
Европейска столица на културата – Пловдив 2019 вече е в историята. След официалния край продължаваме да питаме пловдивчани - артистите, обществениците, журналистите в града под тепетата, как те видяха отминалата година. Какво успя да постигне градът ни през 365-те дни, когато носеше короната, с какво не сполучи и оттук-накъде:
Милена Чакандракова, журналист, бивш член на Управителния съвет на фондация "Пловдив 2019"
-Отговори ли на очакванията ви инициативата Европейска столица на културата?
- Очакванията ми се покриха. Началните нагласи бяха по-ралични, но в екипната работа и в мащаба на този огромен проект мечтите и идеите са едно, после идват възможностите, опитът и не на последно място - интересите.
- С кое събитие ще свързвате отминалата година?
- Годината започнах с ретроспективната изложба “Необозримо за Кольо К.” После почти три месеца бе тишина - до премиерата на “Одисей” на Драматичния театър. И за да не изпадам в буквална календарност, ще маркирам само акценти - незабравими спектакли на Опера Пловдив през цялото лято и на финала на 2019 г. с премиерата на “Фалстаф”; уникален “One Dance Week”, който през последните шест сезона ни показа що е съвременен танц с актуалните имена в областта на изпълнителските изкуства; “Пловдив Джаз Фест” ни доближи до влиятелните джаз артисти в света като Ян Гарбарек, Дейв Холанд, Дейв Уекъл, Ричард Бона и др.; към тях ще добавя “Седмицата на съвременно изкуство”и Фестивала на светлината “Луммикс”, по-миналогодишното издание на Hills Of Rock, завръщането на НОЩ/Пловдив; спектакъла с традиционни японски кукли „Принцът на морето и принцът на земята“ на Кукления театър. Сред несъбитийните проекти са шрифтът на Пловдив, създаден от почерците ни, и платформата “Open Art Files” за всичко и всички в съвременното българско визуално изкуство.
Имаше събития, които - и без да ползват градската субсидия, се асоциираха с програмата. Сред тях са концертът на “Аccept” на Античния театър; фестивалите на Младежкия хълм; гостуванията на оперните театри от страната, Софийска филхармония и др.
Няма да скрия, че по някое време ми дотегнаха “кебапчетата и кюфтетата”. Видя се, че има организации, които вероятно пишат красиви проекти, но и артисти, които правят действителна стойност в култура. В този контекст ми липсваше малко кураторски подход от страна на ОФ “Пловдив 2019”. Програми, ако щете, за създаване на нови легенди за града. Липсваха ми проекти на и за известните пловдивчани – артисти, музиканти, художници, дарители. Естествено, имаше мероприятия, които натоварихме с големи, но несбъднати обещания.
Всъщност най-голямото събитие е огромната и новосъздадена публика за едни и напълно липсващата при други проекти публика. Значи е имало и качество, и количество.
- Къде се провалихме?
- В ПР-а има един такъв закон, че ако нещо прилича на патица и кряка като патица, то трудно ще мине за сладкопойна чучулига. Провалихме се в комуникацията. Кога е, какво е, какви са ни целите, какво ще оставим накрая – отговорите не достигнаха до пловдивчани. Инициативата не се превърна в градска кауза. Не се припозна и като най-мащабния културен проект в страната. И не можем да виним хора, институции и медии. Тежък бе имиджът на фондацията, натоварена с ангажимента да сбъдне Европейска столица на културата. Самата фондация по някое време изпусна посоката и започна да заприличва на по-богатата и щедра дуплексна структура на общинския отдел “Култура”. Наложи се усещането за няколко куфара изхарчени общи пари.
Годината започна с фойерверки и скандал, още текат прокурорски проверки.Странни бяха и взаимоотношенията между принципала Община Пловдив и “Пловдив 2019”. Общината удряше инцидентно по някой родителски шамар, фондацията се държеше като неразбран от никого пуберитет.
Жалко е, че основните инфраструктурни проекти не се случиха - Кино “Космос” и Концертна зала са руини, Баня Старинна - неремонтирана, Опера Пловдив продължава да си плаща наем в родния Пловдив, площад “Централен” все още е без акт 16 и т.н. В този аспект на апликационната форма, договорът ни за титлата бе подменен, не просто променен.
Бизнесът на Пловдив също се дистанцира от проекта и не го прегърна като партньор и спонсор. Куцаше и мърчандайзингът – рекламните материали и сувенирите за Европейска столица на културата.
- Ще има ли ефект от събитието и през следващите години?
- Eфект има от мига, в който онези няколко мечтатели се събраха и решиха градът да се бори за титлата. Не можем да махнем с ръка на този 10-годишен път. В живота големите неща се случват бавно, големите поразии – бързо, а големите пари свършиха. Не ми се иска нашата Европейска столица на културата да прилича на конкурса “Евровизия” – бляскава церемония, страхотна организация, рейтингово събитие...., но песните от него не стават нито хитове, нито се ротират по медиите.
Можем да си стискаме емблемата Европейска столица, друг въпрос е дали ще има енергия и желание за изводи, за преглед на случилото се и несбъднатото, за подкрепа към културните институти, които действително правят културен продукт или дори да го кажа с думите на властта - “добавена стойност” за града. Да, промяна чрез култура е възможна. Тя вече се случи, просто трябва да си подредим приоритетите. Разчитам на това през тази година.
Още от категорията
Виж всички
Широко затворени очи! Покъртителни гледки по тепетата, хълмовете загиват без вода

