Денят на лъжата 1 април ще стане ден на истината за шофьорите в София. Столичният кмет Йорданка Фандъкова обяви днес солидно увеличение на парите за водачите в двете общински дружества „Столичен автотранспорт“ и „Столичен електротранспорт“, където от известно време има напрежение заради извънредния труд и лоши условия на работа.

"От 1 април заплатата на водачите в столичния градски транспорт ще стане 1150 лева. Финансовата оценка на тази мярка е 5,3 млн. лева допълнително от бюджета на Столична община“, обяви Фандъкова. Тя изчисли, че предлаганото увеличение ще доведе до основна заплата за водачите от 1150 лева, а средната брутна заплата, без извънреден труд, ще е над 1800 лева. По предложение на кмета за добра работа ще се дават и бонуси от 100 лева, което означава, че при минимален допълнителен труд водачите ще получават над два бона. Водачите вече получиха увеличение от 1 феруари, когато възнагражденията им станаха 1045 лева. 

От началото на април ще бъдат изравнени и доходите на шофьорите и ватманите, добави Фандъкова. Тя припомни, че вече е поела ангажимент за изграждане на още тоалетни, както и да вземат мерки за допълнителна сигурност на водачите.

„Исканията на водачите се използват политически и се злоупотребява с тях. Това е безотговорно към водачите и към гражданите на София. Надявам се да спре безотговорното отношение на колегите от БСП, които продължават да подстрекават работещите в дружествата. Това го зная от самите шофьори“, коментира столичният кмет. „Популизмът е вреден. Той не цели да подобри условията на труд, а политически дивиденти“, каза още Фандъкова. 

Тя обяви, че утре внася предложения в СОС  заради проблема с недостига на водачи в градския транспорт.

„Предлагам извънреден доклад с две цели – да задържим водачите, които в момента работят, както и да се опитаме да привлечем нови шофьори“, обяви тя.

„Незаетите места в системата на градския транспорт за водачи в момента са 251, от около 2000 водачи общо. Този недостиг е 13%. 116 са липсващите ватмани и шофьори на тролеи в „Столичния електротранспорт“, 135 са свободните места за шофьори на автобуси“, обясни кметът.

„Привличането на нови шофьори е единственият начин да намалим часовете за извънреден труд“, изтъкна Фандъкова.

„Положеният извънреден труд в „Столичен електротранспорт“ през януари е бил средно 28,7 часа, а пред февруари е паднал на 23 часа. В „Столичен автотранспорт“ през януари положеният извънреден труд е бил средно 28,4 часа, през февруари пада на 25,6 часа“, обясни още кметът. „Въпреки спада на часовете, тези числа са над месечните норми.

Директорите на двете дружества имат предписания и от Инспекцията по труда, и работят за намаляване на извънредния труд. Без нови шофьори няма да е възможно да приведем извънредният труд в границите на 15 часа на месец“, подчерта Фандъкова.