Хиляди нови служители в Европейския съюз трябва да популяризират визията на Facebook за бъдещето на „метавселената“. Става дума за нова, отчасти физически достъпна версия на интернет, която изпълнителният директор Марк Зукърбърг вече обяви за най-важния проект на своята компания. Както обяви в понеделник групата за социални медии, 10 000 работни места ще бъдат създадени в ЕС в рамките на следващите пет години.

„Искаме да поставим Европа в центъра на плановете за бъдещето на Facebook“, казва директорът на концерна за Европа Ангелика Гифорд пред Handelsblatt.

Марк Зукърбърг придава най-голямо значение на това „следващо поколение интернет“. Това е следващата глава за Facebook като компания, каза той пред анализаторите. Тя ще бъде достъпна от всички устройства, като смартфони, персонални компютри и специални очила за виртуална и разширена реалност. И там ще можете да правите практически всичко, което е възможно и в днешния интернет, като например да общувате с приятели, да работите или да пазарувате.

За гиганта в социалните медии това е скок напред. През последните няколко седмици Facebook влезе в новинарските емисии поради мащабния провал в платформите си и по-сериозните твърдения, че групата поставя растежа и печалбите над безопасността на потребителите и обществото, както бившият продуктов мениджър на Facebook Франсис Хауген публично твърди.

Някои наблюдатели описват ситуацията като най-критичната за платформата след скандала с Cambridge Analytica, в който компанията за анализ на данни оценяваше личните данни на 87 милиона души, за да им влияе политически. Има много предположения, че сега Facebook иска да изпраща и политически сигнали с офанзивата си към метавселената.

Сега компанията търси сближаване с ЕС, където през последните години Facebook беше подложена на огромна критика заради пазарната си мощ и проблемите със защитата и сигурността на данните. Мениджърите Ник Клег (вицепрезидент „Глобални въпроси“) и Хавиер Оливан (вицепрезидент „Централни продукти“) пишат в прессъобщението: „Очакваме с нетърпение да работим с правителства в целия ЕС, за да намерим подходящите хора и пазари и да изградим нашия вълнуващ проект".

И други технологични гиганти вярват в разширяването на интернет в метавселена. Сред тях са изпълнителният директор на Microsoft Сатя Надела и Тим Суини, ръководител на разработчика на компютърни игри Epic Games. На конференция на анализаторите в края на юли Зукърбърг описа метавселената като „виртуална среда, в която можете да бъдете с хора в цифрови пространства“.

Например потребителите трябва да могат да се проектират на други места под формата на холограма. Човек може да си представи метавселената „като въплътен Интернет, в който човек може да отседне, вместо просто да го гледа“.

Facebook, който включва също услугите WhatsApp, Instagram и Messenger и който според собствените си изявления има около 2,8 милиарда потребители всеки ден, не иска да създава новия дигитален свят сам, но иска да играе централна роля в него. Той очаква, че през следващите години хората все повече ще гледат на Facebook като на „компания на метавселената“, каза Зукърбърг. Твърди се, че почти една пета от понастоящем повече от 63 хил. служители на концерна работят по необходимите технологии.

Защо за новия си проект Facebook залага на ЕС

Компанията приема, че това ще бъде най-важната тема през следващите десет до 15 години. Още по-забележително е, че след стартирането на вътрешна „продуктова група на метавселената“ през юли Facebook за първи път обявява свързана с това вълна от набиране на персонал в ЕС.

„Работихме усилено, за да създадем нови работни места и нова екосистема тук, защото има много добър достъп до таланти и отличителен вътрешен пазар“, казва шефката за Европа Гифорд, предава Investor. Търсят се преди всичко инженери по разработките и продуктови мениджъри. По-специално се търси опит в областта на виртуалната реалност (VR), разширената реалност (AR) и изкуствения интелект (AI).

Според мениджъра все още не е ясно къде точно ще бъдат разкрити новите работни места - теоретично може да бъде навсякъде по едно и също време: „Чудесното е, че благодарение на нашия хибриден работен модел и работа от разстояние можем да наемаме и хора там, където нямаме офиси“.

Марк Зукърбърг е голям привърженик на работата от вкъщи. Малко след избухването на пандемията той позволи на служителите да работят за постоянно от вкъщи. Той спомена страхотната възможност за наемане на персонал по целия свят.

