Изглежда има голяма вероятност тази битка да сме я загубили и да се задоволим със сребърен медал, отчитайки, че щом сме преборили Румъния и Сърбия, това също е добра новина. Това обясни бившият министър на икономиката Николай Василев по повод решението на Volkswagen за това къде ще инвестират - в България или Турция, предава БНТ.
Тази сутрин стана ясно, че Volkswagen явно е решил да строи новия си завод в Турция. Източници, близки до концерна, твърдят, че ръководството вече е одобрило инвестицията,а договорите може би ще се подпишат още идната седмица. В Турция смятат, че гигантската инвестиция им е в кърпа вързана, пише Deutsche Welle.
Това не означава, че сме загубили някаква война, продължи с разсъжденията си бившият министър Николай Василев. Това е просто едно състезание, в което имаме сребърен медал и това се забелязва в международните среди. Това ще бъде неприятно, но е много възможно да доведе след себе си други инвестиции, каза още Николай Василев.
Състезанието е било полезно за българската администрация, смята Василев. Тя (администрацията) е разбрала какво изискват големите инвеститори, как се участва в такава огромна надпревара и какво е направила другата държава, за да ни победи.
"Турция има някои неща, с които ние не можем да се състезаваме. Например огромния пазар, с който по население е равен на цяла Източна Европа взета заедно, без Русия, разбира се. Второ - тя може да си позволи държавни помощи, които държавите от ЕС не могат'', посочи бившият министър.
От политическа гледна точка обаче Николай Василев е изненадан от решението на Volkswagen.
"При сегашната геополитическа обстановка, не приличаше много на германска компания да направи точно това, но, разбира се, те са голяма държава, знаят своите интереси и правят каквото си решат. Ако ме питате мен, дори и да не е в България, тази инвестиция трябваше да отиде в ЕС. И преди 1-2 години, щях да предположа, че ако не у нас, инвестицията ще отиде в Румъния", каза бившият министър.
По думите му българската администрация е направила всичко необходимо, но в глобален план страната ни трябва да поработи върху по-добрия си имидж в световните медии.
"Не бих искал да се събуждам със статии, които започват и завършват с това, че България е най-корумпираната държава", заяви Василев.
По думите му обаче каквито и инвестиции да дойдат от Южна Корея, те няма да са в размерите на инвестициите от Западна Европа. Така бившият министър коментира нов завод, който ще се строи у нас от посещението на премиера Бойко Борисов в Република Корея.
Смятам, че такива новини, като една евентуална инвестиция на Hyundai, са нещо позитивно и се надявам да се случват повече.
"Досега България не е била успешна в миналото с привличането на азиатски инвестиции, трудно ми е да обясня защо. Струваше ми се, че преди години имаше огромни инвестиции в България, особено след приемането ни в ЕС, тъй като тогава говорихме за инвестиции в размер на около 9 млрд. евро, а днес те са за около 2-3 млрд. Позитивите при нас са стабилността, спокойствието и ниските данъци. Негатив е по-скоро малкият ни пазар'', обясни той и добави, че у нас биха се завърнали стотици хиляди българи от чужбина, ако се увеличат заплатите и бъдат привлечени наистина качествени инвеститори.
Относно слуховете, че Tesla може да инвестира у нас Василев заяви, че това е огромна компания със световни амбиции и България е длъжна да се бори за подобна възможност, като отново наблегна, че ситуацията у нас е спокойна и стабилна.
Volkswagen явно е решил да строи новия си завод в Турция. Източници, близки до концерна, твърдят, че договорите може би ще се подпишат още идната седмица. В Турция смятат, че гигантската инвестиция им е в кърпа вързана, пише Deutsche Welle.
Решението за изграждането на нов завод на Volkswagen в Турция вече е взето, съобщава агенция Reuters, позовавайки се на германския вестник "Франкфуртер Алгемайне Цайтунг" (ФАЦ). Според тази новина, Надзорният съвет на концерна вече е одобрил инвестицията, като решението може да влезе в сила всеки момент, а договорите могат да бъдат подписани още идната седмица.
ФАЦ се позовава на вътрешни източници в концерна и пише, че остава да се уточнят някои последни подробности от договора, включително някои данъчни въпроси. За тези подробности наскоро разговаряха шефът на концерна Херберт Дaйс и турският президент Реджеп Тайип Ердоган. "Намираме се на последната права, сега само остава да доизгладим договора", разкрива източникът на вестника.
Очаква се Надзорният съвет на Volkswagen да обсъди темата и на заседанието си в петък (27 септември), но след като контрольорите на концерна вече са потвърдили решението, идната седмица вероятно ще бъдат изпълнени последните необходими условия и договорът ще бъде сключен, пише ФАЦ, цитиран от Deutsche Welle.