Предизвестен и планиран бум на вътрешния туризъм в Китай през почивните дни за Деня на Труда: семейни излети, пътувания “напук”, “червен туризъм” допринесоха за експлозията на пътуванията

Преди няколко седмици сайтове за продажба на билети за влак в Китай блокираха за кратко поради безпрецедентен скок в броя потребители веднага след като станаха достъпни за предварителна продажба билетите за почивните дни около деня на труда.

Платформи като trip.com и Qunar споделиха впечатляващи данни - очаквания за 200 млн. вътрешни пътувания, и значителен ръст в сравнение с предпандемичната 2019: 23% скок в резервациите за самолетни билети (на средни цени двойно по-високи от тези от 2019), 43% повишение на хотелските резервации, 126% - на колите под наем и 114% на билети за различни локации и атракции.

Апетитът за пътувания бе предизвестен и от рекорден брой пътувания за Деня на Предците (Qing Ming) - на 4 април, също част от дълъг уикенд - рекордни 102 млн. пътувания за трите почивни дни, 145 млн. продадени билети за влак и тридневен боксофис от 122 млн. долара.

Тези прогнози и индикатори се сбъднаха -  току-що приключилата петдневна национална ваканция разби рекордите за вътрешен туризъм в Китай и надмина прогнозите – осъществени бяха 230 млн. пътувания и рекордна майска седмица за туризма. Това е не само завръщане към нива от преди COVID, но и към типично китайския тренд всяка следваща година да реализира ръст и да е рекордна за туризма и икономиката. В този контекст, икономиката също реализира рекорден ръст на БВП от 18.3% за първото четиримесечие.

Данните са за туристически приходи от 17 млрд. щ.д., а най-масово посетените дестинации бяха Пекин, Шанхай, Гуанджоу, Ханджоу, Чънду и Си‘ан – 70% от пътуванията са били през провинциални граници. Снимките от популярни забележителности най-добре илюстрират масовостта на пътуванията в последните дни.

В условията на глад за забавления и пътуване, разбира се има и измами. BBC споменава инцидент от преди няколко дни - група възрастни туристи вместо на тур на исторически забележителности е била заведена на обиколка на гробищен парк - не е ясно дали това е било грешка, черен хумор, измама или маркетингова инициатива, но властите са установили, че агенцията организирала пътуването е без лиценз и са наложили глоба.

Какво всъщност е златна седмица? През 2000 Китай имплементира концепцията за три “Златни Седмици” или национални почивни дни около Китайската Нова Година, Националния Празник (1 окт.) и Деня на Труда (1 май). Златните седмици са комбинация от официални почивни дни, и отработване на два работни дни през уикенди преди и след съответния празник, така че да се получи поредица от неработни дни, за да се стимулират туризма и потреблението. Те са важни, защото регламентирания минимален платен годишен отпуск в Китай е сравнително кратък - напр. пет дни за тези с работен стаж от една до 10 години, десет дни за тези със стаж 10 - 20, и 15 дни за тези с над 20 годишен стаж. Още през 2000 г. резултатите от инициативите веднага стават явни - скок в туризма, но и струпвания по забележителности, подобни на тези в последните дни, което води до модификации през 2007 г.

“Червеният туризъм” също отбелязва растеж, главно заради 100 годишния юбилей на Китайската Комунистическа Партия. Наскоро станаха популярни “паспорти” за посещения на дестинации свързани с историята на партията. Данни за полети до “червени дестинации” през майската ваканция и дългия уикенд в началото на април показват дял от 15.6% от всички продадени билети - в сравнение с 4% за същия период за 2019.

Тук е подходящо да споменем и интересен факт за китайския туризъм в България - една от най-популярните дестинации за снимки, е т.нар. в китайските социални мрежи Летяща Чиния Шипка (Монумента на Бузлуджа), също “червен” туристически обект, но всъщност тази част от историята му изглежда не е позната на повечето китайски посетители.

Друга интересна концепция са “пътуванията напук” („revenge travel”) или компенсаторни пътувания - след локдауните, липсата на опции и страха от вируса, много пътуват за да демонстрират контрол - това, че отново имат свобода да се забавляват и да посещават нови места.