Руски държавен фонд за инвестиии е единственият кандидат, който е изпратил официално писмо за намерения за участие в приватизацията на "БДЖ-Товарни превози". "Кандидатът е "Государственный фонд развития Северо-Запада", а следващата или по-следващата седмица ще се срещнем с тях". Това заявява изпълнителният директор на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол Емил Караниколов пред Клуб Z.
Справка в интернет показва, че въпросният фонд е базиран в Санкт Петербург и че целта му е икономическото развитие на северозападните руски територии, в които попадат Република Карелия, Република Коми, Ненецкия автономен окръг, областите на Мурманск, Архангелск, Волгоград и други.
В писмото от "Государственный фонд развития Северо-Запада" до АПСК обясняват, че имат опит в управлението на проекти, свързани с превоз на големи обеми товари и декларират, че са готови да регистрират дружество в България, чрез което да участват в приватизацията на товарното поделение на БДЖ.
Въпреки появата на кандидат-купувач сделката за товарната жп компания продължава да е уравнение с много неизвестни, за което е твърде вероятно да не може да се намери решение. АПСК наскоро удължи срока за изготвянето на правен анализ и оценка на предприятието, съобщи blitz.bg.
Представянето на документите от консултанта "Гиве Консулт" трябваше да стане в края на юни, а новата дата е чак 10 август. Официалният мотив за отлагането е, че оценителят не е получил цялата необходима информация от ръководството на БДЖ.
По-сериозният проблем обаче е друг. Все още няма споразумение с кредиторите на жп компанията за разпределението на задълженията между различните фирми в железопътния холдинг. Без да се знае за каква сума става въпрос, на практика е невъзможно да се изчисли каквато и да е цена на компанията.
Известните до момента факти за финансовото състояние на БДЖ не дават основание за оптимизъм. Собственият капитал на жп компанията към края на първото тримесечие е едва 45,5 милиона лева, докато задълженията към доставчици са за над 115 милиона лева. Ако към компанията бъдат прехвърлени и част от многомилионните задължения по еврооблигаионния заем на "Холдинг БДЖ", то тя ще стане напълно непродаваема.
В АПСК се притесняват, че ако "БДЖ-Товарни превози" продължи да се управлява както досега, е много вероятно вместо приватизационна сделка в края на годината да се провеждал ликвидационни разпродажби на автивите на жп превозвача. И в единия, и в другия случай приходите ще са символични. Основната разлика е, че ако се стигне до разпродажба на парче целият персонал в компанията от близо 3000 души ще бъде уволнен.
TrafficNews.bg