Домът - този обетован остров на семейството, категорично промени своето социално предназначение само за 2 месеца. 

COVID-19 и задължителната социална изолация превърнаха  дома ни крепост, досущ като в популярния афоризъм. През последните години той сякаш се бе превърнал във временна спирка от постоянното ни номадство  и сякаш бе загубил своята значимост. 

Коренно различна е днес нагласата - емигрантите се прибраха в България, огромна част от пребиваващите в София - на постоянните си адреси в страната. Домът стана офис, след като дистанционната работа вече не е запазена марка само за IT-секторът, но междувременно и класна стая, след като уроците вече са онлайн. Стана фитнес салон за спортни занимания на малки и големи, банята се превърна във фризьорски и козметичен салон. Кухните отново се изпълниха с аромата на домашна храна, след като голяма част от ресторантите затвориха, а много предпочитат да не купуват каквато и да е готово приготвена храна поради уплаха от вируса. 

Новият стил на живот на хората, която с всеки изминал ден изглежда да стане дълготраен, предвид че ваксината е единствен изход от тази ситуация, задава сериозни изисквания към дома си. Най-общо тях можем да определим, че нуждите на хората изискват промени по няколко параметъра - обем, предназначение и разпределение, свързаност, вид на имота и не на последно място – обезпеченост с уреди, по-специфично обзавеждане и локация. 

Нашият дом, обитаван от нас и от членовете на домакинствата ни почти постоянно, вече очевидно изисква далеч по-голямо и разнообразно пространство. За нуждите на работещите дистанционно се създава необходимостта от една нова стая – кабинет. До преди век т.н. кабинет е бил задължителен за богатите къщи, но след като губи практическо предназначение, се губи от по-голямата част от предлаганите към днешна дата нови жилища, а в старите е префасониран за други цели. Ако не цяла стая, то определено е необходим поне кът в някоя от стаите, който да представлява импровизирания хоум офис – бюро, компютър и всички останали елементи от обзавеждането и консумативите, пресъздаващи фирмената среда в умален формат.

Подобни за изискванията и при децата, които имат нужда от свое уединено място, в което да участ. Но имат нужда и от кът за игра и отмора. Спортът пък е потребност на всички от домакинството. Достатъчно пространство, най-добре – двор е поредната потребност, която се оказва ключова. Това създава пък една съвсем нова тенденция – докато преди няколко години тенденцията беше за урбанизация, т.е. миграция от селата към града, където в повечето случаи домът е апартамент на Н-ти етаж, то днес посоката е точно обратната. Селата вече не са оазис само на програмистите, а започват да привличат погледа на семействата. Няма сравнения между това да си стъпил здраво на земята, можеш да подишаш въздуха на дърветата над теб, и то в собствения ти двор. Локацията вече не е толкова важна, колкото преимуществата, които дава този вид имот.

Изискванията към кухнята на домакинята също се покачват. Всички хранения трябва да се осигурят от самото домакинство, ако не се разчита на доставка от ресторантите, които предлагат такава услуга, или покупка на готова храна или полуфабрикат от магазина.

Там, където концепцията за двор ще остане невъзможна – терасата придобива особено място в бита. Със сигурност ни се иска тя да е голяма, да има хубави и удобни мебели, така че да можем да излезем на нея да поработим, да хапнем, детето да завърти обръч. Ще я озеленим и ще я превърнем в хвърковат двор.

Достатъчно пространство за всички членове на семейството, отделни спални и кътове за занимания и всички гореизброени удобства обаче не са единствените нужди на домакинството. Все повече се осъзнава необходимостта от т.н. смарт хоум, в който всички стаи и уреди са с връзка към интернет. Технологизирането на дома започва от всички необходими смарт устройства – лаптопи за всички, домашни уреди, сред които все по-модерни, които сами вършат работата – кухненски роботи, прахосмукачка робот и т.н. – до свързаността на всички устройства в една екосистема.

Част от тези нови изисквания за дома ни могат да бъдат изпълнени чрез приспособяване и закупуване на нужното, ала в определени случаи тласкат към мисълта, че колата е далеч по-маловажна от покупката на нов дом, който може да се похвали с всички тези удобства. Вероятно имотният пазар ще се промени именно според новото потребителско поведение.

Как може да се промени търсенето?

Вероятността да се предпочитат къщи в покрайнините на градовете нараства значително. В градове, близо да планината, тази тенденция вероятно ще се засили предвид преимуществата на дом сред дърветата. Хората с по-голяма финансова възможност със сигурност ще се ориентират към по-големи жилища, но вероятно е бюджетът да бъде преосмислен и от банковите кредитоискатели, които ще си дават пълна сметка, че вероятно е по-добре да увеличат кредита, за да не правят компромис с големината.

Функционалността на дома също ще е важна и ще се търсят домове с възможности за почти пълна изолация на хората един от друг в условията на общ бит. Всеки ще трябва да има отделна стая, дори и санитарен възел. Ще се покачат и изискванията по отношение на технологията, като всяко домакинство ще слага акцент върху добрата интернет връзка и качеството на уредите в дома.  

Сигурността също ще има своето място - защита на дома, който обитаваме от крадци, видеонаблюдение, но и изисквания към вложените материали, които да дават устойчивост на конструкцията и добра изолация - и шумова, и топлинна. 

По всичко изглежда, че ще се търсят по-висок клас имоти, които да задоволяват нуждите на хората и да правят присъствието им у дома самодостатъчно. Това навежда на старата сентенция, че всичко ново е добре забравено старо и се връщаме отново в епохата, където моят дом е моята крепост.

Ипотеките в Пловдив се увеличиха, покупките на имоти обаче намаляха с 10%Ситуацията в страната показва сравнително стабилен пазар до края на март

TRAFFIC PROPERTIES е част от водеща корпорация, която включва компании, работещи в сферата на охранителната дейност, комуникациите, транспорт, развлекателен бизнес, медии. Агенцията се занимава с посредничеството и консултирането при покупко-продажби на имоти, отдаване под наем, строителство, консултантски услуги, пазарни анализи и други услуги, свързани с имотния сектор. Наред с това компанията предлага съдействие при отпускане на кредити, като работи с Българо Американска Кредитна банка, Банка Уникредит и Райфайзенбанк. TRAFFIC PROPERTIES предлага актуални оферти и разполага с голяма база данни от имоти и купувачи, както и подробна информация и снимки от всички оферти. Агенцията осигурява и всички услуги, необходими на клиента: проект за интериорни решения, изпълнение на довършителните дейности, домоуправа и менажиране на имота, ако е закупен с инвестиционна цел.