Над 1500 лева заплата вземат професионалните шофьори у нас, но браншът изпитва сериозен дефицит на кадри, алармираха от транспортните фирми. Около 1500 лева е възнаграждението и на водачите в градския транспорт, но и там проблемът стои с пълна сила. В същото време тираджиите, работещи зад граница получават най-малко 3000 лв.Заради липсата на шофьори голяма част от превозвачите започват да намаляват оборотите си, защото имат камиони, но няма кой да ги кара, пише "Монитор".

Търсенето е много голямо, като според Миролюб Столарски, председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ), само за транспортни фирми, регистрирани в София, са нужни около 3000 шофьори. За цялата страна се търсят 5000-6000 шофьори, като в тях влизат и тираджиите, и водачите на автобуси за междуградски превози и градски транспорт.

Според Столарски обаче заплатата не е водещ фактор за липсващите кадри. Една от основните причини за липсата на кадри е, че средната възраст на професионалните водачи е много висока - около 50 години. 

След 10 години няма да има шофьори у нас, смята Миролюб Столарски. По думите му причината за това е, че няма подготовка и повечето от действащите водачи в момента ще са пенсионирани. Шефът БАСАТ коментира още, че възнагражденията са доста над средното за страната като има дори лекари с по-ниски доходи. Високата първоначална инвестиция в курсове е един от факторите влияещи на кризата с шофьорите. 

По данни на превозвачи сумата за обучение може да достигне до 3500 лв. Браншът обаче е готов да осигури стипендии за желаещи да се квалифицират. Но интерес няма и в училищата да обучават, категоричен е Столарски. И допълни, че няма на кой да се плаща, защото няма къде да се учи. В България работят около 16 хиляди транспортни компании, които имат 65 000 регистрираните камиони. 84% от превозвачите са на мнение, че недостигът на шофьори е най-големият им проблем, сочат още данни от бранша.

Близо 20% ръст в превоза на товари ще се постигне, ако се върне възможността професионални шофьори да се обучават в училище, смятат от Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт. Според отделни фирми от бранша увеличението може да е дори 30 на сто.

Освен това фирмите в сектора са готови да внасят кадри, но процедурата е много тежка. Според превозвачите най-близките възможности за внос на шофьори са бесарабските българи. След протести преди месец се водеха преговори за облекчаване на процедурата, но все още няма конкретни действия по опростяване на правилата.

С проблема „липсващи кадри“ се зае преди време и социалното министерство, като пое ангажимент да стартира обучение на шофьори за камиони и автобуси. 

Още новини четете ТУК

TrafficNews.bg