Qatar Airways възстановява директните полети София-Доха-София. Очаква се те да стартират на 16 декември. Едновременно с това преди дни авиокомпанията отбеляза 10 години от първия полет от България.
След пика на пандемията националният превозвач на Катар продължава да възстановява своята глобална мрежа, която обхваща над 140 дестинации. Qatar Airways предлага изключителна възможност за пътниците, като улеснява промяната на датите и дестинациите, ако това се наложи. Клиентите могат да се възползват и от гъвкави условия за резервация, които са в сила до май 2022 г.
Как се справя превозвачът в пандемичните времена, какво да очакват всички българи от подновените директни полети и какви са творческите планове на Qatar Airways, по тези и други въпроси говорим с Росен Димитров, който е главен директор „Клиентско изживяване“ в Qatar Airways.
- Г-н Димитров, възстановява ли се трафикът след пика на пандемията?
- Определено сме свидетели на огромно търсене, и то неочаквано. Знаете ли, ако ме бяхте питали преди една година дали бизнесът ще се върне на нивата от преди пандемията, щях да ви отговоря – не. Но това, което виждаме в момента, показва, че търсенето е огромно. Очевидно е, че пазарите са сегментирани и фрагментирано в различни части на света, но там, където ковид мерките са облекчени и ограниченията за хората са по-малко, виждаме огромно търсене. Такава е ситуацията в Африка, САЩ, Канада, Европа. Затова ние не просто успяхме да рестартираме дейността си, но и продължихме да се увеличаваме и да добавяме нови дестинации към мрежата ни.
- И все пак как се отрази локдаунът на авиокомпанията и по-скоро на опасенията на хората, че пътуването носи зараза? До колко дестинации летите в момента?
- Преди пандемията бяхме едни от най-големите авиокомпании по отношение на покритието на мрежата и броя дестинации. В момента, с рестартирането, както аз наричам поетапното излизане от локдауна, летим до над 140 дестинации като добавяме нови почти всяка седмица. Много хора избират да летят с нас със спокойствие и сигурност, защото ние сме единствената компания, сертифицирана с 5 звезди от Skytrax за COVID-19 безопасност. Този престижен рейтинг е за цялата ни авиокомпания. Отделно международно летище в Доха също беше сертифицирано с петзвезден рейтинг и стана първото безопасно летище в Близкия изток и Азия, удостоено с този приз. С други думи сме сертифицирани като най-безопасното летище и най-безопасната авиокомпания в света. Ние не просто се съобразяваме с изискванията за безопасност, ние ги надграждане. Именно поради тази причина нашите клиенти уверено летят с нас.
- Какво означават тези сертификати за пътниците, за тяхното здраве и безопасност?
- Те означават много неща. Например това, че разполагаме с най-новите технологии що се отнася до почистване и дезинфекция на помещенията в летището и в самите самолети. На летището например използваме най-добрите техники, които съществуват въобще в света, за да поддържаме всички пространства чисти и дезинфекцирани. В допълнение към това имаме UV роботи, които се движат из цялото летище, дезинфекцирайки всеки ъгъл както на аеропорта, така и в самите самолети. Като за начало е редно да отбележим, че ние винаги сме държали много на хигиената, така че и преди пандемията летищата и самолетите ни бяха много чисти, но също така сме приложили и най-новите изисквания. За да надградим, започахме да използваме новото поколение UV машини, които са проектирани специално за кабини на самолети. Те представляват робот с крила и почистването се извършва на борда на самолета, където роботът се движи навсякъде в кабината и UV светлината всъщност достига до всеки ъгъл. Така се достига до места, които никога не могат да бъдат почистени от човек. Едва след като UV светлината е достигнала всяко кътче на самолета, той бива освобождават за работа с пътници. Също така ние предоставяме на всеки пътник, влизайки на борда на самолета, защитни комплекти. Те съдържат дезинфектант, маска и ръкавици. В разгара на пандемията нашият екипаж беше облечен със защитно облекло, очила и маски, но сега сме намалили тези свръх мерки като продължаваме стриктно да спазваме препоръките на СЗО. Авиокомпанията също разполага със своя болница и медицинска клиника, имаме главен медицински служител, който в разгара на пандемията беше във връзка с местните власти по всяко време и все още е, както и с международните власти във всяка страна, в която работим, и не на последно място със Световната здравна организация.
