Градска S-Bahn железница и повдигането на жп линиите по бул. „Копривщица” – това ще са два проекта, по които Община Пловдив ще работи усърдно в следващите години. Кметът Здравко Димитров заяви пред TrafficNews, че вече се проучват възможностите за възстановяването на градската железница, която е заложена, като концепция и новия ОУП.

Наскоро премиерът Бойко Борисов заръча на големите градове да проучват възможностите  за изграждането на градски железници след заръка от Брюксел.

Самата концепция за градска железница в Пловдив е от 30 години, а в проекта на новия Общ устройствен план е основното условие, за да няма тапи и препълнени автобуси.  Експертите от Буплан са разработели две концепции за развитието на транспорта в Пловдив – със или без градска железница, а вторият не изглежда особено приемлив.

Според тях, ако в града не се направи подобен транспорт,  някои булеварди в Пловдив няма да могат да поемат потока от пътници по никакъв начин.  По време на представянето на плана бе  даден пример с бул. „Руски”. През 2040 година оттам се очаква да минават по 7000 души на 60 минути в час пик, а дори и да са с градски транспорт, това означава, че за 60 минути трябва да минат 175 автобуса. С други думи на спирките трябва да минават рейсове на 20 секунди, което е невъзможно.

Според прогнозите след 20 години единственият шанс градът да не се задръсти тотално е 95 000 души да ползват градската железница, която ще обхваща и цялата агломерация. Предвижда се тя да се движи със средна скорост от 25 км/ч, като към нея има и специални автобуси линии, които да я обслужват. Освен това системата трябва да включва и  местата за прекачване, за местоположението на масовите паркинги и гаражи, свързани със системата Park&Ride (паркирай и пътувай).  Транспортната система S-Bahn може да работи както в Пловдив, така и по направленията Карлово, Хисаря, Асеновград и Тракия икономическа зона.

Кметът иска проектът да върви паралелно с решаването на един от най-големите проблеми в инфраструктурата – жп линиите по бул. „Копривщица”, които отсичат район „Западен” от другата част на Пловдив. Реализацията ще спомогне и за свързаността през новия мост над река Марица. Естакадата за вдигането на жп линиите е на стойност от над 180 млн. лева. Проектът за нея е готов, но липса финансиране. НКЖИ се опита да кандидатства с него в изминаващия програмен период, но средствата отидоха за други държавни инициативи, сред които и жп възел Пловдив. Очаква се в новия програмен период този проект да бъде включен в инвестиционната програма на държавната железопътна компания.

В разработката е заложено изграждането на шумозаглушителни огради по протежение на естакадата и в зоните с жилищно застрояване.  Под самата естакада пък може да се изградят паркови пространства, които общината да го облагороди.

Идейният проект е разработен с изграждане на долно строене за двойна линия и горно строене за еднопътна линия. В района на стадион Пловдив е предвидено изграждане на нова жп спирка. Проектът включва:

-Изграждане на железопътна естакада - ново съоръжение за елиминиране на пътните пресичания по булевардите "Пещерско шосе", "Свобода" и "Шести септември"

 - Изграждане на двупътен жп мост над река "Марица"

- Изграждане на 2 пешеходни подлеза

- Изграждане на железопътна естакада - ново съоръжение за елиминиране на пътните пресичания по булевардите "Пещерско шосе", "Свобода" и "Шести септември"