Големият балон със съживяването на електронната система на градския транспорт в Пловдив се спука. От началото на мандата зам.-кметът по транспорт Тодор Чонов даде заявка, че електронното таксуване и дигиталните табла могат да заработят, като проведе редица PR акции.
Община Пловдив докара уж висшия мениджмънт на испанската фирма, а след това те изпратиха и уж най-добрите си експерти. За по-малко от седмица констатацията бе, че таблата вече работят, а електронното таксуване също напредва. Пуснаха се няколко линии с безкондукторно таксуване, като дори кметът Здравко Димитров се качи в един от щъркелите, за да провери системата. Той даде заявка, че често ще проверява ситуацията с автобусите, като си е взел карта за пътуване.
Цялото надуване на фанфари, че с малко повече усилия системата за 20 млн. лева, може да заработи, приключи за няколко месеца, а в момента цари тишина. Единственият помен от „оправянето на системата” са табелите по рейсовете „Безкондукторно таксуване”, макар то да се прави от шофьорите, а не от „умната система”.
Реалностите в момента са, че нито електронното таксуване работи, нито дигиталните табла. Така се връщаме в позицията отпреди 5 години, когато „се откри електронната система”. Изглежда и безкрайните оптимисти в Общината в лицето на Тодор Чонов вече промениха позицията си, а и осъзнаха, че през цялото време са били мотани.
„Не виждаме никаква промяна в системата, а фирмата явно тупка топката, за да мине по-бързо годината и да отпадне гаранционното обслужване. Юридическият отдел вече се подготвя за тежки съдебни дела”, каза зам.-кметът по транспорт. Въпросните тежки съдебни дела касаят сумата от 600 000 лева, които са задържани за гарант по време на периода на гаранционното обслужване. Иначе казано – испанската фирма успешно е прибрала 19,4 млн. лева, за да достави стара техника и неработещ софтуер.
Заключението идва 6 месеца след началото на мандата и 6 месеца преди края на договора. След него: пито-платено. Пловдив остава с неработеща система за градския транспорт, а дългоочакваната реформа в транспорта е невъзможна. Дори Община Пловдив да спечели след години „тежките съдебни дела”, тя няма да е морален победител.
Тодор Чонов каза, че ще иска системата да се „надгражда”, но само по себе си това звучи абсурдно. За всеки е ясно, че за да се надгражда нещо е необходима стабилна основа, а в случая с Транспортния проект такава липсва. Следствието от всичко това е, че тепърва Община Пловдив трябва да мисли за нов софтуер, нови монетници и техническо обслужване на автобусите. Това означава години работа и милиони левове. Дотогава разплащането към превозвачите ще остане същото – компенсации, дотации и субсидии плюс приходи от карти и билети.
Община Пловдив ще продължи да няма представа колко пътници ползват градския транспорт и колко са натоварени линиите, а всякаква реформа на транспортната маршрутна схема ще е невъзможна.
В серия от материали TrafficNews показа какво е състоянието на градския транспорт и по какъв начин се поддържа системата. Ако направим паралел между първите 6 месеца на Тодор Чонов начело на транспорта и неговия предшественик Златин Велев, то разликата е само в по-честото появяване на бившия шефа на полицията по медиите. Резултатите инак са идентични. С признаването на краха на Транспортната система и завършването на конкурса за 8-те линии, до края на мандата нещата едва ли ще се променят. Всичко това пък ще е за сметка на пловдивчани.