждат с всяко едно помещение без да заплащат допълнителни наеми.
Другият е след завършването на стадионите те да се дадат по закона за спорта, но единствено частите и помещенията, които са за развитието на спортните дейности – терен, съблекални, фитнес зони, помощни игрища и други. За всички търговски площи, паркинги, ресторанти и други – да се проведат процедури за отдаване на общински имоти.
Единствено това са двата варианта след завършването на стадионите Ботев и Локомотив да ползват законно съоръженията, но още по-важното – да не висят на врата на Община Пловдив и хазната, която се пълни от данъкоплатците. Всички фенове на двата клуба са част от тях. Нещо повече те са доказали, че са плътно до любимите си отбори и правят понякога и невъзможното да помагат на тях, включително и финансово.
Няма нужда те да плащат на собствениците на клубовете два пъти, веднъж като фенове, а друг път и като данъкоплатци. Защото освен на стадиона, те посещават и други места, движат се по пловдивските улици и тротоари, а те също се правят от данъците им.