Не за първи път българите се прочуваме в света със своята „изобретателност и остра мисъл“, която задължително трябва да демонстрираме и да стане достояние на други нации… особено големи майстори сме да си маркираме следите по световни забележителности, културни обекти и, както се случи преди няколко дни, в Япония.

Възмущението от грейналия надпис „ЛОКО СОФИЯ“ върху мемориала, посветен на една от най-масовите трагедии в човешката история - в Хирошима, е основателно. Основателно, но се оказва, че това не е изолирано явление... Освен че може би за пръв път Външно министерство реагира на подобен надпис и че заподозрените са дълбоко сраснали се с културните среди, в смисъл - осветители са от Националната опера, другото е, както се казва - стандарт.

Стари поклонници знаят, че на самия Божи гроб в Йерусалим те посреща надписът „Петко Коривщица“. Автографът на вече покойният посетител е още от XIX век и едва ли може да съдим Петко - кой знае каква гордост и какво премеждие е било в онези години да стигнеш дотам и за това може би е решил да остави следата си за милионите посетители след него, посетили това свещено място.  

 

Друг подобен случай, но в по-модерни времена. През 2012 г. пътешествениците авантюристи Владина Цекова и Христо Вътев разказват в телевизионно интервю за своя находка, докато минавали легендарния път El camino de Santiago – към гроба на св. апостол Йаков.

Двамата, които са изминали пеша „Ел Камино“ в Северна Испания, показват потресаваща снимка от личния си архив. От нея става ясно, че всеки ден пътешественици от цял свят срещат по свещения за християните маршрут класическия надпис с български трибуквен текст. Маршрутът, станал известен с романа на Пауло Коелю „Дневникът на мага“, е под закрилата на ЮНЕСКО. Ама явно и то не е могло да го опази...

Антони Георгиев, главен редактор на Vagabond, описва вълнуващото си изживяване в пустинята Атакама в Чили. Предаваме го без никаква намеса, за да не отнемем от качествата на наратива. Отишъл насред нищото, за да види скулптура „Ръката на пустинята“. Разказва: „Скулптурата е наистина забележителна. Високата десетина метра ръка се извисява в лунния пейзаж на Атакама и създава онова неповторимо за изкуството, а и за живота, усещане, че хем си тук, хем не си. А рационално погледнато се намираш по средата на едно от най-суровите места в света, под звездите, и в същото време една огромна ръка се подава от почвата и ти напомня, че не си сам…

Приближавайки към ръката в сумрака на ранната пустинна утрин, започнах да различавам няколко графита, очевидно неотдавна изписани по нея… На ръката, с дебел червен флумастер някой беше написал думичката Х*Й. Не един път, дами и господа – два пъти. Два червени Х*Я в средата на пустинята Атакама, на около 12 000 км от територията…“ 

През юли 2015 г. римските власти почти разплакват половин студентски град, като задържат Благой Георгиев, известен с живописния прякор Джизъса. Информацията – опитал да издълбае инициалите си на Колизеума в Рим...

През същата година медии показаха, че легендарното трибуквие се намира още върху катедралата във Флоренция, върху крепостно оръдие в Мароко и къде ли още не. 

Пловдив също не остава на заден план и се явява като едно от привлекателните места за изява на "творческите" остроумици. Всяка една стена, особено на току-що санирана сграда, е като "платно в очите" на майстотите на спрея за цинизми, рисунки и послания.

 

Използвани са материали от сайта clubz.bg