Как се отразява войната на транспортния сектор в България? Ще има ли дефицит на стоки от първа необходимост, които се внасят от Русия и Украйна? Отговори на тези два въпроса дава Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи.

„Всички знаем, че Украйна е във война, което се отразява автоматично на транспортния сектор. Освен вноса и износа от Украйна, затруднени са и курсовете до Русия, които минават транзит. За щастие, нямаме шофьори, които в момента са в Украйна, но има в различни точки около страната, които очаква да се приберат, обясни Арабаджиев.  Той призовава всички шофьори да не използват Украйна нито като дестинация, нито като транзитна държава.

Основният износ  и износ към Украйна и Русия с автомобилен превоз са лекарства, части за машини и хранителни продукти. Това няма да даде отражение върху експорта в България и да има недостиг на стоки от първа необходимост, смята Арабаджиев.

Проблем ще има обаче върху бизнесът на превозвачите, които са с дългосрочни договори и ще търпят загуби.  Също така има договори, по които се чака разплащане, а предвид изключването на Русия от SWIFT системата това може да е проблем и риск.

По-големи разходи ще има и за износът и вносът от Русия, тъй като ще се избират по-дългите маршрути през Полша, Литва, Латвия и Беларус, което ще се отрази и на заплатите на шофьорите и средствата за гориво, както и времето за превоз на стоките.

Вижте повече във видеото: