Над 300 артисти ще участват в 10-ото издание на фестивала Opera Open на Античния театър от 20 юни до 18 август. Разнообразната програма е обединена в три линии – „Опера и балет”, „Класика и джаз” и „Мюзикъл и рок”, и предлага  14 фестивални събития.

„Това издание, както и програмата ни през следващия сезон, ще мине под знака на няколко годишнини – 70 години Държавна опера-Пловдив, 10-о издание на Opera Open, проект, който е продължение на просъществувалия 40 години Вердиев фестивал. Представете си само вече 50 години на сцената на Античния театър се играе опера. Благодарна съм на Община Пловдив и фондация „Пловдив 2019” за подкрепата”, каза директорът Нина Найденова.

Тя допълни, че акцентите в програмата са повече от разнообразни  - оперните спектакли „Силата на съдбата” на емблематичния режисьор Стефано Пода, който ще дойде отново в Пловдив, след като с неговата „Аида” ще стартира сезонът на Арена ди Верона, „Турандот” на Пучини и „Набуко” на Верди, балетният спектакъл „Ана Каренина” , превърналият се в хит „Исус Христос Суперзвезда” , симфонични и джаз концерти.

„Акцент в програмата ни е премиерата на „Милосърдието на Тит” – една не толкова популярна опера на Моцарт, както и премиерата на мюзикъла „Семейство Адамс”. Откриването също ще бъде вълнуващо с един концерт „Симфонична фантазия”, в който публиката ще седне на сцената, а артистите ще бъдат по трибуните на Античния театър. И всички заедно ще бъдат обгърнати от красивите визии на Петко Танчев”, разказа още Нина Найденова.

Зам.-кметът по култура Пламен Панов благодари на Операта за упоритостта и амбицията да превърнат Opera Open в една от емблемите на Пловдив и припомни, че тези усилия са подкрепени от местната власт и фондация „Пловдив 2019” с 300 000 лв.

„През 2023 г. очаквам още по-силно издание, след като миналата година 20 000 чужди туристи избраха да посетят града заради фестивала. Програмата е уникална амалгама от разнообразни събития за всякакви публики и заради партньорството с авторитетни форуми като Plovdiv Jazz Fest”, каза още Панов.

Директорът на фондация „Пловдив 2019” Кирил Велчев пък допълни, че Opera Open  е не просто емблема на града, но и сериозен европейски фестивал, с който можем да се гордеем.

„Много се радвам, че тази година имаме възможността да поставим на сцена спектакъла „Милосърдието на Тит” първо защото операта е много подходяща за сцената на Античния театър, но и заради това, че е не толкова популярна. Творчеството на Моцарт не е силно застъпено в програмата на фестивала и поне аз си спомням само за „Дон Жуан”. Затова е вълнуващо да представим този спектакъл”, разказа музикалният директор Лучано ди Мартино.

След него впечатленията си от работата по конкретния проект сподели режисьорът Вера Немирова, един от най-авторитетните международни артисти, които работят в оперни театри по света.

„За първи път имам шанса да поставям на Античния театър, нещо което съм искала от много време. Историята на Тит намира своя естествен декор там. За нас с Юлиан Табаков, който е сценограф, бе предизвикателство къде и как да направим отправките към съвремието ни, защото „Милосърдието на Тит” е колкото конкретна история на римския император, толкова и общочовешка. За мен контра—тенорът Рей Шене, който изпълнява главната роля, е истинско откритие. Смятам, че неговият глас се доближава максимално до този, който си е представял Моцарт, пишейки операта”, каза Немирова, а Юлиан Табаков я допълни, че работата на Античния театър е „неописуемо сложно” и че той няма как да бъде пренебрегнат, а ще въведе публиката в самата история.

„Ще се опитаме да превърнем и Пловдив в едно от действащите лица в спектакъла”, каза още той.

Своите впечатления от града под тепетата сподели и Рей Шене, който идва за първи път в България: „Нямах предварителни очаквания, но съм силно впечатлен от историята на този град, от факта ,че не е разрушаван и продължава да съществува от толкова дълго време. Античният театър и Епископската базилика са невероятни”.

Мирослава Кацарова, идеолог и организатор на Plovdiv Jazz Fest, разказа в детайли за джаз акцентите в програмата на Opera Open, и посочи, че благодарение на  успешната колаборация на двата фестивала, след Стейси Кент и Лиз Райт, публиката под тепетата ще има шанса да се наслади на забележителната Даян Рийвс.

„Тя е единствената джаз певица със звезден статут, която може да бъде посочена като единствената наследница на Ела Фицджералд. Освен с класическата фраза, тя е изключително разпознаваема, защото гласът ѝ е като инструмент. Прави с него неподозирани импровизации, а диапазонът ѝ е впечатляващ. Разнообразни са и музикалните стилове, в които го демонстрира – джаз, опера, R&B. На сцената заедно с нея ще излязат симфоничният оркестър на Операта и изключителен бенд музиканти, сред които е и носителят на Грами – китаристът Ромеро Лумбамбо. Другото изключително интересно събитие е концертът на трио Classic Impro в състав Антони Дончев – роял, Бенямин Шмид – цигулка, Георг Брайншмид – контрабас. По един забавен начин те ще покажат къде се размиват границите между написаната музика и импровизация”, каза Мирослава Кацарова.

Откриването на  Opera Open с концерта „Симфонична фантазия” е на 20 юни от 21.30 ч.

В рамките на фестивала ще гостуват страхотни артисти, както и трима диригенти със сериозна кариера, възпитаници на Музикалното училище в Пловдив – Найден Тодоров, Диан Чобанов и Григор Паликаров. Ще се насладим на изпълненията и на виртуоза на цигулката Дейвид Гарет, както и на съвместната продукция на Държавна опера-Пловдив и Държавната филхармония на Солун – концерта „Бетовен – Девета симфония/Шонберг – „Оцелелият от Варшава”.

Догодина концертът ще бъде реализиран и в Солун, намерение, което двете трупи не успяха да реализират през 2019 г., когато Пловдив бе Европейска столица на културата.