Сериозните смущения в IT системите вече повече от 12 часа засягат все повече компании от различни сектори както по света, така и в България.

Две от големите банки у нас - UniCredit Bulbank и ОББ – обявиха за проблеми с обслужването на клиенти. За прбоем сигнализират също и Нова броудкастинг груп. Читатели на TrafficNews също съобщават за фирми от различни сектори, които временно не предоставят услугите си заради техническия проблем. 

Въпреки че по-рано беше съобщено, че проблемът с инфраструктурата идва от технологичния гигант Microsoft, това не е така. Те също са потъревши на смущенията. Към настоящия момент се спекулира, че „виновник“ е друга технологична комания за киберсигурност CrowdStrike. Microsoft Windows е сред неговите клиенти. Един от основните продукти на компанията е CrowdStrike Falcon – платформа, „предоставяща индикатори за атака в реално време, хипер-точно откриване и автоматизирана защита“ от възможни заплахи за киберсигурността.

Акциите на CrowdStrike се сринаха с повече от 18% в предпазарната търговия в петък в Ню Йорк, което показва силен натиск за продажба, който може да ги накара да отворят рязко надолу. Акциите на Microsoft също се понижиха с 2%. И двете компании са регистрирани на борсата Nasdaq.

Засега няма информация, която да предполага, че сривът е свързан с пробив в киберсигурността.

Масовите прекъсвания на технологиите в световен мащаб доведоха до спиране на IT системите, предизвиквайки закъснения и проблеми на европейските летища, както и засягайки други транспортни връзки.

Летище Гетуик в Лондон заяви, че е „засегнато от глобалните проблеми на Microsoft“ и че пътниците може да изпитат закъснения при чекиране и преминаване през охраната. Германското летище Берлин съобщи, че има закъснения при чекиране поради „техническа повреда“. Летище Шипхол в Амстердам заяви, че „глобалната повреда на системата“ е засегнала „полетите до и от Схипхол“ и въздействието „сега се картографира“. Кралските холандски авиолинии KLM заявиха, че прекъсванията "правят невъзможно обслужването на полети". Летище Единбург в Шотландия заяви, че прекъсванията на означават, че „времето за изчакване е по-дълго от обикновено на летището“. Екипите са готови да помогнат, докато летището работи за разрешаване на проблемите си, се казва в съобщението. Летищният орган на Испания, AENA, който контролира летищата в Мадрид, Барселона и други в цялата страна, заяви в X, че има „инцидент в компютърната система“, който „може да причини забавяне“, добавяйки, че работи за разрешаване на проблемите . Летище Прага съобщи, че проблемите са засегнали глобалната му система за чекиране, забавяйки полетите. Ryanair също потвърди прекъсване на мрежата на авиокомпанията, като посъветва пътниците да пристигнат поне три часа преди планирания час на излитане. За днес е отменен полет от Берлин до София. Air France каза, че глобалният проблем е нарушил операциите му - въпреки че полетите, които вече са във въздуха, не са засегнати. Turkish Airlines съобщи, че има проблеми с билетите, чекирането и резервациите. „Нашите екипи работят усърдно, за да разрешат проблема възможно най-скоро“, се казва в изявление на авиокомпанията.  Влаковете в Обединеното кралство също имат проблеми, като Thameslink, главен маршрут на британската железопътна линия, казва: „Нашите екипи активно разследват, за да установят първопричината за проблема.“

Главният изпълнителен директор на Crowdstrike Джордж Курц каза, че ИТ проблемът, причиняващ глобално прекъсване, е идентифициран и че е въведена корекция. Кърц каза, че компанията му „работи активно с клиенти“, засегнати от прекъсването, и че проблемът „не е инцидент със сигурността или кибератака“.

Ето пълното му изявление:

Масов срив в IT мрежата по света! Блокирани са банки, медии и авиолинии