Община Пловдив е в напреднали преговори с Европейската инвестиционна банка за теглене на кредитна линия от 120 млн. лева, които могат да бъдат усвоени в следващите 7 години. Въпросите, които изникват е за какво ще бъдат харчени тези средства, както и дали това няма да натежи на бюджета. Зам.-кметът Илия Кирчев заяви, че процедурата по тегленето на кредита може да отнеме и цяла година. Идеята е чрез него да се реализират големите инфраструктурни обекти, за които има проекти, но не и осигурено финансиране. Още в миналия мандат Иван Тотев каза, че оставя на своя наследник проекти за 200 млн. лева, като той трябва да реши кои да изпълни и откъде да намери финансиране. Опцията очевидно е тегленето на кредит. На практика, ако за определени обекти се намери финансиране от държавата, то Община Пловдив може да не изтегли сумата за определения обект.
Зам.-кметът по финанси заяви пред TrafficNews, че тепърва започват тежките процедури по тегленето на кредита.
„Когато става въпрос за инвестиционни кредити, усвояването на средствата може да става в рамките на гратисния период. Кандидатстването пред банката и всички процедури ще отнемат от 6 месеца до 1 година. Имам уверението, че това може да се случи в рамките на следващата година, но най-реалистичният срок за подписването на договора е 2021 година. През това време можем да проектираме, да направим всички действия и процедури.
За мен е важно изпълнението на всеки от проектите да върви бързо. Не искаме да изпадаме в ситуация, като в миналия мандат – затварянето на улици, булеварди. След това да се окаже, че много от нещата, не са били изцяло проектирани и това да спре строителите”, обясни Кирчев.
На практика, първите обекти, за които ще отидат средствата от заема е за текущи договори, подписани още от администрацията на Иван Тотев – Плувен комплекс „Младост”, ремонта на бул. „Христо Ботев” и Коматевския възел и втория транш за Кукленско шосе. Само тези три обекта са за над 22 млн. лева, като те са с избрани изпълнители, а дори и дейностите са почнали, но без цялото финансиране.
Всеки транш към Община Пловдив ще бъде за определен обект, а няма да се взима цялата сума наведнъж. С останалите пари ще се финансират „Модър- Царевец“, изграждането на нов мост над река Марица, съфинансирането по Водния цикъл, също така и за обектите от вътрешния ринг – естакадата между „Тракия” и „Южен” през жп линиите, новите връзки между районите.
„Парите за тези обекти могат да бъдат заложени още в следващия бюджет. Под условието, че процедурите ще започнат при намирането на финансиране. Целта ни е подобрим трафика, качеството на живот и чистотата на въздуха”, каза финансистът. Той допълни, че срокът за погасяване ще е до 25 години, а лихвата около 1%, без да има други утежняващи фактори и такси. До края на седмицата предложението за поемането на нов общински дълг ще бъде качено на страницата на Община Пловдив, като там трябва да предстои 1 месец, както и да бъде направено обществено обсъждане. Очаква се предложението да бъде гласувано с приемането на Бюджет 2020 в края на януари.
От друга страна в момента Община Пловдив изплаща три дълга и няколко лизингови договора - 50-милионният заем от Иван Чомаков, 30-милионния от Иван Тотев и един договор по ФЛАГ. Запитан дали това няма да натежи на бюджета на града, предвид лошото финансово състояние на Община Пловдив, което се изтъква от новата власт, Кирчев отговори:
„Годишното разплащане на дълговете е между 7 млн. и 9 млн. лева. Съгласно Закона за общинските бюджети, годишното обслужване на кредитни линии може да е до 15 % от собствените приходи. При 140 млн. лева собствени приходи, то можем да си позволим да достигнем до нивото от 21 млн. лева годишно. Тази сума обаче няма да я достигнем”, обясни зам.-кметът. Той изтъкна, че към днешна дата недоборите в Община Пловдив са около 30 млн. лева, като се очаква толкова да е дефицитът в бюджета.
Още от категорията
Предлагат поскъпване на цигарите със 70-80 стотинки на година