Прототипите на MOBY, които могат да се произвеждат в Пловдив, ще горят около 2 лева електричество на 100 км. Тяхната поддръжка е 8 пъти по-евтина, отколкото на конвенционалните автомобили, а животът на батерията ще е между 5 и 8 години.Цената на подобен тип електромобил ще е между 12 и 14 500 евро, обясниха от Българска асоциация „Електрически превозни средства”. Те бяха в Пловдив, за да открият първата зарядна станция от мрежата на Елдрайв.
Тя се намира на паркинга на хотел SPS, като има няколко опции за зареждане. Едната от тях е бързо зареждане, което за около 40 минути може да зареди електромобила. В близките месеци се очаква да се разкрият още такива станции в Пловдив. В момента под тепетата единствената привилегия за водачите на ел коли е безплатната Синя зона.
Проектите MOBY се изпълняват с европейско финансиране от консорциум на организации от Италия, Великобритания, Испания, Полша, Австрия, Дания и Румъния, както и БАЕПС от България. По PLUS-MOBY е разработен и вече тестван Хармони (Harmony) – нискобюджетен миниелектромобил, а FREE MOBY работи за подобряване на неговата енергийна ефективност чрез включването му в енергосистема, управлявана от умни мрежи (smart grids).
„Eldrive“ е регионална интегрирана платформа за електромобилност, която обхваща всички елементи на електрическата мобилност – изграждане и управление за инфраструктура от зарядни станции и гъвкави схеми за краткосрочно и дългосрочно наемане на електромобили. От старта на проекта през юни 2016 г. до сега има изградени четири зарядни станции в София и три във Варна, а броят на отдаваните под наем електромобили е над 20. От компанията планират до края на 2017 г. да изградят около 500 точки за зареждане в страната и региона, а броя на предлаганите от тях електрически леки и лекотоварни автомобили да достигне 200.
Бoрис Ангелов, TrafficNews.bg