Първата обществена поръчка за модернизация на жп транспорта в Пловдив и областта по мащабния Механизм за свързване на Европа (МСЕ) вече е факт, научи TrafficNews.bg.
С това се слага начало на цикъла от процедури, които трябва да бъдат стартирани, за да се пристъпи към цялостно обновяване на жп възел Пловдив, който включва вътрешната жп инфраструктура в града и връзките с гари и спирки в областта. Заради модернизацията на дневен ред изплуваха и един от най-оспорваните проекти в модерната история на Пловдив - бутането на Бетонния мост, пробива под Централна гара, а и другата алтернативна връзка "Модър-Царевец".
Първата обществена поръчка е пусната на инженеринг и е на стойност близо 111 милиона лева без ДДС, в които са обхванати: железопътни участъци Пловдив-Крумово и Пловдив–Скутаре, както и четирите гари - гара Пловдив Разпределителна, гара Тракия, гара Скутаре и гара Крумово. Тя включва модернизацията на железния релсов път, съоръжения - подлези, надлези и пасарелки, контактна мрежа и системи за сигнализация и телекомуникации по горепосочените железопътни участъци и зони.
Освен всички подобрения и ремонти, ще бъдат изградени и шумозащитни съоръжения в урбанизираните територии и предпазни огради по цялото протежение на жп линията.
В обществената поръка са включени изготвяне на технически проект, самото строителство, авторски надзор, тестови период, изготвяне на документация и приемането на обекта до въвеждането му в експлоатация. Срокът за изпълнение е 1066 календарни дни или около 3 години, като прогнозната стойност е близо 111 милиона без ДДС /133 милиона лева с ДДС/, които са разделени условно между различните етапи на изпълнение.
Проектирането е с прогнозна стойност около 3,2 милиона без ДДС и трябва да бъде извършено за максимум 5 месеца, като след това са предвидени още 105 дни за приемане на документацията. Така се очаква целият първи етап да отнеме около 8-9 месеца. Строителните работи трябва да бъдат изпълнени за около 2 години, като то е и най-скъпият етап в бюджета - 102 милиона лева без ДДС. В цената са включени още авторски надзор, бюджет за информация и публичност, както и до 5% непредвидени разходи.
Изпълнителят ще бъде избран на база множество критерии, като освен за проект, той ще бъде оценяван на база минимални срокове за прекъсване на движението. Модернизацията ще наложи спирането на влаковете по направленията към Асеновград, Катуница и Маноле, но възложителите от НКЖИ се стремят тези периоди да са сведени до възможно най-краткотрайни. Заради това изграждането ще бъде разделено и на четири фази.
Срокът за подаване на оферти е до 1 юли 2019, а ден по-късно се очаква да бъдат отворени офертите на кандидатите.
Притеснително на този етап е, че първоначалният срок за изпълнение на всички дейности по модернизация в целия възел беше края на 2020 година. Все пак Министерство на транспорта успя да подпише анекс за удължаване на срока до 2022. Дори така обаче само първата обществена поръчка не може да бъде вместена. В най-оптималният вариант при избор на изпълнител в настоящата процеудра и без обжалване, към реализация на проекта може да се пристъпи едва към август-септември. Дори при този вариант ще е необходимо да се предприемат нови корекции на сроковете за изпълнение на дейностите по Механизмът за свързване на Европа.
Припомняме, че именно заради модернизацията на жп транспорта, която предвижда пускане на високоскоростни влакове, се налага и бутането на Бетонния мост в Пловдив. На тази база се пристъпи към търсене на алтернативни връзки между квартал "Кючук Париж" и останалата част на града. Пробивът по Централна гара трябва да изпълнява тази роля, ала към момента е абсолютно непрогнозируемо дали ще може да стартира преди мостът да бъде разрушен. "Модър-Царевец" също е в ступор, след като бяха заведени 6 дела срещу измяната на ПУП-а на зоната.
Повече за възможните сценарии за инфраструктурата в Пловдив предвид жп реконструкциите, четете тук:
Още от категорията
НАТО и ЕС изграждат Дунав мост 3