Безспорно най-впечатляващият проект за многоетажен паркинг на улица „Любен Каравелов” в Пловдив, бе утвърден от общинската администрация. Идейното задание на консорциум „Хайпарк” бе класирано на първо място на архитектурният конкурс, а никой не е обжалвал избора на проекта. Така градската администрация може да подпише договора с архитектите и да започне техническото задание на съоръжението.
Водещи проектанти в консорциума са арх. Румен Първанов, арх. Илко Николов и арх. Искрен Галев, като те са спечелили с двоен резултат пред втория класиран.
След техническия проект, вече може да се направи и обществена поръчка за физическото построяване на паркинга. Той не е включен в списъка с многоетажните съоръжения, за който Община Пловдив иска да тегли заем на стойност 13 млн. лева. С новия общински дълг ще се финансират многоетажните паркинги в Тракия и на ул. „4 януари”. Това означава, че средствата за паркинга трябва да дойдат по друга линия. Преди това трябва да бъде съборена и сградата на ДКЦVI.
Припомняме, че проектът за многоетажния паркинг е без аналог в България. Той ще се състои от две тела, в които ще има механични устройства тип „виенски колела” . Автоматизираната система ще приема 192 автомобила, като влизането излизането от паркинга е изключително опростено.
В основата на проекта е Vertical Rotary Parking. Това е съоръжение, оприличавано на виенско колело. Автомобилите се паркират в гондолите само на приземно ниво. На останалите нива при заявка за паркиране или депаркиране, подадена на обичайната и позната колонка с магнитни карти, съоръжението се завърта и предоставя празна гондола, респективно гондолата с колата, която напуска паркинга.
Арх. Румен Първанов разказа пред TrafficNews.bg, че системата може да функционира и без ограждане, но предвид местоположението на обекта и контекста, те предлагат окачена фасада от пана, на която ще има вертикална зеленина.
„За постигането на максималния капацитет при спазването на градоустройствените параметри ние сме разположили 12 кули, разпределени в два корпуса, успоредни помежду си и на ул. „Йордан Йовков”. Всяка от кулите е с капацитет 16 паркоместа или общо в дванадесетте кули има 192 паркоместа. На приземното ниво са очертани двете зони за изчакване, както и еднопосочната улица с ширина 3.50 м”, обяснява арх. Първанов. Едно от големите предимства на тази система е, че е изключително екологична. При нея няма замърсяване на въздуха и висок шум, тъй като движението в паркинга се извършва от платформите, върху които са колите.
Влизането в многоетажният паркинг ще се осъществя от еднопосочната ул.„Йордан Йовков” , а изхода е към ул.” Любен Каравелов” надясно към бул.”Руски”. На входовете/изходите на дванадесетте кули са монтирани бариери с електронно таксуване.
Проектантите дават и интересно решение за пространството между двата корпуса. Ще бъде изградена паркова зона от 450 кв.м, в която ще има детска площадка и зони за релакс.
„Цената на проекта, не е по-висока от ортодоксалните паркинги, които се изграждат. Системата с фасадата ще струват около 2 млн. лева, а с парковата зона върху плочата още около 300 хил. лева. Системата е на голяма китайска компания, която набира все повече популярност”, казва арх. Първанов.
Още от категорията
Погребват загиналия от лавина сноубордист в родния му град