Министърът на културата Боил Банов присъства на най-новия спектакъл на световноизвестната хореографка Шарон Еял „Глава трета: Жестокият път на сърцето“ в Дома на културата „Борис Христов“ снощи. Ето какво сподели той пред PlovdivTime.bg:
-Министър Банов, идвате за втора поредна година на спектакъл от програмата на One Dance Week в Пловдив - този път на израелската хореографка Шарон Еял. Това някакво специално отношение към танцовото изкуство ли е?
- Асен Асенов води в Пловдив много качествени спектакли, които – както се казва, повечето зрители могат да гледат само по телевизията. Заслужава си да се видят наживо. Идвам по покана на Здравко Димитров и се радвам, че успях да намеря време, за да гледам спектакъла на Шарон Еял. Откликнах на поканата на Зико, защото според мен той е изключително почтена личност, което е ключово за Пловдив. Има визия за развитието на града. Обича града и жителите му. Той е неопетнен в годините, доказал се е и аз много разчитам, че с него градът ще върви напред и особено в частта култура и изкуство.
- Приближаваме края на приключението, наречено Европейска столица на културата. Каква е вашата оценка за всичко, което се случи тук – в Пловдив?
- Крайните оценки ще дадем, когато всичко приключи. Аз обаче гледам на Европейска столица на културата като едно начало, а не край. Добавената стойност на тази инициатива е в огромната маса хора, които се заинтригуват от града, които идват тук заради едно или друго събитие като участници или като публика. Те виждат града и се пристрастяват към него. Пловдив е град, към който можеш да се пристрастиш. И тези хора ще идват и занапред, ще търсят тук събития, ще искат да видят още неща. За мен това е едно начало. Няма смисъл аз да правя анализ – знам, че събитията са много, а това е важно, не да се броят на пръстите на едната ръка. Останалото е в ръцете на публиката. Тя е най-точният критик – какво й харесало и какво не. Вероятно има и хора, които са имали по-големи очаквания, други пък са открили своето събитие. Моята преценка на зрител е, че програмата предлага много провокативни неща, които си струва да се видят. Със сигурност има и проекти, които не са успели, но това не значи, че не могат да се осъществят с времето. И така трябва да бъде. Пак казвам – смисълът на Европейска столица на културата не е да мине и да замине, а да остави трайна, дългосрочна следа.
- Означава ли това, че Министерството на културата ще помогне през следващата година тази инерция да бъде оползотворена?
- Разбира се. Ще направим всичко възможно и през нашите контакти, през механизмите, с които разполага институцията. Това е смисълът. Градът оттук насетне да стъпи и само да развива. Има достатъчна база – натрупаният опит, разпознаваемостта на града, обектите като Голямата и Малката базилика, културно-историческото наследство, което продължава да се разкрива пред нас, налагането на съвременното изкуство. Като добавим и инфраструктурата, която - макар и някои хора да са недоволни, защото се случва по-бавно, е факт. Много се направи и ще продължи да се прави за Пловдив. Убеден съм, че Здравко Димитров ще действа активно в тази посока. Водили сме много разговори с него и той споделя моето мнение, че Европейска столица на културата е едно начало. Начало, което десетилетия наред ще дава добавена стойност на града.
- Знаете ли, пловдивчани живеят с усещането, че държавата не се интересува особено от домакинството на града на тази мащабна европейска инициатива в сферата на културата и е дистанцирана от случващото се под тепетата…
- Държавата на този етап е дистанцирана, защото правилата на Европейската комисия са такива. За Европейска столица на културата държавата помогна като отпусна 20 милиона лева за инфраструктура. Държавата обаче не се меси в самата програма, както са и указанията на комисията. Събитията в програмата и финансирането на проектите са приоритет на структурата, която организира артистичната част от Европейска столица на културата - фондация „Пловдив 2019“. Вероятно оттам идва това усещане, но ние играем по правилата, така трябва да бъде. Правителството е поело този ангажимент да не се намесва. Оттук-насетне вече пряко ще съдействаме, ще помагаме, за да се развива градът. И то като високо култтурно, различно, интересно място, с невероятна история и невероятно съвремие.
- Изграждането на инфраструктурата в града е част от философията на ЕСК. Какво се случва с ремонта на Концертна зала, защото тя е пряк ангажимент на Министерство на културата?
- Вече сме на ниво проектиране, ние ще изпълним поетия ангажимент. Ще ремонтираме Концертна зала, ще я превърнем в едно качествено пространство за изкуство. Пространство, което да бъде гордост не само за Държавна опера-Пловдив, но и за града. Темата за собствена страда на операта вече е съвсем друго нещо. Прекрасна идея, но изисква солидна инвестиция, обмисляне. Мащабът на този проект е друг. Нека е ясно – ние винаги ще го подкрепим, защото Пловдив е град, който заслужава да има собствена опера. Аз обаче съм длъжен първо да насоча усилията ни към ремонта на Концертна зала. Сграда за опера е въпрос на бъдеще. Дали то ще бъде по-близко или по-далечно, зависи и от местната управа, и от жителите на Пловдив. За мен е важно ние да изпълним нашия ангажимент и Концертна зала да стане едно прекрасно място за събития.
- Друга невралгична тема – Тютюневият град, където за съжаление не се случва нищо…
- Най-важното за Тютюневия град е, че вече имаме разбиране от почти всички собственици, че той трябва да се запази, трябва да остане в тази естетика за поколенията и вече да се поддържа, да се реставрира по подобаващ начин. Сигурен съм, че това ще бъде едно от невероятните места на Пловдив, където хората ще се разхождат, ще консумират култура.
- Означава ли това, че собствениците вече имат интерес да инвестират?
- Да, има интерес. Проблемът беше, че преди време някои от тях много искаха да надстрояват, да вдигат етажи нагоре. Сега почти всички сме си стиснали ръцете, че трябва да се запази духът на Тютюневия град, да се превърне в живо място и за бизнес, и за живеене, и за култура и изкуство.
- Още едно съкровище в района на Пловдив ни дава шанс да привличаме туристи. Как ще действа държавата с разкриването и експонирането на уникалната кула на Малтепе?
- Такъв обект няма в Европа. Имало е две подобни кули във Франция, които са разрушени още преди векове. Този обект се очертава да е единственият на Стария континент. Затова имаме ясна цел – да превърнем Малтепе в средище на култура и история. Да привлечем туристи и специалисти. Най-прекрасното би било екипът на археолога Костадин Кисьов да открие гробницата във вида, в който е била. Малтепе е важен обект за нас.
Още от категорията