- Тоест мислите за всичко. Това ли стои в основата на рецептата за успех и на това, че наскоро получихте наградата „Най-добра авиокомпания в света“, както и много други значими отличия?
- Мислим за всичко, налага се. В интерес на истината, изисква много работа да си най-добрата авиокомпания в света. И да, това е сред причините да получим отличието „Най-добра авиокомпания в света“, но ние не го получаваме за първи път. Имаме много отличия за най-добри услуги и постижения на пионери, станахме и първата петзвездна авиокомпания. Ние сме известни с нашето гостоприемство и мисъл за клиента. Не сме последователи, не следваме другите авиокомпании, ние сме тези, които определят тенденциите, а другите ни следват.
- Qatar Airways празнува юбилей - десет години от първия полет между Доха, столицата на Катар и София. Как се развиха полетите между двете столици през тези десет години, какво се промени?
- В началото, когато стартирахме полети до България, хората, които не знаеха Qatar Airways като марка, бяха много. Преди десетилетие ние се явихме като нова компания на пазара за тях. С годините видяхме сериозно развитие, в един момент то се ръководеше от Букурещ, след това от Белград, докато накрая не започнахме да имаме непрекъснати полети до София. После преминахме от ежедневни полети до два полета на ден, защото търсенето беше толкова голямо. Хората започнаха да разпознават марката ни. Знаете ли, българите знаят какво е добро за тях, когато опитат нещо добро, те се връщат отново за него. Практиката го показва – те знаят, че пътуват сигурно с нас, освен това знаят, че ние предлагаме най-добрите услуги, които съществуват в индустрията, и знаят, че се грижим за нашите клиенти, клиентът е наш приоритет номер едно.
- Бихте ли разказал повече за самолетите, с които Qatar Airways лети? Какво е нивото им на сигурност и ефективност? Кажете ни нещо и за екипажите във Вашата авиокомпания?
- Ние сме една от авиокомпаниите, които имат най-новия самолетен парк в света, а също така инвестираме в устойчиви въздухоплавателни средства, които са щадящи за околната среда, като Airbus A350 и Boeing 787, имаме най-добрите продукти в съществуващата индустрия. Непрекъснато вкарваме иновации и сме единствената авиокомпания, въвела продукт от бъдещето - зададохме нов стандарт в бизнес класата, който се нарича Qsuite. Това е нещо, което промени индустрията, никой друг няма нищо подобна иновация. Наскоро въведохме и нова бизнес класа за Boeing 787-9, вече работихме и по друга версия на бизнес класа за Boeing 787 и също така разработваме кабините за 777X, който все още не е пуснат на пазара. Също така екипажите ни са изцяло ваксинирани.
- За 10 години Qatar Airways стана добре позната авиокомпания за пътуващите българи, които свързват полетите с Вашата авиокомпания с удобство, лукс, престиж. С какво ще зарадвате настоящите и бъдещите си клиенти, какво предстои за линията София - Доха?
