Написаният през 1965 г. научнофантастичен роман "Дюн" на Франк Хърбърт ни отвежда повече от осем хиляди години напред в бъдещето, за да ни покаже една завладяна от човечеството Вселена.

Както често се случва с великите произведения, "Дюн" остава болезнено актуална и в наши дни. Непримиримата амбиция на хората към технологично развитие и покоряване на звездите, постоянната борба за политическо и религиозно надмощие, войните, които водим за контрол над един или друг ценен ресурс - заради тези брилянтно разгърнати от Франк Хърбърт теми, гледайки в бъдещия свят на "Дюн", всъщност получаваме отражение на нашия собствен.

Затова не сме никак изненадани, че канадският режисьор и сценарист Дени Вилньов ("Първи контакт", "Изпепелени", "Блейд Рънър 2049") реши да пренесе книгата на големия екран, като първата част на "Дюн" излезе в кината през 2021 г. По ред причини, включително стачката на сценаристите в Холивуд, втората част стига до киносалоните чак сега.

Ще избегнем сравнения с един от по-популярните предишни опити за екранизация - тази на Дейвид Линч от 1984 г. - времевият диапазон от близо 40 години прави нещо подобно, меко казано, нечестно. Защото като започнем от технологиите и минем през настоящите времена и разбирания, всичко е коренно променено.

Снимка 655447

Истината е, че режисьорът Дени Вилньов демонстрира своя размах при представяне на масивни фантастични пейзажи още с "Блейд Рънър 2049". Както основателно отбелязват критиците, понякога той дори удължава излишно някои сцени, за да може зрителите да се насладят максимално на красотите, които се ширят пред очите им. И "Дюн: Част Първа" е живото доказателство за това. Жълтата цветова гама на Аракис и мрачната синкава на Каладън си свършиха също много добре работата да акцентират върху различните индивидуалности на отделните планети.

Снимка 655443

Що се отнася до "Дюн: Част втора", думата, която вероятно ще бъде използвана най-често, за да се опише този филм, е "мащабен". Очакват ни и много вариации на "епичен" и "зрелищен".

И каквито и гръмки думи да използваме, няма да сбъркаме, защото истината е, че Вилньов безспорно не подхожда към любимия научно-фантастичен роман на Франк Хърбърт със скромни стремежи. А резултатът е повече от впечатляващ.

"Дюн: Част втора" е страхотна филмова творба - напомняне, че този вид широкомащабен блокбъстър може да бъде направен с артистичност, усет и майсторство.

Снимка 655446

Времево втората част на "Дюн" се развива толкова близко след първия филм, че фремените (свободните) все още пренасят тялото на Джамис (Бабс Олусанмокун) отново у дома, след като беше победен в битка от Пол Атреидски (Тимъти Шаламе).

След избиването на Атреидите от династията Харконен, Пол избира да отиде с фремените, за голям ужас на майка му Джесика (Ребека Фъргюсън). Мислейки, че и Пол, и Джесика са загинали в пустинята, и подхванати от желание за насилие след унищожаването на Атреидите, династията Харконен засилва атаката си срещу фремените, което води до няколко забележителни, що се отнася до ефекти, битки.

Снимка 655451

Вилньов и неговият екип умело запълват първия час с бойни сцени, които буквално следват една след друга. Тела падат от небето, докато огромни космически кораби избухват в пламъци по начин, който се усеща толкова зрелищно, сякаш гледаме спектакъл на живо.

Тъй като битката между фремените и династията Харконен за контрол над Аракис и Подправката служи като фон за "Дюн:Част Втора", някак логично промяната на Пол - възмъжаването му от неопитно младо момче в началото на първия филм до потенциален лидер във втория, се разиграва на преден план. Водачът на племето на фремените на име Стилгар (Хавиер Бардем) е убеден, че Пол Атреидски е избраният да ги поведе, силно вярващ в предсказаното от неговия народ от поколения.

Снимка 655448

Въпреки че голяма част от пророчеството насочва Пол към спасителната му роля на месия, той се опитва да се слее с фремените, създавайки силна връзка с Чани (Зендая), в която се влюбва. Пол преминава изпитанията, поставени пред него от Свободните, приема племенното име Муад'Диб и се заклева да отмъсти на династията Харконен, които стоят зад смъртта на баща му.

Междувременно на друга планета виждаме как императорът Шадам (Кристофър Уокън) се съветва с дъщеря си Ирулан (Флорънс Пю) и преподобната майка и имперска жрица на истината от Бин Джезърит (Шарлот Рамплинг) относно властването на Аракис.

Снимка 655452

Става ясно, че Шадам всъщност е изпратил Харконен да унищожат Атреидите на Аракис, което означава, че той ще попадне в списъка за отмъщение на Пол. Ирулан служи като нещо като разказвач за "Дюн: Част втора", диктувайки някои от политическите развития в устройството.

Ако междузвездната политика не ни е достатъчна, сценаристите Вилньов, Джон Спайтс и Ерик Рот добавят добра доза религиозен фанатизъм. Лейди Джесика се превръща в мощна религиозна фигура сред Свободните, ръководейки възхода на сина си по един доста нечестен и обезпокоителен начин.

Снимка 655449

В този чужд и изпълнен с опасности свят, Пол се сблъсква с предателства, политически и религиозни интриги, създава непоклатим съюз със Свободните племена от Аракис и се сдобива с невиждани досега сили, които за добро или лошо го обожествяват в очите на идните поколения.

Една от темите, които правят впечатление във филма, е тази за ясновидството - способност, която на първо четене всеки от нас би искал да притежава. Ако обаче питаме Пол Муад' Диб, може и да се замислим преди да отправим погледа си напред във времето. Знанието за онова, което предстои, свобода ли е, или капан? И ако се окаже първото, колко от нас биха издържали под тежестта на подобна отговорност...

Снимка 655444

Въпреки че сюжетът в "Част втора" е безспорно по-богат от първия филм, най-големите му предимства отново са в заснемането. Грейг Фрейзър, който спечели Оскар заради операторско майсторство в първата част, продължава да впечатлява с работата си, заради зашеметяващо използване на цвят и светлина.

Забележителен е начинът, по който слънчевите лъчи падат върху лицето на Шаламе под определен ъгъл или толкова различните палитри, които разграничават Харконен и фремените. Кафявите и сините цветове на пустинните ден и нощ се усещат повече заземени и пленяващи, отколкото сухи, докато светът на Харконен е толкова лишен от цвят, че често е буквално черно-бял. Тук е мястото да споменем и за мрачната фигура на Фейд-Рота (Остин Бътлър), племенник на барон Владимир Харконен (Стелан Скарсгорд), който истински успя да ни впечатли.

Снимка 655445

Що се отнася до музиката на Ханс Цимер, тя ни се стори малко агресивна в първия филм, но тук той интелигентно диференцира културите, намирайки повече метални акорди за студените Харконен, за да балансира срещу разгорещеното звучене, която използва при фремените.

"Дюн: Част втора" e сравняван от критиците с "Междузвездни войни: империята отвръща на удара" в навечерието на световната му премиера. Но за нас като че ли има и по-добър паралел: "Властелинът на пръстените: Двете кули" - друг филм, който надгражда наученото за героите от първия филм, добавя няколко нови и интересни, засилва усещането за непрекъсната битка и опасност, като същевременно ни кара да вярваме, че третата част е просто неизбежна.