Дигитализацията и внедряването на иновативни технологии независимо дали става дума за частния или публичния сектор, заемат водещо място в съвременния свят и ще бъдат неизменно в дневния ред на бъдещето. Важно е да се отчете ролята на държавната администрация в създаването на регулаторната база, свързана с изграждането на дигиталната инфраструктура, както и значението тя да прилага подхода към цифровизация и да създава добри условия за гражданите и бизнеса. Тази теза застъпи зам.-министърът на МРРБ Стефан Аспарухов, който днес взе онлайн участие във форума "Digital Plovdiv". Конференцията се проведе в Международния панаир в Пловдив и събра представители на властта и бизнеса, които обсъдиха дигитализацията.

Къде е Пловдив на картата на умните градове? Властта и бизнесът по пътя на дигитализациятаРазработват две приложения за мобилност и игра в културни институти на Пловдив

"Пътят към създаването на умни градове минава през намаляване на административната тежест и улесняване на бизнеса и инвестициите към което са насочени нашите усилия в МРРБ. Работим и за изменения в Закона за устройство на територията, с които да ускорим процедурите както по устройственото планиране, така и по инвестиционното проектиране, одобряването на проектите, издаване на разрешения за строеж, въвеждането в експлоатация и дори тяхното управление след въвеждане в експлоатация. Съсредоточили сме се върху това да намалим стъпките, през които минават инвеститорите, както и сроковете за изпълнение на инфраструктурните обекти. Да направим електронен и прозрачен процеса по целия жизнен цикъл на проектите. Нуждаем се от ускорено и успешно изграждане не само на транспортната, но и на цялата инфраструктура", посочи Аспарухов.  

Той напомни, че се работи по създаване на единна информационна система по устройство на територията, като в нея процесите ще бъдат администрирани само по електронен път.

"Изготвени са критерии за възлагане и изготвяне на техническото задание. В първоначална фаза сме - проектът е одобрен по механизма на Плана за възстановяване и устойчивост и индикативният му бюджет е 3,5 милиона лева. Предвижда се Единната информационна система да управлява процесите по провеждане на процедури по заявявания, служебни препращания до връчване на крайния административен акт. Ще даде възможност и за даване и одобряване на проекти, устройствените планове и инвестиционни проекти по електронен път. Казано по-простичко - това е доразвитие на системата, която Столична община почти са изградили, но трябва да подплатим със законово изменения, за да работи", допълни Аспарухов. 

"Започваме да работим и по единния публичен регистър по устройствено планиране и строителство, защото в момента регистрите по устройство на териториите са пръснати по общините, в районите, в областните администрация и при нас. Това е ключов проект по събиране на данните и последващото им управление. Този регистър и информационната система ще се интегрират в един портал по устройство на територията, където Министерство по електронно управление, Министерство на иновациите и новата Агенция по кадастър и регистри, би следвало да работим в тясна връзка за този ГИС базиран пространствен портал", каза още зам.-министърът. 

По думите му съществена реформа, която трябва да бъде направена, е дигитализация на строителния сектор.

"Тя ще даде възможност за по-високо качество на строителството и ускоряване на проектирането. В тази връзка работим по проекта Национална стратегия за реформиране на строителния сектор и пътна карта за изпълнението ѝ. Сред приоритетните области са създаване на единна система за електронно управление на инвестиционния процес в строителството, повишаване на качеството на строителството, опазване на околна среда, въвеждане на Строително-информационно моделиране (BIM) и образование и умения на хората в сектора", посочи Аспарухов. 

Зам.-министърът подчерта, че наред с нормативната база, не бива да се забравят и възможностите, които европейското финансиране открива и напомни, че по Програмата за развитие на регионите /2021-2027/ част от проектите, които ще се финансират, са въвеждане на интелигентните транспортни системи и дигитализацията на транспорта. 

"Дигитализацията, принципът на електронното администриране и управление, въвеждане на иновациите - всичко това, е един от гарантите за осигуряване на развитие, поддържането на добра конкурентоспособност, създаване на устойчива среда за живот. Всичко това е част от дигиталното бъдеше и днес се полагат условията на това дигитално бъдеще. В момента, за да създадем пространствената основа, или подложка, както я наричаме ние архитектите, се опитваме да сглобим картата на България с общи устройствени планове, което за съжаление е можело да стартира и преди 15-20 години. Това е сериозен труд и конкретното ми пожелание към Община Пловдив, тъй като наскоро имаше напрежение, е максимално бързо да се ускори процеса по одобряването на Общия устройствен план и последващото му поддържане в интерес на всичките взаимоотношения в обществото, но и по отношение на стимулиране на бизнеса. Община Пловдив, заедно с още няколко общини - Столична, Добрич и Ямбол, са едни от малкото, в които териториалният обхват на общината почти съвпада със строителните граници на населеното място, което ги прави специфични териториални единици, които би следвало да се управляват в дигиталното ни бъдеще с фини настройки и с много повече внимание", каза още зам.-министърът. 

Арх. Тенев за готвените промени в ЗУТ: Ще настояваме инженеринга за важни обществени сгради да отпаднеКАБ настоява за намаляване на административната тежест при инвестиционното проектиране