Признавам, особено чувствителна съм към темата на деня – модернизирането на бойната авиация. Родена съм и съм израснала в авиоградче сред военни пилоти. Родителите ми – от първия работен ден до пенсия, служиха в авиационни подразделения.

Правителството получи мандат от парламента да преговаря за покупката на модерните F-16 с технологичния лидер Локхийд Морган (САЩ). Политическото решение съвпада със 75-годишнината от най-тежките бомбардировки над български градове и села в началото на 1944 година.

Сравнението с миналото не е в полза на настоящето.

Обезкръвената и разорена България излиза от Първата световна война с опустошителния Ньойски договор (27.11.1919 г.). Териториални загуби, репарации, бежанска вълна  към майката родина. Страната няма право на редовна наборна армия, тежко въоръжение и авиация. Унищожени са над 70 бойни самолета. Следва десетилетие на тежки вътрешни противоборства. Деветоюнски преврат и Септемврийско въстание (1923 г.), атентат в църквата „Света Неделя“ (16.04. 1925 г.) - това вече е Гражданска война.

А представителите на Съюзническата военно-контролна комисия са удивени от темповете, с които страната се възстановява. Въпреки Голямата икономическа криза от 1929-33 година. За 20 години след Ньой България настига и изпреварва по стопански растеж победителките в Първата световна война Гърция и Румъния.

През 1937 година България дръзко показва на света, че вече не се съобразява с Ньойския диктат. Осъществява се програма за превъоръжаване, която предвижда бойна авиация със стотици самолети. Но времето хуква със свръхзвукова скорост и избухва Втората световна война – реванш за Първата. В символичната война, която България обявява на Великобритания и САЩ, отговорът на великите сили е истински бомби. На 10.01.1944 година срещу насочените към София 330 вражески самолета излитат 43 български изтребители, немско производство. Цяла година преди края на войната (09.05.1945 г.) британско-американските ВВС прекратяват бомбардировките на българска територия, респектирани от загубата на над 100 самолета и над 300 загинали и пленени летци.

Затова пък сега бойната ни авиация има само поостарелите съветски МиГ-29 и Су-25, а пилотите ни нямат достатъчно летателни часове, за да придобият и поддържат висока квалификация. Вече има политическо решение да се договори покупката на осем машини от свръхсъвременната версия F-16 Block 70, чиято доставка ще се забави няколко години. Половин ескадрила, след като стандартната е от 14 – 16 самолета...

Извън експертиза остава отговорът на убийствен въпрос: Защо четвърт век след опустошителния Ньойски договор земеделска България даде криле на летци – небесни асове, а 30 години след демократичния преход в страната, членка на ЕС от 01.01.2007 година, все още се умува как да се сдобием с половин ескадрила?

Защото стоманените криле се коват на земята.