Община Пловдив от понеделник започва поредния си експеримент с електронното таксуване.Този път експериментът ще е масов – по всички линии ще се таксуваме през монетниците в автобусите или вендинг машините по спирките. Досега експериментите в системата на „Индра” се изразяваха по 1-2 линии, които винаги след няколко дни се проваляха с гръм и трясък. Този път обаче всички ще впрегнат усилия да тестват системата, която вече 5 години събира прах в автобусите.
Смелото решение да се пусне електронното таксуване във всички линии, идва дни, след като TrafficNews съобщи, че специализираната прокуратура вече разследва Транспортния проект.
Без да искаме да сме лоши пророци, вероятността системата да заработи по този начин е илюзорен. Още от самото начало на проекта зам.-кметът по транспорт Тодор Чонов заяви, че монетниците в автобусите не са практични – взимат само точни пари, а билетът излиза за повече от минута. Чонов на няколко пъти спомена, че Община Пловдив ще върви към нов тип разплащане в автобусите – чрез телефони и банкови карти, а билети ще се продават само от шофьори и то на по-висока цена. Друг вариант е слагането на нов тип – по-съвременни автомати. Но с други думи монетниците в този си вид вероятно ще бъде демонтирани и хвърлени в някои склад. Това може да се направи след края на годината, когато изтича т.нар. гаранция. Тези действия обаче на практика ще означават, че ще бъдат хвърлени на вятъра близо 1,8 млн. лева.
Близо 10% от сумата по договора с „Индра” е именно за закупването на въпросните бордови билетни автомати. 285-те монетници от марката MIKROELKTRONIKA On-board Farbox струват по 6243,73 лева плюс 193,18лева за държачите им. Общо това прави 1,8 млн. лева за тези устройства.
Вероятно цялото упражнение от понеделник е да се докаже тезата, че просто тези апарати в автобусите са неизползваеми, а Община Пловдив ще има довод при съдебните дела с „Индра”, за които се подготвят градските власти. Претенцията обаче се равнява едва на 400 000 лева, които са задържаните пари по гаранцията с фирмата.
Защо експериментът на Общината е обречен на провал?
В понеделник на всички последни спирки ще има щурмуваци, които при проблеми с таксуването ще влизат и ще се опитат да оправят проблема. Ако обаче не успят – това означава, че цялото таксуване в автобуса излиза извън строя.
Отстраняването на един единствен проблем по въпросната системата е изключително тромав и трудоемък. Комуникацията между ОКТ и „Индра” е почти невъзможна при рутинна дейност. Само един пример е показателен. Преди повече от година вандали разбиха автомата за билети на спирката на Чифте баня. Тъй като е външна повреда практиката е Общината да вземе застраховката за автоматите, и да поиска оферта от „Индра” за подмяната му. Вече повече от година този автомат стои разбит, тъй като испанците още не са отговорили за проблема. Този пример бе даден от експертите от ОКТ при посещението в Центъра за управление на трафика.
Колко струва оборудването в един автобус?
По договора с „Индра” всеки автобус, за да има изцяло функционираща система трябва да разполага с 14 компонента. Това е както за проследяването на автобусите, така и за електронното таксуване. Компонентите за един автобус струват 19 233 лева без ДДС или 5 481 405 лева без ДДС за всички 285 рейса. Това е 1/3 от сумата по договора с испанската фирма, която взе 16 308 385 лв. без ДДС за системата за градския транспорт.
Какво ще се случи с оборудването? Вероятно ще разберем след експеримента, който стартира в понеделник.
Очаквайте как 13-годишна българска GPS система все още се използва за разпределянето на субсидии и компенсации към превозвачи заради ненадеждността на системата на „Индра” и как е възможно от ОКТ да прикриват нарушения на водачи на автобуси!
Още от категорията
Погребват загиналия от лавина сноубордист в родния му град