Сдружения на родни превозвачи се заканват да блокират границата с Турция заради завишените с 20-30 пъти глоби, които шофьорите на български камиони са принудени да плащат, за да минат през ГКПП Капъкуле на път за родината.

От 11 април властите в Анкара въведоха нов ред за събиране на неплатени санкции за провинения на пътя и толтакси от чуждите водачи. При минаването на ГКПП на границата компютрите на митническите служители дават справка за всички дължими суми. Шофьорите трябва незабавно да ги платят или да оставят камионите и колите си на наказателен паркинг. Плащането освен кеш може да става също с кредитна или дебитна карта. 

Проблемът е, че исканите суми са с пъти над наложените глоби, като от турска страна няма обяснение на какво се дължи драстичното увеличение.  Както TrafficNews вече писа наши водачи са били принудени да броят между 1000 и 2000 евро, за да влязат в България. Това предизвика и огромни задръствания и хаос на ГКПП Капъкуле-Капитан Андреево в четвъртък и петък

Турски митничари спират всички с български регистрации на "Капитан-Андреево" и пишат глобиКъм момента има спрени над 200 коли, а на граничния пункт е хаос

 “Ако водачът няма налични пари, оставя камиона на наказателен паркинг и си тръгва пеша”, оплака се пред "24 часа" шефът на Камарата на автомобилните превозвачи Петко Ангелов. Два дни поред той ходи до Капъкуле да носи пари, за да освободи камионите си. Твърди, че на въпросния паркинг имало около 200 тира.

Негов камион например бил санкциониран с 60 турски лири, което прави около 20 лева. На границата за същия камион поискали 13 200 лири.

“Къде в България, ако те санкционират 100 лева, ти вземат 10 000”, недоумява Ангелов. По същия начин реагира и Младен Трайков, друг голям превозвач. Той разказа, че преди година негов камион е минал по моста на Босфора и системата не го е засякла, за да го таксува 130 лири. В петък на Капъкуле му поискали 13 хил. лири за този пропуск.

 “С очите си видях как с чували изнасят пари от турската митница”, описа Ангелов. Според него не е ясен механизмът, по който се начисляват сумите. Български превозначи сигнализирали министъра на транспорта Росен Желязков и той обещал да разговаря с турския посланик. От транспортното министерство казаха, че в понеделник ще имат отговор на въпросите.

“Ако не се реши проблемът, сме готови на крайни мерки, включително и блокиране на границите ни с Турция”, категоричен е Ангелов.

От Съюза на международните превозвачи (СМП) обясниха, че по този начин Турция е решила да си събере неплатените глоби и толтакси. “Ако не са внесени на друго място, издължаването става на граничните пунктове”, посочи изпълнителният директор Йордан Арабаджиев. 

“На нашия сайт сме качили електронен адрес, от който българските транспортни фирми могат да се информират дали имат да плащат глоби в Турция”, допълни Арабаджиев. И предупреди сънародниците ни да спазват стриктно правилата там. “Той не е запознат със ситуацията. На въпросния сайт пише, че мой камион дължи 68 турски лири, а на границата му поискаха 13 000”, контрира Петко Ангелов.

Във връзка с въведената нова система за незабавно плащане на наложените глоби е препоръчително българските граждани стриктно да спазват правилата за движение по пътищата и други разпоредби на територията на Турция, предупредиха още в петък от МВнР.

Много водачи на леки коли бяха принудени да зарежат колите и да се приберат пеша през границата, защото не разполагаха с достатъчно пари, написа още в петък TrafficNews.

Наши шофьори се прибират пеша от Турция! Комшиите с нов ред за глобите: плащаш или оставяш колатаНа компютрите на митничарите изскачат всички задължения на водачите заради прегрешния на пътя или неплатени тол такси