Разработката е дело на базираната в Скопие компания BB Classic Cars, която възстановява стари автомобили и сега превръща някои от тях в електрически с помощта на държавния Фонд за иновации, частично насочен към насърчаване на по-екологични технологии.

Северна Македония, която иска да се присъедини към Европейския съюз, където се очаква да влязат в сила строги правила за емисиите през 2020 г., се бори със сериозното замърсяване главно от емисиите на автомобили и въглища. Страната планира да въведе субсидии за покупки на автомобили с по-малко замърсяване или с нулеви емисии, разказва Reuters.

BB Classic Cars преоформя суперминиатюрната Zastava 750 като заменя бензиновия двигател с електрически.

Милорад Китановски, директор на BB Classic Cars, твърди, че работата на "конвертираната" Zastava 750s, първоначално произвеждана в сръбския град Крагуевац от началото на 60-те години до средата на 80-те години, е същата или по-добра от оригиналната.

"Двигателят има много по-голям потенциал за много по-голяма производителност и по-висока скорост, но ние го ограничихме до 120 километра в час", казва Китановски.

Преобразуваните автомобили са оборудвани с електрически двигатели, произведени от германската Kessler, която също има завод в Северна Македония. Китановски обаче не разкри колко е инвестирала компанията, за да направи преобразуването.

Автомобилът има обхват от 150 километра, докато времето за зареждане е около три часа с домашно зарядно устройство и само 15 минути с бързи зарядни устройства.

"Цената на три часа зареждане е по-малко от 1 евро ($1.12) за 10 киловата, което е капацитетът на батерията", казва Китановски.

Цената е около 20 000 евро (22 568 долара) и компанията търси главно международни купувачи, каза той.

За сравнение, Porsche Macedonia предлага електрическите модели на Volkswagen e-UP и e-Golf съответно за 25 000 евро и 37 000 евро, според данни от февруари на информационната агенция на страната МИА, допълва Reuters.