Мрънкането не е от най-силните черти на характера ми, но за сметка на това е традиционна българска. Непрекъснато обсъждаме дупките по улиците, мръсните квартали, неправилно спрелите автомобили, липсата на елементарна битова култура и т.н. Говорим за цивилизованите държави. Даваме примери с Холандия, Норвегия, Дания… Други, на противоположния полюс, говорят за Турция, Англия, Франция… Но всичко това касае единствено и само самосъзнанието на човек, гражданската му позиция и активност.

В т. нар. цивилизовани държави институциите съблюдават за изпълнението на правилници, закони, разпоредби. Сурови глоби, високи данъци и дори пробации грозят всеки, който дръзне да наруши правилата. А правила има и тук. Някои ги спазват, други не. И институции имаме. Често казваме, че те не работят. Примери за това много. Всъщност държавата е също на работно време. Тя, като повечето от нас, работи от понеделник до петък и от 8 до 18 часа. И това е само при добро желание. Опитайте се да се свържете с КЗП или пък Националната Агенция Метрологичен и Технически Надзор, или с Регионална Здравна Инспекция извън работното време на Държавата.

Ако имате нужда от тях извън традиционния часови пояс, ако имате спешна нужда от проверка, ако трябва да ви съдействат за решаване на казус с некачествено гориво, което сте имали неблагоразумието да сипете в събота, или пък видите, че в заведение се пуши след тяхното работно време никой няма да се отзове. Никой, освен горещите им телефони. Т.е. забравете за неочаквана проверка и за мигновено констатирано нарушение.

И все пак това не бива да ни обезкуражава да бъдем активни. Точно така ще накараме институциите да работят за нас. Все пак това е тяхното задължение, тъй като получават заплатите си от нашите данъци.

Искам да насоча вниманието ви към едно от местата, на които можете да подавате сигнали и с малко /понякога повече/ търпение да очаквате нужния резултат. Разбира се, говорим за случаи, за които не е нужна мигновена реакция, защото както споменахме Държавата също има нужда от почивка. Става дума за контактния център към Столична община - call.sofia.bg. Подавайте информация за нещата, които ви правят впечатление и не ви харесват, защото това е вашият/нашият  град и ние го искаме чист, подреден и гостоприемен. Само така има надежда институциите да вършат работата, която им е отредена и в един момент да изчезнат темите за разбитите улици, необлагородените площадки, безобразно паркиралите автомобили и др. Това е и начинът да изкараме инспекторите, отговарящи за конкретни ресори, да правят проверки, да съставят актове и да съблюдават за изпълнението на разпоредби, правилници, закони.

Вероятно ще е нужно доста време, за да задвижим машината и тя да бъде адекватна на нашите очаквания, но точно ние, гражданите, трябва да бъдем дейни, за да бъдат активни и институциите. Но имаме още едно задължение: да възпитаваме. Културата на поведение е нещо, което отдавна неглижираме и вече виждаме тежките последици от този факт: изпочупени спирки, вандалско опустошени градинки и паркове, боклуци, които се изхвърлят директно от терасите на панелките и т.н. И мълчанието, с което преглъщаме всичко това, ни прави съпричастни, прави ни част от проблема. И тъй като саморазправата е част от ежедневието ни, съвсем закономерно е и мълчанието.

Затова сигнализирайте! Бъдете активни! Накарайте институциите да работят за всички нас!