Учените са открили изцяло нов клас антибиотици, които убиват една от трите бактерии, за които се смята, че представляват най-голямата заплаха за човешкото здраве поради тяхната широка резистентност към лекарства, съобщава The Guardian.

Препаратът Zosurabalpin е в клас антибиотици Carbapenem и успява да убие силно резистентните към лекарства балктерии като Acinetobacter baumannii (Crab) при хора. Лекарството успешно се справя със заболявания като пневмония и сепсис.

Бактерията Acinetobacter baumannii е класифицирана като патоген с приоритет 1 от СЗО и е една от основните причини за увреждащи инфекции при пациенти, особено тези на вентилатори, и резистентност към няколко антибиотици.

Проектиран от Roche Pharma Research в Базел, Швейцария, новият антибиотик се нарича Zosurabalpin и успява да се справи успешно с щамове на CRAB-индуцирана пневмония и сепсис.

„Acinetobacter baumannii са основна причина за инфекция в болниците, особено при хора, които са на белодробни вентилатори“, каза д-р Андрю Едуардс, старши преподавател по молекулярна микробиология в Imperial College London, който не е участвал в изследването.

„Въпреки че не е агресивен патоген, той е устойчив на множество различни антибиотици, което го прави много труден за лечение”, добави той.

Устойчивите на антибиотици инфекции представляват сериозна заплаха за човешкото здраве – особено тези, причинени от голяма група бактерии, известни като Грам-отрицателни бактерии, които са защитени от външна обвивка, съдържаща вещество, наречено липополизахарид (LPS).

„LPS позволява на бактериите да живеят в сурови среди и също така им позволява да избегнат атаката на нашата имунна система“, каза д-р Майкъл Лобриц, глобален ръководител на отдела за инфекциозни заболявания в Roche Pharma Research and Early Development в Базел, Швейцария, който разработи новото лекарство.

От 50 години насам не е разработвано ново лекарство за борба с Грам-отрицателните бактерии. В едно от предварителните проучвания за ефикасност, екип от Харвардския университет установи, че Zosurabalpin пречи на бактериите да транспортират LPS до външната му обвивка, което го прави уязвим за всякакви атаки.

Чрез поредица от експерименти, публикувани в научното списание Nature, проф. Даниел Кане от Харвардския университет показа, че лекарството предотвратява транспортирането на LPS до външната мембрана на бактерията, убивайки я. Установява се, че Zosurabalpin значително намалява нивата на бактерии при мишки с пневмония и предотвратява смъртта на тези със сепсис.

„Това е първият път, когато открихме нещо, което работи по този начин, така че е уникално по своя химически състав и механизъм на действие“, каза д-р Лобриц.

Междувременно Комитетът по наука, иновации и технологии на Обединеното кралство призова за стъпки към развитие на вируси, убиващи бактерии – наречени бактериофаги – които биха могли да осигурят алтернатива на антибиотиците за резистентни инфекции.
В доклад, публикуван в сряда, Комитетът посочва, че разработването на фагови терапии е в застои, тъй като, за да влязат в клинични изпитвания, те трябва да бъдат произведени по определени стандарти, но инвестициите в производствените предприятия зависят от успешните клинични изпитвания.