- Постоянно се разширяваме, дори по време на пандемията въведохме нови дестинации като Сан Франциско и Сиатъл, както и различни градове в Африка. За нас е много важно да имаме все по-широк и на практика глобален обхват. Всъщност това е отражение на една проста, но много ефективна философия - предоставяйте най-доброто обслужване, предоставяйте най-добрия продукт, бъдете най-сигурната авиокомпания и в същото време осигурете покритие по целия свят. Всъщност, когато хората летят до Доха, те имат достъп до целия свят – могат да прекарат време в Катар, но в същото време могат да продължат директно до всяко място, до което решат да отидат. Виждаме, че все повече българи избират за своето пътуване към Азия именно нас. Много от тях очевидно пътуват към ваканционни дестинации като Малдивите, Занзибар, Сейшелските острови. Видяхме истински ръст на туристи до Азия, но в същото време сега виждаме обратното - хората започват да идват в България. Например много хора от Катар летят до България, за да изпитат целебните свойства на горещите извори, за да се насладят на планините, да отидат на море. Наскоро дори един от националните ни отбори по плуване беше в България за провеждане на тренировки на Черно море. Видяхме, че катарците имат интерес да пътуват до България, но също така сега виждаме много азиатски пътници, които използват линията. Така, че можем да кажем, че Qatar Airways не просто отвежда българите по света, но и довежда света в България, което е много хубаво.
- Предимно за туризъм ли използват полетите межди София и Доха?
- Не бих казал. Има изключително много бизнес пътувания, което е видно и от заетостта в бизнес класата ни. Често не мога да си намеря място да летя, въпреки че имаме ежедневни полети. Много българи, а и не само, пътуват до Индия, Китай, Индонезия – и това са предимно бизнес пътувания. Преди пандемията например имаше множество пътуванията до Китай, Индонезия и Тайланд, но нашата авиокомпания е предпочитана и за полети до Америка, Австралия, Нова Зеландия. Имаме 7 ключови региона, които са много популярни за бизнес пътувания сред българите и още няколко региона за хората, които отиват само на ваканция. Но съм забелязал, че българите обичат да пътуват, за да опознават света и предпочитат нови дестинации. Дори по време на пандемията българите пътуваха, не толкова колкото преди, но пътуваха.
- Защо хората да изберат вашата авиокомпания?
- Всеки е свободен да избира. За нас е важно те да знаят, че ако пътуват с нас винаги ще имат сигурност, ще получат най-доброто обслужване и продукт на пазара. Имаме най-добрите служители в авиоиндустрията. Екипажът ни е съставен от хора от над 146 националности и винаги има шанс да намерите някой, който говори вашия език. Имаме и български екипаж. Сега, след пандемията, започнахме да набираме и нови служители и първата кампания стартира именно в България – тази събота и неделя. За нашия юбилеен полет между София – Доха екипажът беше съставен от българи, вторият пилот също беше българин, а капитанът катарец. Беше много емоционален момент, двамата пилоти развяха знамената на България и Катар. По време на пандемията много авиокомпании категорично отказваха да превозват пътници, а ние продължихме да летим в цял свят. Хората спяха с по седмици на летищата. Имахме един случай, в който когато след дни на празно летище с чакащи хора, самолет на Qatar Airways кацна и бе посрещнат изключително емоционално – хората плачеха и благодаряха на Бога. Ние бяхме компанията, която прибираше хората в домовете им. Затова нашият изпълнителен директор Akbar Al Baker казва – в добри времена нашите пътници са добри за нас, те купуват билети, с други думи те се грижат за нашия бизнес, а по време на тежките времена ние трябва да сме добри към тях и да им помагаме да стигат там, където трябва.
Росен Димитров
Росен Димитров е главен директор „Клиентско изживяване“ в Qatar Airways.
Работил е за най-престижните авиокомпании в света. Има над 20-годишен опит на лидерски позиции и висока международна репутация в създаването на персонализирани изживявания за пътуващите.
Притежаващ изключително креативното мислене и вдъхновен от постоянните иновации в авиоиндустрията, Росен Димитров чертае бъдещето на самолетите, на салоните и летищните интериори, на технологичните изживявания и на новите концепции за продукт и услуга.
Като главен директор „Клиентско изживяване" в Qatar Airways, той непрекъснато предизвиква статуквото като изгражда подход, ориентиран изцяло към клиента при планирането и развитието на авиокомпанията, подход, който ще надгради и изведе на напълно непознато ниво начина, по който пътниците ще се наслаждават на полетите през следващите години.