Мъката с електронното здравеопазване продължава. Вместо да се облекчи достъпът до пациентска информация, в момента семейните лекари са ограничени. Медиците не могат да видят резултатите от всички назначени изследвания, което затруднява лечението. За това алармира пред TrafficNews д-р Костадин Сотиров, председател на Сдружението на общопрактикуващите лекари в Пловдивска област:
„Проблем са например образните изследвания. Когато пациентът отиде при специалист за ехография, ако няма описание, ние не знаем какво се е случило. Също така, ако ние сме го изпратили при даден специалист, би могло, макар и трудно, да получим някаква информация. Но ако аз изпратя пациента на кардиолог, а той – на ендокринолог, не мога да видя какво е направил ендокринологът и какви препоръки е дал. Както и ако ендокринологът или кардиологът са назначили изследвания и пациентът ги е направил, аз нямам връзка”, обяснява семейният лекар.
Джипитата няма как да разберат дали пациентът, когото са насочили за хоспитализация, реално е приет. А при изписването му от болница ме могат да видят какво пише в епикризата. В случаите, когато не личният лекар, а специалист, болнично заведение или Спешна помощ дадат направление за хоспитализация, пък липсва каквато и да е информация какво се е случило с пациента.
„Ние имаме техническата възможност за достъп да тези данни, програмистите са я направили. Просто Министерство на здравеопазването и Здравната каса, неясно по какви причини, ограничиха информацията, с която семейните лекари разполагат. А с колкото по-малко информация работи лекарят, толкова по-неточни решения взима. И толкова повече страдат пациентите. Истината е, че всички ние като пациенти сме заложници на Министерство на здравеопазването”, казва д-р Костадин Сотиров.