С експоненциалното увеличение на автомобили в Пловдив, проблемът с тяхното паркиране за престой и най-вече за пренощуване застъпва все по-мащабно.
Сблъскваме се с него със страшна сила след едночасово прибиране до дома и още половинчасово обикаляне за свободно място. Дефицитът на паркоместа е най-силно изразен в централните части на града, но се разраства с бързи темпове и вече обхваща дори части на Тракия, който до скоро се ползваше със славата на жилищен район, изобилстващ от пространства за оползотворяване по лична преценка.
Затова и темата с паркоместата разпалва огън в мислите на мнозина. Предвид мерките по бутане на металните конструкции, кацнали на всевъзможни места в града по тепетата и пазещи като страж място за нощувка на автомобила, хората все повече насочват погледа си към алтернативи на гарантираното местенце.
Поголовното бутане на металните гаражи в Пловдив бе започнато преди около година и половина, след решение на Общинския съвет в града. Акцията по разчистване на неестетическите гаражи бе предприета след обявяването на Пловдив за Европейска столица на културата, породило стремеж към една нова визия за града.
Възможностите за "гарантирано" паркиране са най-общо три - купуване/наем на гараж, наем на паркомясто в новоизградените паркинги, наем/купуване на паркомясто в общите гаражни помещения. Тук е моментът да споменем, че в навлизането на синя зона в централните градски части, живущите могат да си изкарат пропуск за паркиране, а се предполага, че улиците няма да бъдат препълнени.
Вариант в зоните, където има новоизградените общински паркинги, е да бъде наето паркомясто под наем за срок от 3 години, като таксата е 20 лева месечно. Избирайки тази възможност обаче, можете да се сблъскате с твърде голям брой желаещи - ако капацитетът на един паркинг е 80 места и всички те /без 2 инвалидни/ се отдават под наем, а желаещите са 150, ще бъдете класирани според критерии, съставени от Общината.
Цялостно пазарът на гаражи в Пловдив е свит. Търсене има, но предлагането не е голямо, тъй като повечето собственици не искат да се лишават от покрива над колата си. Цената на квадратния метър, изчислена средно от наличните обяви (около 70) за продажба в един от големите сайтове за имоти, е 456 euro. Най-изгодно вървят гаражите в Тракия и кв. "Смирненски".
За между 6000 и 9000 евро можете да осъществите сделка в тези райони, особено при квадратура под 18 кв./м. Прекарани ток и вода оскъпяват офертите, както и евентуалната денонощна охрана. Допълнително паркомясто пред гаража, видът на вратата и достъпността до гаражите също са бонус, който прави предложенията по-атрактивни и надува цената им.
Минималната цена на гаражите в централните части гравитира около 9000 евро, като логично там предлагането е ниско и собствениците могат да завишават в пъти цените. Цените варират до 15 хиляди евро в идеалния център. Сред предложенията най-малко са разположените в зони като Стария град, където рестрикциите за паркиране са големи, а гаражите са несъмнено удобство за живущи и работещи в квартала. За 18 500 евро в момента се продава място от 36 кв.м., разположено е на партерно ниво, като над него има жилищна кооперация. За около 16 000 евро вървят гаражите в новострояща се кооперация в близост до 2-ро РПУ.
Стандартно гаражите варират между 15 и 25 квадратни метра, като по-големите /до около 30-35 кв.м./ са удобни за притежатели на велосипеди, мотопеди, мотори, тротинетки и други детски пособия. Не липсват и инвестиционно предложения за големи подземни площи, обособени за спиране. Така в кв. "Въстанически" се продава площ на -1 ниво, която побира 81 автомобила, етажът е с обща площ от 1900 кв.м., а желаещите да се сдобият с него трябва да изкарат 250 000 евро.
Друго, не толкова крупно предложение, касае обект до Гроздовия пазар, разполагащ със 7 паркоместа и с подвижна платформа за коли. Цената на съоръжението е 39 000 евро и може да бъде използвано за инвестиция и отдаване под наем на местата, чиято единична цена излиза по 6 хиляди евро на място.