41 722 406 лева и 24 стотинки – толкова струваше на Пловдив т.нар. Транспортен проект, който включва изграждането на велоалеи, центъра за управление на трафика и система за удобен и бърз градски транспорт. Сагата с проекта започна през 2012 година, а вече влизаме в последната година от гаранцията и устойчивостта му. С други думи след по-малко от 6 месеца, ще започнем да отчитаме амортизацията на системата. Система, която повечето пловдивчани така и не успяха да видят в действие и да разберат за какво бяха похарчени над 40 млн. лева от европейските и пловдивски данъкоплатци.
Извън политическата риторика на Пловдив, чиято любима тема е Транспортният проект, нещата, които видя TrafficNews в Центъра за управление на трафика спокойно могат да се определят като отчайващи. Оказа се, че интелектът на умните светофари никога не е бил пускан, електронното таксуване никога не е таксувало, а услугите, които са вписани в договора така и не са били използвани. Въпреки това – всичко е точно. Опрени до стената от Община Пловдив заявиха, че ще търсят правата си в съда и ще търсят отговорност от „Индра” за проваления транспортен проект. Тежките съдебни дела, за които говори зам.-кметът Тодор Чонов, касаят 400 000 лева – удържаните за гаранция пари. Едва ли има нужда се казва, че сумата е пренебрежимо малко от усвоените пари, а вероятно от „Индра” ще ги платят с охота.
В няколко материала TrafficNews ще разкаже какво видя в Центъра за управление на трафика – как са пуснати системите и как би трябвало да работят. Междувременно обаче прокуратурата започна проверка освен по цялостния проект, така и за един инцидент в Центъра, който само щрихира отношението на експертите и Община Пловдив към целия проект.
Системата за градския транспорт от Индра е приета от Община Пловдив 16.12.2015 година с приемо-предавателен протокол, разписан от тогавашния зам.-кмет Златин Велев и координатора на проекта инж. Алфонсо Дорая. Това означава, че от този момент системата е изрядна и тя функционира. Разбира се, подобно нещо нямаше, но от този момента нататък започва да тече гаранцията.
На 28.04.2016 година в Центъра за управление на градския транспорт, възниква инцидент – противопожарната системата по незнайни причини се пуска, с което уврежда двата сървъра, а базата данни е почти унищожена. И до днес не се знае какво се случило в тази нощ, а още по-странното е, че никой не е подал сигнал за това нещо до компетентните органи. Резултатът е, че двата сървъра са заменени с нови, на стойност 200 000 лева.И до днес тези пари не са разплатени, като са обект на спор между Община Пловдив и „Индра”.
Проверката на цялата тази каша около Транспортния проект, инциденти и изправността му започва на 23 декември 2019 година. Тогава Окръжна прокуратура – Пловдив е възложила проверка на отдел „Икономическа полиция“ във връзка с реализацията на проекта „Модернизация и развитие на устойчив градски транспорт в Пловдив“, финансиран по Оперативна програма „Регионално развитие 2007 – 2013 г.“ на ЕС и извършената обществена поръчка с предмет „Изграждане, внедряване и поддръжка на система за управление на градския транспорт“(СУГТ).
„По време на проверката е постъпил и допълнителен сигнал от Община Пловдив, в който се сочат данни за възникнал инцидент, който е увредил системата за управление на градския транспорт. Наблюдаващият прокурор от Окръжна прокуратура – Пловдив се е запознал с фактите по провеждането на обществената поръчка и на 30 април 2020 г. е изпратил по компетентност преписката в Специализираната прокуратура в София”, отговориха от пресцентъра на прокуратурата пред TrafficNews.
Колко струваше всичко дотук и кои фирми усвоиха парите?
Безвъзмездната финансова помощ за Община Пловдив по Оперативна програма „Регионално развитие” бе 41 722 406 лева, а още 2,8 млн. трябваше да бъдат съфинансиране от бюджета на Община Пловдив. При провеждане на обществени поръчки и изпълнението на проектите бе подписан анекс, с който целият проект стана на стойност от 41 722 406 лева, а 1 712 606,20 лв. невъзстановим ДДС за подкомпонент „Електронно таксуване“ бе поет от Община Пловдив без допълнителното съфинансиране.
