Колко електромобила има в Пловдив? Това е въпросът, който ни занимава от дълго време предвид геометричната прогресия, с която се множат МПС-тата в града. Към днешна дата 297 670 моторни превозни средства, без товарните, мотоциклетите и мотопедите, се водят на отчет в Пловдивска област. Колко от тях са в движение е питане, което само по себе си държи да бъде проучено.

И в случай, че ви е любопитно, областта се населява от 485 738 души между 20 и 74 години. Закръгленият дял на електрическите автомобили на база общия брой автомобили е 0,008%.

С пловдивска регистрация към септември 2017 са само 23 електромобила, показа справка на TrafficNews.bg. Tesla се оказа най-предпочитаната марка от пловдивчани – цели 10 автомобила патрулират из шосетата.

От тях 7 коли са модел „S”, a едва трима са си закупили по-екстравагантния и скъп модел „X“. И докато Tesla S се намира и в популярните сайтове за автомобили втора употреба и цената според различни спецификации и година на производство варира между 80 до 220 хиляди лева, то генерацията Tesla X липсва от аутобазарите, а цената ѝ в сайта на прозиводителя започва от 180 хиляди за базово оборудване.

Следващата популярна марка е Рено. Общият брой на еко автомобилите с този бранд, опазващи Пловдив от вредни емисии, е 7. Модел Канго ZЕ доминира представителната извадка, като четири такива коли са с пловдивска регистрация. Два от електромобилите са собственост на Община Пловдив, ОП „Паркиране и репатриране“ и „възнаграждават“ нарушителите на правилата за движение по пътищата със скоба. Електромобилите струваха на общината 120 хил. лева общо, като 80 хил. бяха от джоба на данъкоплатеца.

Други две коли от същия модел са цивилни, като справка за цената на брой показва, че втора ръка Рено Канго ZE може да се намери за 15 хил. лв. Цената на ново Reno Zoe e 58 хил. лв, и въпреки това вече има цели 2 екологични превозни средства от този модел, закупени от пловдивчани.  

Потфолиото на Рено съдържа и минивариант с модел -  Туизи. Един пловдивчанин кара такава, а друг негов колега с афинитет към електрическия транспорт се качва зад волана на Вромос.

Нисан Leaf се очертава като един от най-предлаганите автомобили в автокъщите, но въпреки това само два такива екземпляра са регистрирани в Пловдив. Пежо iON също карат двама, а едва една Киа Soul е притежание на пловдивчанин.

Има редица положителни страни на това да се сдобиеш с електромобил. Първо според Закона за месните такси и данъци, собствениците на електрическите превозни средства не дължат данък. Също така на територията на Община Пловдив, електромобилите паркират безплатно в зоните за почасово платено паркиране (Синя зона и Зелена Зона), както и в зоната на „Спортен комплекс отдих и култура“. Междувременно вече има 5 изградени станции за зареждане на електрическите коли в града под тепетата.

Китай, САЩ и Европа са трите основни пазара, на които се падат над 90% от всички продадени в световен мащаб електрически превозни средства. Разпространението на електромобилите на някои пазари е доста бързо. В Норвегия, например, делът им през миналата година възлиза на 29% от пазара – най-високия процент в света. Следват Холандия с 6,4% и Швеция с 3,4%.

Очакванията са скоро и в града под тепетата броят на електромобилите да стане по-голям. Това ще се случи, след като американският технологичен гигант „Tesla“ реши да отвори в Пловдив първата си суперзарядна станция на българска територия. Избраното място се намира на бул. „България“, недалеч от ул. „Победа”. Станцията в България е част от коридора, който технологичната компания създава за връзка между Западна Европа с Турция. Supercharger коридорът тръгва от Загреб, ще минава през Славонски брод, Белград, Ниш, Пловдив и ще стига до Одрин.

Ето електромобилите в Област Пловдив в обобощен и илюстриран вид:

Tesla Model  C - 7 бр.

Tesla Model  X - 3 бр.

Renault  Kangoo ZЕ - 4 бр.

Renault ZOE - 2 бр.

Peugeot iON  - 2 бр.

Nissan Leaf - 2 бр.

Kia Soul EV - 1 бр.

Renault twizy - 1 бр.

Vromos  - 1 бр.