Tik-Tok тренд лежи в основата на поголовния вандализъм към екотротинетките в Пловдив. Далеч от учудващ пък е фактът, че  преобладаващите извършители са именно малолетни и непълнолетни пловдивчани.

TrafficNews многократно е разказвал за вандалските прояви на тийнейджърите към екологичния транспорт, въведен с цел да намали вредните емисии във въздуха на Пловдив. Непрестанно до редакцията ни постъпват сигнали на граждани, които обществено порицават поведението на младите.

Но докато търсим още и още причини да обвиняваме младото поколение в безрасъдство, неблагодарност и „колко са разпасали пояса“, между пръстите ни изтичат шансовете да поправим нещата.

Затова сменяме посоката, за да разговаряме лично с оперативния мениджър на една от компаниите, които подписаха меморандум за сътрудничество с Община Пловдив в  края на юни тази година. Ето до какви изводи стигна разговорът ни:

Примерите за вандализъм са много. Но нека не забравяме, че това е проявление на едно и също нещо – липса на работа с младото поколение, възпитателни практики и обучение. Това не е отговорност нито само на родителите, нито само на учителите. То е ангажимент на цялото общество. Разрушителните прояви са просто симптом на нещо много по-дълбоко, което се случва с новото поколение. Ако не помислим над това – днес ще са скутерите, утре ще е нещо друго“, коментира пред TrafficNews Петко Анчев.

Той допълни, че най-честата повреда на скутерите в Пловдив е свързана със спирачната система. Тя по-скоро е плод на амортизация и е сравнително лесна за отстраняване повреда. Тъй като ремонтът се извършва в София, увредените тротинетките се транспортират веднъж седмично към столицата. Мениджърът заяви за TrafficNews, че от следващата година всички поправки на тротинетките ще се извършват директно в Пловдив, което ще позволи на компанията по-бърза реакция при повреди. Към този момент връщането им „от бокса“ пък трае не повече от 3 дни, заяви Анчев. Той обаче подчерта, че трябва да се направи ясно разграничение между технически повреди и вандализъм.

 „Причината, поради която младите хора посягат с разрушителен подход към екоскутерите, се корени в предизвикателство, споделяно в социалните мрежи. Този Tik-Tok trend провокира младежите да създават видео съдържание, в което демонстрират различни форми на унищожаване на продукта“, коментира Анчев.

Според него младите са едни от най-тежко засегнатите от рестриктивните мерки, наложени за борба с пандемията. Отнемането на социалните им активности и изваждането им от естествената среда за растеж, той свързва със завишените случаи на вандализъм.

Мениджърът обаче разказа пред TrafficNews, че опитът на компанията показва, че с времето дори вандалщината става демоде. На база проучвания в София, където продуктът им е позициониран от близо 3 години, те са направили заключение, че насилствените повреди намаляват с времето.

Очакванията ни са сигналите да намалят, но за съжаление, към този момент те са част от реалността, в която съществуваме. Трябва да се справим с това. Вандализъм обаче има навсякъде. Обслужваме над 220 града в целия свят и картината в България, по-специално Пловдив, не е нещо по-различно. Преди година наблюдавахме същото явление в Гърция, като с течение на времето и то отшумя. Засега повредите тук са на високо ниво, тъй като от съвсем скоро прокарахме продукта в страната“, допълни още Анчев.

По града посрещат, по гражданите изпращат: Достатъчно пораснали ли са пловдивчани за еко тротинеткиРегистриран бе поредният случай на посегателство над екологичния транспорт

Оперативният мениджър сподели, че няколко изолирани прояви на вандализъм са били разкрити в Пловдив, но наказателните процедури са изключително бавни предвид възрастта на извършителите. Въпреки това компанията ще преследва всяка възможност за санкция, дадена от закона:

Ние инвестираме търпеливо това време, не за да вземем обезщетение за материалните щети, а по-скоро за да покажем на младите, че не живеят в среда, в която царува безнаказаност. За нас това е социална кауза. Не говоря като мениджър на засегната фирма, а като гражданин и представител на младото поколение. Притеснява ме, че в днешно време тийнейджърите имат много натрупана агресия и енергия, която няма къде да изразходят констуктивно“, заяви още Анчев.

Припомняме обаче, че компанията им си съдейства със социалната платформа Tik-Tok в опит да се ограничи публикуването на подобен тип съдържание. Фирмата работи в тясно сътрудничество и с МВР.

TrafficNews  се свърза и с пресцентъра на органите на реда в Пловдив, откъдето съобщиха, че до момента има няколко сигнала за вандалска проява спрямо електрическите тротинетки. От дирекцията заявиха, че работата им продължава, като след събиране на материалите по случаите, те ще бъдат докладвани на Районна прокуратура.

От разговора ни стана ясно още, че при възрастова група над 20 години се наблюдава друг тип опити за посегателство над екоскутерите. То се изразява в разглобяване на превозното средство на съставни части с цел продажбата им. Тази процедура обаче не е възможна, посочи Анчев и добави, че в конкретния случай устройството се локализира и се ремонтира.

По всичко личи, че феноменът на разрухата е заразителен. Срамно би било обаче да се примиряваме с факта, че „цветът на нацията“ бавно се превръща във вандалско племе с общи, но временно интереси.

Трябва обаче да си отговорим на въпроса – наблюдаваме ли безучастно как едно поколение разрушава средата, която сме изградили, за да живее то по-добре? Или благодарение на апатията ставаме техни съучастници? Изводите са за вас.