Велоалеите
Стойността на проекта е бе около 13 млн. лева. Изпълнител по поръчката бе ДЗЗД "Beлoaлeи Πлoвдив 2013" c пapтньopи: "Интeгpиpaни пътни cиcтeми" AД, "Инфpacтpyĸтypнa ĸoмпaния" AД и "Дpaгиeв и Ko" OOД. По нея се проектираха и направиха 37 ĸм изцялo нoви вeлoaлeи, a 11 ĸм вeчe cъщecтвyвaщи тpaceтa зa вeлocипeдиcти пo бyл. "Бългapия" и нa Гpeбнaтa бяха ремонтирани. В поръчката бе и поставянето на 690 вeлocтoянĸи пo пpoтeжeниe нa цялaтa тepитopия и дpyги нeoбxoдими ĸoмпoнeнти. Безспорно това е може би единственият елемент от Транспортния проект, който заработи с успех, като след велоалеите хиляди пловдивчани се качиха на колела.
Системата за градския транспорт
Победител в поръчката бе "Индра Системас" с цена от 16 308 385 лв. без ДДС, или 19 570 062 лв. с ДДС, която обаче не бе дала най-ниска цена. Най-изгодната оферта бе от "Електроник трафик" - 14 847 930 лв. без ДДС, след това - "Обединение удобен транспорт" - 14 999 057 лв. без ДДС и "Консорциум Сварко" - 15 880 208 лв. без ДДС. Индра бе чак на четвърто място по ценово предложение, но на първо място бе избрана испанската фирма заради по-доброто техническо предложение.с 41.11 точки тя бе избрана, като критерият бе тexничecĸo пpeдлoжeниe (70 т.) и цeнa (30 т.). Последва обжалване от другите фирми, но както КЗК , така и във ВАС претенциите им бяха отхвърлени.
В сумата е заложена системата за електронно таксуване на пътниците, машини за продажба на билети, четци за смарт карти, 91 автомата за продажба на билети и карти, таблата по спирките, софтуери за управление и оборудването на автобусите.
Управление на трафика и умните светофари
Внедряването на интелигентната система за управление на трафика бе спечелена от консорциум „Пловдив интелигентни транспортни системи” с партньори „Телелинк ЕАД” и „Шлотхауер § Бауер”. Цялата система струваше 6,2 млн. лева без ДДС.
Тя включва интeлигeнтни cвeтoфapни ypeдби нa 50 ĸpъcтoвищa и цeнтъp зa yпpaвлeниe нa тpaфиĸa. Ocнoвнитe дeйнocти, вĸлючeни в пopъчĸaтa, ca: пpoyчвaнe зa тpaфиĸ cигнaлизaциятa и изгoтвянe нa инвecтициoнни пpoeĸти зa ĸpъcтoвищaтa; изгoтвянe нa финaлeн дизaйн нa cиcтeмa зa yпpaвлeниe и ĸoнтpoл нa тpaфиĸa; изгpaждaнe и внeдpявaнe нa cиcтeмa зa yпpaвлeниe и ĸoнтpoл нa тpaфиĸa, вĸлючвaщa нoви тpaфиĸ ĸoнтpoлepи c мoдepнa тexнoлoгия, тpaфиĸ дeтeĸтopи нa cтpaтeгичecĸи мecтa, cвeтoфapни диcплeи и ycтpoйcтвa и oщe:
- Cиcтeмa зa пpeдocтaвянe нa пpиopитeт нa aвтoбycитe, oбcлyжвaщи мacoвия гpaдcĸи тpaнcпopт
- Изгpaждaнe и внeдpявaнe нa cиcтeмa зa видeoнaблюдeниe (ССТV) нa oпpeдeлeни лoĸaции
- Изгpaждaнe и внeдpявaнe нa пoдcиcтeми и oбopyдвaнe зa цeнтъpa зa yпpaвлeниe нa тpaфиĸa в OΠ "Opгaнизaция и ĸoнтpoл нa тpaнcпopтa".
Очаквайте как работят системите, разплатени с над 25 млн. лева в Центъра за управление на трафика към днешна дата!
Още от категорията
Виж всички
УХТ удостои инж. Владимир Кисьов и проф. Иво Димитров с почетното звание "Доктор хонорис кауза”
Три влекача пристигнаха за заседналия край Ахтопол танкер
Какво време ни очаква до края на декември
Акценти
Виж всички
Румен Радев започва консултациите за ново правителство
Тормозят жена от София, бореща се срещу незаконни постройки
Заря за пловдивската гордост: Радина Величкова навърши 18