Ангелика Гифорд не отхвърля и евентуална нова голяма централа на концерна. „Разбира се, не искаме всички наши служители да работят от разстояние“, казва тя. Но дискусията за най-подходящото място все още се води.

Прави впечатление също, че съобщението на компанията изрично се отнася до ЕС, тъй като най-големият офис на Facebook в Европа засега е Лондон, където групата управлява най-големия си център за разработка на софтуер извън САЩ. В началото на 2020 г. Facebook обяви, че иска да увеличи броя на служителите си там до 4000.

А в Цюрих дъщерното дружество на Facebook Oculus вече работи върху VR и AR технологиите, които ще бъдат централни за метавселената. Според Neue Zürcher Zeitung броят на служителите там скоро ще се увеличи от 200 на 350. 

Що се отнася до броя на настоящите служители в страните от ЕС Facebook не дава данни. Има „няколко хиляди“, казва говорител на коцерна. В мрежата за кариерно развитие LinkedIn 3900 членове заявяват, че работят за Facebook в ЕС. От тях 2300 посочват Ирландия като месторабота, където е европейската централа на Facebook.

Преглед през профилите показва, че Facebook наема предимно експерти по продажбите, маркетингов персонал, експерти по защита на данните и лобисти в целия ЕС - дори ако в последното си съобщение подчертава, че вече е инвестирала много в технически таланти: Във Франция американската корпорация открива първата си европейска изследователска лаборатория за изкуствен интелект, има офис за виртуална и разширена реалност в Корк, Ирландия, а също така финансира изследвания в Техническия университет в Мюнхен (TUM).

По-конкретно, американската компания финансира института на университета за „Етика в изкуствения интелект” за период от пет години с общо 6,5 милиона евро. Когато проектът бе обявен през 2019 г., той беше силно критикуван отчасти поради опасения за независимост на научния орган.

По отношение на метавселената компанията вече многократно подчертава, че не иска да оформя развитието ѝ сама. Освен всичко друго, тя е осигурила фонд с над 43 милиона евро за програми и външни изследвания. Парите ще бъдат използвани, за да може партньори от индустрията, науката, политиката и гражданското общество да работят над начините, по които технологията за метавселената може да бъде развита отговорно.

Как Facebook иска да печели пари в следващата интернет епоха

Марк Зукърбърг вижда в метавселената нови „икономически възможности“ - дори ако нищо не би трябвало да се промени в основния, базиран на реклама бизнес модел. „Мисля, че търговията ще бъде все по-важна", каза Зукърбърг пред анализатори в края на второто тримесечие. В допълнение аватарите, цифровите дрехи и цифровите артикули, които хората биха могли да вземат със себе си от място на място в приложенията, ще играят важна роля. Шефът на Facebook прогнозира, че хората ще харчат много пари, за да телепортират своите дигитални неща и запаси.

Организационно разработването на метавселената ще се извършва под управлението на новия главен технологичен директор Андрю Босуърт, който ще встъпи в длъжност през 2022 г. Като ръководител на хардуера досега той оглавява, наред с други неща, Facebook Reality Labs. Последните им продукти включват наскоро представените очила за данни „Ray Ban Stories“, при които Facebook си сътрудничи с европейския гигант за очила Essilor Luxottica. С очилата потребителите могат например да правят снимки и видеоклипове и да ги споделят директно в каналите на Facebook. Босуърт е отговорен и за по-нататъшното развитие на VR очилата на Facebook „Quest 2“.

Все още управляващият технологичен директор Майк Шрьопфер обяви пенсионирането си в края на септември. Той отговаря за техническата инфраструктура във Facebook от 2013 г., а също така ръководи разработването на алгоритми за предотвратяване на съобщения на омразата, фалшиви статии и социални манипулации. Откровенията, отправени от изобличителката Франсис Хаугън, показват, че Facebook не е следвал последователно това начинание през последните няколко години.

„В момента нямаме най-добрия имидж, който бихме искали“, казва Гифорд, но е и оптимистка, че все още концернът може да намери 10 000 висококвалифицирани нови служители: „Ние имаме мощен двигател за иновации, невероятно вдъхновяващ главен изпълнителен директор и фантастичен продуктов екип, който е водещ в много области“.