Транспортната криза в Община Пловдив последните седмици създаде сериозни затруднения в придвижването на жителите на областния център и региона. Неочакваното и преждевременно спиране на два ключови автобусни маршрута до Труд и Войводиново предизвика неудобство за хората, разчитащи на обществен транспорт за ежедневните си нужди – от работа и училище до посещения при лекари и институции. Липсата на редовен транспорт до областния център остави възрастни хора, ученици и хора без личен автомобил практически откъснати от Пловдив. Това предизвика недоволството на жителите на двете населени места, които планират протести през уикенда. Община Марица своевременно реагира и намери алтернативни варианти, като осигури редовна линия от Войводиново до Пловдив, увеличи автобусите по маршрута и вече месец извозва пътуващите с нов превозвач. По инициатива на кмета на Община Марица се проведоха съвместни срещи с областна администрация и Община Пловдив и се намериха решения по транспортната криза, създаваща затруднения. За жителите на Труд също се намериха варианти за придвижване до областния център. Във връзка с предстоящите протести през уикенда, свързани с транспорта в двете населени места, Димитър Иванов направи коментар, както и за недоволството на жители от Трилистник. Те настояват НКЖИ да изпълни забавения проект за изграждане на прелези и надлез, които да позволят нормалното придвижване в региона. Кметът на Община Марица подкрепя исканията на хората и търси варианти за решаване на проблемите им.
Г-н Иванов, в неделя жители на Труд ще протестират отново с искането автобус № 1 от градския транспорт на Пловдив да стига до селото. Какви действия предприехте Вие и администрацията на Община Марица?
Създаденият транспортен проблем е от компетентността на Община Пловдив, която има договор с превозвача, но рефлектира върху жителите на нашата община. Относно исканията за автобус № 1 от градската транспортна схема на Община Пловдив, инициирах среща при областния управител проф. д-р Христина Янчева. Представителите на пловдивската администрация отказаха автобус 1 отново да превозва пътници до село Труд, защото според тях, това ще наруши най-дългата автобусна линия от градската транспортна схема в Пловдив. Те заявиха, че тя е единствената печеливша в града, а всички останали са в нарушение. Както видяхме, в четвъртък Община Пловдив прекрати договорите на 13 линии от градския транспорт, включително за автобусите № 1 и № 15, които засягат жителите на Община Марица.
Помолих проф. д-р Христина Янчева в областната транспортна схема да се направят още две спирки в града на всички междуградски автобуси, които преминават през Община Марица. Едната да е в началото на Пловдив, а втората да е в центъра – по бул. „6-ти септември“ или бул. „Руски“ /до Moll-a/. Поисках и допълнителни четири курса в пиковите часове на маршрутна линия № 5. По този начин учениците и работещите да могат да отидат на училище и работа, а след това да се приберат спокойно от областния център. Разбрахме от представителите на Община Пловдив, че предстои обявяване на нова поръчка на маршрутка № 5.
Паралелно с тези мои искания, съм написал писма както до областния управител, така и до кметовете на общините Съединение, Хисаря, Карлово и Панагюрище, с молба да проверят междуградските си линии – дали превозвачът спира на всички спирки, които са в областната транспортна схема и преминават ли през населените места на Община Марица, в частност през Труд.
Аз също съм ''ЗА'' автобус № 1 да достига до Труд, защото ще е най-удобният транспорт за жителите на селото и учениците. След като Община Пловдив отказа за линия № 1, намерихме компромисен вариант. На база на уведомленията на жители на село Труд и Инициативния комитет „Бъдеще за село Труд“ и техните искания съм инициирал както съвместна среща при областния управител, така и с представители на Община Пловдив. Информирал съм за ситуацията и съседните общини.
Това е в моите правомощия и това съм направил. С Община Пловдив постигнахме споразумение за маршрутка № 5. Написах писмо до администрацията на Пловдив и чакам отговор, кога най-рано ще се проведе конкурса за маршрутната линия.
Подобен е и проблемът в село Войводиново, жителите на което искат възстановяване на автобусна линия № 15, която бе спряна заради продължаващия ремонт на Брезовско шосе?
Заради продължаващия ремонт на Брезовско шосе, който няма да приключи до края на 2024 г., превозвачът на автобус № 15 прекрати возенето на пътници до Войводиново. Това стана без уведомление и от днес за утре. Фирмата се оправда с ремонта и дългите чакания на жп прелеза, което нарушавало разписанията и цялата транспортна линия на автобус № 15 в Пловдив. Веднага намерих алтернативен превоз с 8 спирки на влизане и 8 спирки на излизане във Войводиново. Извършихме проверка на областната транспортна схема за междуградските автобуси от Раковски и Брезово. След като установихме, че има нарушения, съм уведомил кметовете на двете общини да извършат проверка на превозвачите дали спазват транспортната схема и спирките в Община Марица, като едно от населените места, през които преминават междуградските автобуси е село Войводиново. Очаквам отговор от тях. Ако се окаже, че превозвачите не спазват транспортната схема, молбата и препоръката ми към кметовете е да осъществят контрол и да вземат необходимите мерки. Паралелно с това съм уведомил и областната управа за това. Аз съм „ЗА“ линия номер 15 да превозва пътници до Войводиново, но никъде в подписаните договори между Община Пловдив и съответните превозвачи не фигурира Община Марица като страна в тези контракти. Всичко е в ръцете на Община Пловдив и фирмата-превозвач.
Получих уведомления за тези два протеста, които се организират в неделя от 15:00 часа в Труд и във Войводиново. Разрешил съм провеждането им и паралелно с това съм уведомил органите на реда, респективно областна дирекция на МВР.
В събота има друг протест в селата Трилистник, Скутаре и Рогош относно забавения строеж на жп надлеза. Как ще коментирате този казус?
Хората от селата Скутаре, Рогош и Трилистник многократно проявяваха разбиране за проточилото се завършване на жп надлеза от страна на НКЖИ. Няколко пъти Община Марица заедно с областна управа правихме инспекция на строителството на този проект. НКЖИ и строителят заявяваха, че въпреки многомесечното просрочие на проекта, той ще бъде завършен в началото на тази година. След това срокът беше променен. Последното обещание бе, че на 30 август т.г. жп надлезът ще бъде готов. Това не стана и търпението на хората се изчерпа и поради тази причина разреших протеста в събота. Уведомил съм НКЖИ за гражданското неподчинение и смятам, че сега е моментът те да отидат пред протестиращите, да им обяснят защо се бавят, да дадат конкретни отговори, срокове и да поемат ангажименти пред обществото. Трябва да знаем кога ще бъдат завършени двата надлеза в Скутаре и Рогош, за да могат хората да се успокоят и да пътуват нормално. Каквото е било необходимо от страна на Община Марица сме съдействали бързо и в срок за реализирането на тези проекти с всички съгласувателни и отчуждителни процедури, необходими на НКЖИ. Въпреки тези своевременните действия от наша страна, от НКЖИ не реагираха коректно – не спазиха сроковете и обещанията, които поеха. На последната проверка, която извършихме през февруари т.г., техническият ръководител заяви, че до края на август проектът ще бъде завършен. Тогава трябваше да бъде пуснат в експлоатация и прелезът в село Рогош. Повече от месец и половина има просрочие, а и не се вижда краят на строителните дейности по проекта. Надявам се представители на НКЖИ да намерят кураж и да застанат пред протестиращите хора от Трилистник, Скутаре и Рогош и да дадат финален срок на завършване на жп проект.
Още от категорията
Комин без документи бълва сажди в центъра на Пловдив, собствениците: Всичко е законно