Безспорно най-впечатляващият проект за многоетажен паркинг на улица „Любен Каравелов” в Пловдив, бе утвърден от общинската администрация. Идейното задание на консорциум „Хайпарк” бе класирано на първо място на архитектурният конкурс, а никой не е обжалвал избора на проекта. Така градската администрация може да подпише договора с архитектите и да започне техническото задание на съоръжението.
Водещи проектанти в консорциума са арх. Румен Първанов, арх. Илко Николов и арх. Искрен Галев, като те са спечелили с двоен резултат пред втория класиран.
След техническия проект, вече може да се направи и обществена поръчка за физическото построяване на паркинга. Той не е включен в списъка с многоетажните съоръжения, за който Община Пловдив иска да тегли заем на стойност 13 млн. лева. С новия общински дълг ще се финансират многоетажните паркинги в Тракия и на ул. „4 януари”. Това означава, че средствата за паркинга трябва да дойдат по друга линия. Преди това трябва да бъде съборена и сградата на ДКЦVI.
Припомняме, че проектът за многоетажния паркинг е без аналог в България. Той ще се състои от две тела, в които ще има механични устройства тип „виенски колела” . Автоматизираната система ще приема 192 автомобила, като влизането излизането от паркинга е изключително опростено.
В основата на проекта е Vertical Rotary Parking. Това е съоръжение, оприличавано на виенско колело. Автомобилите се паркират в гондолите само на приземно ниво. На останалите нива при заявка за паркиране или депаркиране, подадена на обичайната и позната колонка с магнитни карти, съоръжението се завърта и предоставя празна гондола, респективно гондолата с колата, която напуска паркинга.
Арх. Румен Първанов разказа пред TrafficNews.bg, че системата може да функционира и без ограждане, но предвид местоположението на обекта и контекста, те предлагат окачена фасада от пана, на която ще има вертикална зеленина.
„За постигането на максималния капацитет при спазването на градоустройствените параметри ние сме разположили 12 кули, разпределени в два корпуса, успоредни помежду си и на ул. „Йордан Йовков”. Всяка от кулите е с капацитет 16 паркоместа или общо в дванадесетте кули има 192 паркоместа. На приземното ниво са очертани двете зони за изчакване, както и еднопосочната улица с ширина 3.50 м”, обяснява арх. Първанов. Едно от големите предимства на тази система е, че е изключително екологична. При нея няма замърсяване на въздуха и висок шум, тъй като движението в паркинга се извършва от платформите, върху които са колите.
Влизането в многоетажният паркинг ще се осъществя от еднопосочната ул.„Йордан Йовков” , а изхода е към ул.” Любен Каравелов” надясно към бул.”Руски”. На входовете/изходите на дванадесетте кули са монтирани бариери с електронно таксуване.
Проектантите дават и интересно решение за пространството между двата корпуса. Ще бъде изградена паркова зона от 450 кв.м, в която ще има детска площадка и зони за релакс.
„Цената на проекта, не е по-висока от ортодоксалните паркинги, които се изграждат. Системата с фасадата ще струват около 2 млн. лева, а с парковата зона върху плочата още около 300 хил. лева. Системата е на голяма китайска компания, която набира все повече популярност”, казва арх. Първанов.







Още от категорията
Виж всички
Дарителска кампания събра близо половината от необходимите 200 бона за гаранцията на Коцев
Акценти
Виж всички
Силен Лудогорец удари Селта в Лига Европа
Борисов обяви, че оттегля Бюджет 2026